کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو کمیسیون روانشناسی سلامت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره:

وضعیت سلامت روان جامعه خطرناک نیست

3 خرداد 1394 ساعت 23:51

عضو کمیسیون روانشناسی سلامت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه سازمان فعلا برنامه‌ای برای ارائه آمار مبتلایان به اختلالات روانی ندارد، گفت: وضعیت سلامت روان جامعه خطرناک نیست.


شهریار شهیدی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه اگر آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به اختلالات روانی و شخصیت نباشد نمی‌توان درباره درصد مبتلایان اظهارنظر کرد، اظهار داشت: آماری که اکنون از میزان ابتلا به اختلالات روانی و شخصیت در جامعه وجود دارد قابل اعتماد و اطمینان نیست و نشان‌دهنده وضعیت خطرناک نیز محسوب نمی‌شود. این آمارها بر اساس تحقیقات انجام نگرفته‌اند و تنها تخمین ذهنی است.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد عادت به ذهن‌خوانی دارند و دوست دارند آنچه به فکرشان خطور می‌کند به عنوان حقیقتی علمی ارائه دهند.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از اهداف ارائه آمارها نشان‌دهنده نامناسب بودن وضعیت موجود به لحاظ سلامت روان است این در حالی است که تحقیقی انجام نشده است و آماری در این رابطه در دست نیست.

شهیدی تصریح کرد: بر اساس راهنمای تشخیصی و آ‌ماری اختلالات روانی یک یا دو درصد افراد جامعه به اختلالات روانی مبتلا هستند و هر درصدی فراتر از این می‌تواند بحرانی تلقی شود به ویژه در جامعه ما که حدود 80 میلیون جمعیت دارد یک درصد تقریباً 800 هزار نفر می‌شود که رقم بالایی است.

وی ادامه داد: الزاماً نیاز به آ‌مار رسمی نیز وجود ندارد و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز آماری از تعداد مبتلایان به اختلالات روانی و شخصیت نیست در کشوری مانند آمریکا سازمان‌هایی هستند که نظرسنجی می‌کنند و با انجام تحقیقات گسترده به ارائه تخمین از میزان مبتلایان می‌پردازند.

این روانشناس گفت: نمی‌توانیم از وزارت بهداشت یا هر وزارتخانه‌ای انتظار داشته باشیم تا آماری دقیق از وضعیت سلامت روان در کشور ارائه دهد آنچه می‌توانیم داشته باشیم پژوهش‌های رسمی و گسترده است که نشان می‌دهد برداشت متخصصان حوزه بهداشت روان در کشور چیست مثلاً اگر 500 نفر از این متخصصان نظر شخصی خود را درباره وضعیت سلامت روان کشور ارائه دهند می‌توان به آمار نسبتاً دقیقی دست یافت.

عضو کمیسیون روانشناسی سلامت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ارائه این آمار است اما فعلاً برنامه‌ای در این رابطه نداریم، یکی از دلایلش هم این است که سازمان دغدغه‌ها و گرفتاری‌هایی دارد که در اولویت هستند. اکنون وضعیت حرفه روانشناسی پوشش بیمه‌ای، آموزش سوپروایزرها و نظارت بالینی جزو دغدغه‌های ما است.

 


کد مطلب: 31126

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/31126/وضعیت-سلامت-روان-جامعه-خطرناک-نیست

میگنا
  https://www.migna.ir