جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۷:۴۹
کد مطلب: 31243
۱
در دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر مطرح شد

انتقاد يك روان شناس از روند افزایش طلاق/ روان‌شناختی استفاده مفرط از شبکه‌های مجازی

انتقاد يك روان شناس از روند افزایش طلاق/ روان‌شناختی استفاده مفرط از شبکه‌های مجازی

یک روانشناس گفت: اعتماد به نفس پائین، اضطراب، عدم کنترل هیجان، عدم خود مدیریتی، مشکلات شخصیتی، احساس تنهایی، ترس و هراس اجتماعی از ویژگی‌های کسانی است که به‌صورت افراطی از شبکه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند.

 

به گزارش میگنا «سیما فردوسی» صبح امروز (یکشنبه 10 خردادماه) در سمینار علمی«آسیب‌شناسی خانواده و مولفه‌های زندگی سالم» در دانشگاه آزاد بردسیر با تأکید بر این‌که در آئین همسرداری، فرزندپروری و مدیریت خانواده باید ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) را الگو و سرمشق خود قرار دهیم، گفت: امروزه، خانواده پژوهشی یکی از مباحث مهم روان‌شناسی در جهان بشمار می‌رود.

 

فردوسی، جامعه سالم را ثمره‌ی خانواده‌ی سالم برشمرد و افزود: برای ساختن خانواده سالم باید روابط سالمی بین اعضای خانواده حاکم باشد.

 

وی، تربیت فرزند سالم و مورد نیاز جامعه را از مهم‌ترین وظایف زنان برشمرد و افزود: زنان در مدیریت اقتصاد خانواده و تربیت تولید نیروی انسانی کارآمد نقش بسزایی دارند.

 

این روان‌شناس با اشاره به تفاوت‌های روان‌شناختی زنان و مردان افزود: تشکیل زندگی سالم و خوشبخت در تفاهم زنان و مردان همراه با شناخت کامل تفاوت‌های روان شناختی آنان از یکدیگر میسر است.

 

فردوسی، رشد و تحول را از مهم‌ترین اهداف خانواده دانست و گفت: پس از ازدواج و تشکیل خانواده باید بستری مناسب برای رشد، تحول و تعالی زن، مرد و فرزند ایجاد شود.

 

وی، امنیت روانی را یکی دیگر از مولفه‌های زندگی سالم برشمرد و افزود: فرزندان باید در محیط خانوادگی سالم و به دور از تنش و اضطراب و در ابعاد جسمی، روانی، عقلانی، معنوی و اجتماعی رشد کنند.

 

عضو هیئت علمی‌دانشگاه، تضعیف بنیان خانواده را یکی از مهم‌ترین اهداف دشمنان دانست و گفت: دشمنان، هزینه‌های گزافی را صرف راه‌اندازی شبکه‌های مجازی از قبیل، فیس بوک، وایبر، واتس‌آپ، تانگو و ... کرده‌اند و به‌منظور تضعیف کانون خانواده، این خدمات ارتباطی را به رایگان در دسترس جوانان قرار داده‌اند.

 

وی به آسیب‌شناسی استفاده افراطی جوانان از شبکه‌های مجازی پرداخت و افزود: افزایش طلاق در جامعه، ارتباطات خارج از روال کانون خانواده و تضعیف روابط عاطفی درون خانواده از

مهم‌ترین آسیب‌هایی است که با گسترش شبکه‌های مجازی افزایش یافته است.

 

این کارشناس مسائل اجتماعی با انتقاد از روند افزایش طلاق و کم‌رنگ شدن صله‌رحم تصریح کرد: دین مبین اسلام برای خانواده ارزش فراوانی قائل است به طوری‌که در بسیاری از آیات قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع)، به نقش خانواده در ایجاد آرامش و تعالی انسان تأکید شده است.

 

فردوسی به آسیب‌شناسی روابط خارج از عرف مردان و زنان سست عنصر و تضعیف روابط بین خانواده اشاره کرد و افزود: این آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی، ناشی از نادیده گرفتن تعالیم ناب اسلام است.

 

این روان‌شناس با تأکید بر این‌که باید در مقابل هجمه‌های جنگ نرم دشمن هشیارانه عمل کنیم، افزود: مادران، معلمان، مشاوران و استادان دانشگاه‌ها باید آموزش و افزایش مهارت‌های زندگی به کودکان و جوانان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

 

وی به بررسی روان‌شناختی استفاده مفرط از شبکه‌های مجازی پرداخت و افزود: اعتماد به نفس پائین، اضطراب، عدم کنترل هیجان، عدم خود مدیریتی، مشکلات شخصیتی، احساس تنهایی، ترس و هراس اجتماعی از ویژگی‌های کسانی است که به‌صورت افراطی از شبکه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند.

 

فردوسی با اشاره به این‌که برخی کاربران شبکه‌های مجازی به‌علت عدم مهارت ارتباطی در دنیای واقعی، به این شبکه‌ها پناه می‌برند، گفت: کاربران افراطی شبکه‌های مجازی معمولاً، دارای ویژگی شخصیتی تأیید طلب، مهر طلب و دارای اعتماد به نفس کاذب و پائینی هستند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه، زنان را مدیر خانواده و مردان را سرپرست خانواده برشمرد و افزود: توانمندی، مدیریت فرزندپروری، استقامت، صبر، بردباری و مدیریت اقتصاد از ویژگی‌های بارزی است که خداوند متعال به زنان عنایت کرده است.

 

فردوسی با تأکید بر این‌که امروزه دفاتر مشاوره و روانشناسی بسیار خوب و استانداردی در کشور وجود دارد، گفت: چنانچه مردم برای برطرف کردن مشکلات فردی، بین فردی، خانوادگی، تحصیلی، ازدواج و ... از روان‌شناسان و مراکز مشاوره بهره ببرند، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، کاهش می‌یابند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه به تفاوت‌های بین خانواده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: گروهی از خانواده‌ها دارای تیپ شخصیتی«احساساتی

و هیجانی» هستند، در این خانواده‌ها، پدر و مادر نمی‌توانند هیجانات خود را کنترل و مدیریت کنند و با رفتارهای غیر منطقی و خلق تحریک‌پذیر باعث بروز مشکلاتی در خانواده می‌شوند.

 

فردوسی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی خانواده‌های «پرکار» افزود: خانواده‌های«پرکار» به‌علت مشغله‌ی کاری، فرصتی برای ارتباط و تعامل با هم را ندارند که این می‌تواند موجبات کمبود محبت در فرزندان را فراهم کند.

 

وی با تأکید بر این‌که نیمی از مشکلات خانواده‌ها ناشی از ناتوانی در کنترل هیجانات است، گفت: برای ساختن یک زندگی سالم و موفق، زن و مرد نیازمند کسب مهارت‌های زندگی، مهارت برطرف کردن مسأله، مدیریت کنترل هیجانات مبتنی بر عقلانیت هستند.

 

فردوسی، حسادت را یکی از علل اضطراب و پرخاشگری معرفی کرد و گفت: خیلی از اختلالات خلقی و روانی، منجر به بروز مشکلات سایکوسوماتیک یا روان تنی می‌شود.

 

این روان‌شناس با اشاره به این‌که برخی مشکلات جسمی، ناشی از هیجانات منفی هستند، افزود: با یادگیری مهارت‌ مدیریت هیجانات و افزایش ارتباطات اجتماعی می‌توان هیجانات مخرب را کنترل کرد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه، ایجاد محیطی «شاد» همراه با «آرامش» در خانواده‌ها را خواستار شد و گفت: بنا به فرمایش حضرت علی(ع)، شادکامی ثمره رضایت و آرامش درون است.

 

وی از بانوان خواست تا در زمینه‌ی فرزندپروری و آئین همسرداری، مهارت‌های خود را ارتقاء دهند و گفت: ایجاد شادکامی به‌واسطه مسائل مادی نیست بلکه به‌واسطه داشتن ویژگی‌های بارز انسانی است.

 

فردوسی با تأکید بر ضرورت رشد دینی و تربیتی کودکان افزود: در خانواده‌ای که بین والدین احترام متقابل حاکم باشد، بی شک فرزندان نیزبه والدین خود احترام می‌گذارند اما در خانواده‌های پرتنش، اضطراب و پرخاشگری حاکم است.

 

این روان‌شناس با تأکید بر این‌که باید محبت کلامی و عملی در فضای خانه حاکم باشد گفت: زن و شوهر به هیچ عنوان نباید خود را با دیگران مقایسه کنند چون در این صورت کانون خانواده متزلزل می‌شود.

 

فردوسی سبک فرزندپروی همراه با ابراز محبت و احترام متقابل را بهترین شیوه تربیت فرزند دانست و خاطرنشان کرد: فرزندان باید مطابق با زمان حال تربیت شوند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.