کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تشریح کرد:

دریافت هزینه کلاسهای "فوق برنامه" در مدارس غیرانتفاعی تخلف است

11 خرداد 1394 ساعت 14:39

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه اگر یک مدرسه غیردولتی به عنوان فوق برنامه پولی بگیرد مرتکب تخلف شده است گفت: در مدارس غیردولتی شهریه‌ای به نام فوق برنامه نداریم و هزینه فوق برنامه هم در دل شهریه، مصوب شده است.


 

 

اسفندیار چهاربند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرارسیدن فصل ثبت نام مدارس به ابهاماتی پیرامون شهریه و فوق برنامه مدارس غیردولتی پاسخ داد و با بیان اینکه کلمه "شهریه" در میان مردم خوب جا نیفتاده است اظهار کرد: تمام پولی که به مدرسه پرداخت می‌شود، شهریه نیست.

 

وی افزود: شهریه آن قسمت از هزینه‌ای است که بابت برنامه درسی هفتگی دریافت می‌شود. وجهی که بابت سرویس ایاب و ذهاب، غذا، روپوش مدرسه و ... در نظر می‌گیرند شهریه نیست و جمع کردن این مبالغ با شهریه اصلی برنامه درسی، انحرافی است که در قضاوت اثرگذار می‌شود.

 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه برنامه درسی مصوب دوره ابتدایی 25 ساعت، دوره اول متوسطه 30 ساعت و دوره دوم متوسطه 36 ساعت است گفت: تا چند سال گذشته در مدارس غیردولتی شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه را جدا می‌کردند که اخلالی ایجاد کرده بود.

 

چهاربند افزود: این در حالی است که باید توجه کرد کدام مدرسه غیردولتی است که فقط برنامه درسی مصوب را ارائه کند؟ همه مدارس غیردولتی فوق برنامه دارند و کسی حق انتخاب ندارد و باید در فوق برنامه‌ها شرکت کند. به عبارتی فوق برنامه در مدارس غیردولتی الزامی و در هم تنیده است و به عنوان مثال 25 ساعت برنامه مصوب ابتدایی با هشت ساعت فوق برنامه ادغام می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را جدا کرد.

 

وی با اشاره به اینکه ما تصمیم گرفتیم با توجه به در هم تنیده بودن برنامه درسی مصوب و فوق برنامه یک شهریه را اعلام کنیم اظهار کرد: اکنون آنچه به عنوان شهریه اعلام می‌کنیم اعم از هزینه برنامه درسی مصوب و فوق برنامه است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه اگر یک مدرسه غیردولتی به عنوان فوق برنامه پولی بگیرد مرتکب تخلف شده است گفت: در مدارس غیردولتی شهریه‌ای به نام فوق برنامه نداریم و هزینه فوق برنامه هم در شهریه مصوب شده است. برخی از این موضوع بهره‌برداری می‌کنند و اولیا هنوز هم تصور می‌کنند شهریه ای که می پردازند بابت برنامه مصوب است و باید برای ساعات اضافه پول بدهند.

 

چهاربند درباره طولانی شدن زمان کلاس‌های فوق برنامه هم به خانواده هشدار داد و گفت: اگر دانش آموز دوره اول متوسطه 30 ساعت برنامه مصوب درسی هفتگی دارد، مجوز برگزاری بیش از 12 ساعت کلاس فوق برنامه نمی‌دهیم و از اولیا می‌خواهیم مازاد بر ساعاتی که به مدارس مجوز می‌دهیم چیزی را به عنوان فوق برنامه نپذیرند.

 

وی افزود: ساعات طولانی فوق برنامه و بیش از آنچه مجوز داده‌ایم، سوء هاضمه آموزشی ایجاد می‌کند و دیگر اثر بخشی ندارد هرچند که عنوان جذابی داشته باشد دیگر برای دانش آموز مفید نیست و حتی تاثیر آن 25 ساعت برنامه مصوب درسی را هم کاهش می دهد زیرا دانش آموز دیگر فرصت تعمق، مرور و تمرین نخواهد داشت. در واقع این موضوع جز آنکه فرسودگی، استهلاک و افسردگی برای دانش آموز و منافه مادی برای برگزارکنندگان کلاس‌ها داشته باشد، تاثیر دیگری ندارد.

 


کد مطلب: 31261

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/31261/دریافت-هزینه-کلاسهای-فوق-برنامه-مدارس-غیرانتفاعی-تخلف

میگنا
  https://www.migna.ir