جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۶
کد مطلب: 31310
۱
گزارشی درباره سایت‌های همسریابی

ازدواج در فضای مجازی

ازدواج در فضای مجازی
گسترش سریع سایت‌های همسریابی و استقبال زیاد از این وسایل از سوی مردم، راه را برای برخی سودجویان باز کرده تا از این طریق بتوانند به اطلاعات شخصی افراد دست پیدا کرده و از آنها کلاهبرداری کنند.
 
به طوری که در هفته گذشته رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان یافته پلیس سایبری کشور از دستگیری گرداننده یک سایت غیر قانونی همسریابی خبر داد که از 2000 متقاضی ازدواج از این سایت کلاهبرداری کرده بود.
 
حال این سوال پیش می‌آید با توجه به آمار بالای طلاق در کشور این سایت‌ها چقدر می‌توانند در امر همسریابی و همسان‌گزینی، موفق عمل کنند؟
 
آیا مراجعه به این گونه سایت‌ها برای مساله مهمی مانند ازدواج کار عاقلانه‌ای است؟
 
طبق آمار منتشر شده سازمان ثبت احوال کشور در سال 92 به ازای هر 5 ازدواج در کشور یک طلاق ثبت شده است که این میزان در سال 91،‌ نسبت یک طلاق به ازای 5.5 ازدواج بود این ارقام نشان از افزایش آمار طلاق در کشور است.
 
آمارها نشان می دهد که از 155 هزار طلاق ثبت شده در سال 92، 22 هزار طلاق آن مربوط به خانواده‌هایی است که کمتر از یک سال از زندگی مشترک آنها می‌گذرد که این نشان از سست بودن بنیاد این خانواده‌ها است.
 
*فراموشی شناخت از یکدیگر در سایت‌های همسریابی

اگر چه عوامل زیادی در طلاق زوج ها موثر است اما شناخت درست از یکدیگر قبل از ازدواج، می‌تواند در کاهش آمار طلاق موثر باشد.
 
برای پیدا کردن شناخت کافی، لازم است افراد به ویژگی‌های فردی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی و حتی اقتصادی یکدیگر توجه داشته باشند و با مشورت گرفتن از افراد دارای صلاحیت این شناخت را کامل‌تر کنند و این مساله کمتر در سایت‌های همسریابی دیده می‌شود.
 
به گفته دکتر گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان 300 سایت غیر قانونی همسریابی در کشور وجود دارد.
 
استفاده از این‌گونه سایت‌ها در امر ازدواج مانند راه رفتن بر روی لبه تیغ می‌ماند که هر لحظه امکان سقوط در آن وجود دارد و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.
 
با وجود تمام این آمارها، جوانانی هستند که به سراغ چنین سایت‌هایی می‌روند و در بعضی مواقع به اطلاعات آنها اعتماد می کنند.
 
*سایت‌های همسریابی به چه دردی می‌خورند؟!!

در آشنایی‌های اینترنتی بعید است افراد بتوانند به شناخت درستی از یکدیگر برسند و معمولا آنها در ابتدا با یکدیگر آشنا می‌شوند و قول و قرارهای اولیه گذاشته می‌شود و بعد از آن اقدام به شناخت یکدیگر  می‌کنند.
 
این در حالی است که در گذشته حضور خانواده و معرفی پررنگ بوده و معمولا افرادی که دختر یا پسر را معرفی می‌کردند، سعی داشتند خانواده‌ها نیز یکدیگر را بشناسند.
 
*انتخاب فقط از روی ظاهر

در سایت‌های همسریابی معیار انتخاب افراد بیشتر از روی ظاهر و معیارهای مادی است که این ملاک‌ها در مساله مهمی چون ازدواج بسیار سطحی و خطرناک است.
 
بیشتر افرادی که در سایت‌های همسریابی حضور دارند اطلاعات درستی از خود در اختیار قرار نمی‌دهند و معمولا از خود تصویر انسانی آرمانی و کاذب را نشان می‌دهند.
 
طبق بررسی‌های انجام شده از این گونه سایت‌ها 70 درصد آقایان حاضر در سایت‌های همسریابی به قصدی غیر از ازدواج در این محل‌ها حضور دارند که البته بخشی از آنها متاهل هستند و فقط 30 درصد به قصد ازدواج وارد این سایت‌ها می‌شوند.
 
*ازدواج موقت در پوشش ازدواج دائم

طبق مطالعاتی که از سوی کارشناسان در مورد سایت‌های همسریابی انجام گرفته است آسیب‌هایی برای این سایت‌ها عنوان شده است که از جمله آنها می‌توان به عدم آموزش صحیح اشاره کرد.
 
منظور از آموزش، شناخت کامل ملاک‌های انتخاب همسر و روش‌های درست همسریابی است.
از دیگر آسیب های این سایت‌ها، ازدواج موقت در پوشش ازدواج دائم است که بیشتر سایت‌های همسریابی ازدواج موقت را تبلیغ می‌کنند.
 
کاربری غیر همسریابی و حضور افراد با سن پایین، این سایت‌ها را مکانی برای تفریح و وقت‌گذرانی جوانان تبدیل کرده است.
 
نظارت ضعیف بر روی این سایت‌ها، انگیزه‌ای شده برای برخی سودجویان که در پوشش این سایت‌ها به کسب درآمد و گاه کلاهبرداری از کاربران آنها بپردازند.
 
عدم سنجش صحت اطلاعات و قرار دادن مطالبی دروغ از طرف برخی از کاربران از مواردی است که باعث شده اعتماد به این سایت‌ها کار مشکلی به نظر آید.
 
*انتخاب با چشمان باز

شرایط زندگی امروز به گونه‌ای است که کمتر جوانی تن به ازدواج‌های سنتی و انتخاب همسر از طرف خانواده بدهد و ترجیح می‌دهد خودش همسر آینده‌اش را انتخاب کند، به همین دلیل لازم است این انتخاب مهم زندگی را با چشمانی باز و هوشیاری و به کمک مشورت دیگران انجام دهد که در آینده گرفتار مسائلی چون طلاق و عواقب آن نشود.
 
گزارش از شیما جعفر زاده
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود