کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از تغذیه نامناسب تا عدم تحرک

چرا ما ایرانی‌ها به سلامت‌مان اهمیت نمی‌دهیم؟

فردانیوز , 20 خرداد 1394 ساعت 23:03

این بار نمی‌توان نقش مردم را در عدم توجه به سلامت خودشان نادیده گرفت. زیرا که بزرگ‌ترین تفریح این روزهایمان رفتن به رستوران و زدن یك چلوكباب چرب به بدن است یا خوردن سوسیس و كالباس و پیتزا كه دیگر نیازی به ثابت كردن ضررهایش نیست!


ممکن است هر کدام از ما بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا، چاقی خیلی زیاد یا تنگی نفس داشته باشیم. برخی از ما آنقدر سیگار یا قلیان بکشیم که به کبد خودمان آسیب بزنیم و مشکلات ریوی پیدا کنیم، یا حتی با ناپرهیزی از خوردن غذاهای خیلی چرب باعث چاقی بیش از اندازه بدن مان بشویم. هیچ کدام از اینها به عدم توجه دولت و دستگاه‌های مربوطه برنمی‌گردد یا اگر آنها هم مقصر باشند، این بار نمی‌توان نقش مردم را در عدم توجه به سلامت خودشان نادیده گرفت. زیرا که بزرگ‌ترین تفریح این روزهایمان رفتن به رستوران و زدن یك چلوكباب چرب به بدن است یا خوردن سوسیس و كالباس و پیتزا كه دیگر نیازی به ثابت كردن ضررهایش نیست!

شاید وزارت بهداشت تا حدودی در مورد بیماری‌های واگیردار تاكیداتی داشته است،اما در مورد بیماری‌های غیرواگیردار تعریف مشخصی توسط وزارت بهداشت انجام نشده است؛ بیماری‌هایی كه باعث مرگ می‌شوند، بی‌آنكه ایرانی‌ها به آن توجهی كنند.«در شرایط گذار اپیدمیولوژیك بیماری‌ها، هفت عامل خطر منشأ بیش از ۱۵۰ هزار مرگ سالانه در كشور معرفی می‌شوند، عواملی كه مردم كم و بیش با آنها آشنا هستند؛ سیگار، قلیان، تغذیه ناسالم، كم تحركی، چاقی، فشار خون، قند خون بالا و كلسترول خون بالا.»

عدم تحرک جوانان و نوجوانان

در سال های گذشته بود که با همکلاسی هایمان قدم زنان به سمت مدرسه می رفتیم و حتی دوچرخه سواری تا رفتن به مدرسه مرسوم بود. تمام هم محله هایمان را می شناختیم و با خیال راحت مسیر خانه تا مدرسه را پیاده روی می کردیم. اما شیوه زندگی در امروزه تغییر کرده و به جای دوچرخه، سرویس های شخصی زیاد استفاده می شود. دانش آموزان از خانه بیرون می آیند و سوار سرویس می شوند و برای رسیدن به مدرسه 20 قدم هم بر نمی دارند.

این روزها در چهارچوب شهرنشینی دیگر بچه ها در آپارتمان ها به دنیا می آیند و در خانه های کوچک بزرگ می شوند. در اکثر خانه ها حیاطی برای دویدن و بازی کردن نیست. اکثر خانواده ها که برای تحرک فرزندانشان نمی توانند وقت زیادی بگذراند، تفریحاتشان شده بازی های رایانه ای و گوشی موبایل و تبلت!

تغذیه نامناسب/ وقتی صداو سیما می گوید: بستنی از شیر بهتر است!

عادات غذایی ایرانیان تغییر كرده است، تغییریكه به سمت ناسالم بودن می‌رود. متاسفانه این روزها سبك غلط زندگی بلای جان ایرانیان شده است و در کنار این مسئله که فرهنگ خانواده ها برای تغذیه مناسب باید تغییر کند.

باید بگوییم از وزارت ارشاد تا بقیه سازمان‌ها در تغییر سبك زندگی ایرانیان و اهمیت جان مردم مسئول هستند. اما وقتی صداوسیما به عنوان یك رسانه عمومی می‌آید و پفك، چیپس، نوشابه و بستنی تبلیغ می‌كند. وقتی می‌گوید: بستنی از شیر بهتر است! بستنی‌ای كه با افزودنی‌های غیرطبیعی درست می‌شود. دیگر چه انتظاری می‌توان داشت؟

یكی دیگر از شیوه‌های غلط تغذیه در ایران موادغذایی كه در بوفه‌های مدارس توزیع می‌شود است كه گریبان دانش‌آموزان را گرفته است. در بسیاری از مدارس در سطح شهر، بوفه‌هایی داریم كه موادغذایی ناسالم می‌فروشند، به‌ویژه در مدارس غیر انتفاعی كه نظارت بر آنها كمتر است، ساندویچ كالباس و سوسیس و حتی پیتزا در بعضی از بوفه‌های مدارس به فروش می‌رسد. فروش نوشابه در بوفه‌های مدارس چه معنی دارد جز این كه ترویج آشكار تغذیه ناسالم است.وقتی در بسیاری از بوفه‌ها شیر ندارند چرا باید نوشابه فروخته شود؟!

از خودمان شروع کنیم

زندگی ما تغییرات بسیاری کرده و متاسفانه بسیاری از این تغییرات منفی بوده و باعث آسیب زدن به بدن‌مان شده است. متاسفانه با اینکه مضرات قلیان را بارها و بارها شنیده ایم، قلیان جزء تفریحاتمان شده است و با اینکه می دانیم سوسیس و کالباس از چه موادی ساخته شده است و عکس مواد اولیه آن را دیده ایم اما فست فود برایمان جزء لذیذترین غذاهاست!

باید از همین حالا شیوه تغذیه سالم و تفریح سالم را آغاز کنیم و به فرزندانمان یاد بدهیم که چگونه زندگی سالمی داشته باشند.
-

 


کد مطلب: 31423

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/31423/چرا-ایرانی-ها-سلامت-مان-اهمیت-نمی-دهیم

میگنا
  https://www.migna.ir