پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۷:۵۸
کد مطلب: 31430
۱
رئیس شورای سیاستگذاری سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت:

اختلالات خلقی و اضطرابی در بین دانشجویان پزشکی رو به افزایش است

رئیس شورای سیاستگذاری سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان اختلالات خلقی و اضطرابی را در بین دانشجویان رو به افزایش است، گفت: گر چه میزان این اختلالات در بین دانشجویان نسبت به کل جامعه کمتر است اما از آنجا که دانشجویان قشر نخبه جامعه هستند و قرار است خود خادمان و حافظان سلامت مردم باشند این مورد اهمیتی مضاعف می‌یابد.

به گزارش معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری بهداشت روان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

قنبری، رئیس شورای سیاستگذاری سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت در این جلسه بیان کرد: از سال 93 بحث تشکیل شورا در معاونت فرهنگی و دانشجویی مطرح شد و در ابتدا بنا بود اواخر سال 93 آغاز به کار کند اما بنا به دلایلی با چند ماه تاخیر این مهم حاصل شد.

وی با برشمردن ماموریت‌های دهگانه شورا، فلسفه تشکیل آن را ارتقاء سلامت روان و رسیدگی و حل مشکلات دانشجویان دانست و تاکید کرد: دانشجویان در چند حیطه مشکل جدی دارند، از جمله تغییر سبک زندگی تحصیلی و حرفه‌ای که به تبع از آن افت تحصیلی یکی از مشکلات اساسی است که دانشجویان با آن درگیرند و این مساله زمینه‌ساز رفتارهای آسیب‌رسان و معضلات بعدی است.

وی میزان اختلالات خلقی و اضطرابی را در بین دانشجویان رو به افزایش دانست و با ابراز نگرانی از این مساله گفت: گر چه میزان این اختلالات در بین دانشجویان نسبت به کل جامعه کمتر است اما از آنجا که دانشجویان قشر نخبه جامعه هستند و قرار است خود خادمان و حافظان سلامت مردم باشند این مورد اهمیتی مضاعف می‌یابد.

در ادامه، علی هاشمی رئیس کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این جلسه با برشمردن آمارهایی از شیوع اعتیاد به مواد مخدر جدید ابراز نگرانی کرد و گفت: دانشگاه‌ها در این مساله باید به ما کمک کنند تا حداقل مانع تغییر الگوی مصرف شویم.

هم چنین محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و عضو شورا هم در این جلسه گفت: چنین شورایی در سال‌های گذشته نیز تشکیل شد اما چند سالی است که به فراموشی سپرده شده و اظهار امیدواری کرد با شروع مجدد شورا و برنامه ریزی مناسب شاهد شکوفایی مجدد آن و پیامدهای اثربخش و مثبت آن باشیم.

در ادامه این جلسه، احمدعلی نوربالا، نماینده وزیر بهداشت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و عضو شورا گفت: روند بررسی سلامت روانی کشور از سال 1378 تاکنون نشان دهنده این است که مسئولان کشور به جد باید در خصوص سلامت روان جامعه و بخصوص دانشجویان که قشر نخبه جامعه هستند، صبورانه اهتمام ورزند.

اللهیاری، رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور با توجه به اهمیت دانش و تخصص مشاوران و روانشناسان کشور بیان داشت: ورود افراد غیر متخصص در این حوزه عامل اساسی افزایش آسیب‌های روانی است. ما در حال حاضر در بسیاری از حوزه‌ها اجازه ورود نداریم و کار به دست افراد غیرمتخصص سپرده شده و این آسیب‌زا است.

مصوبات اولین نشست:

در این جلسه مصوب شد از این پس انتصاب و تغییر رؤسای ادارات مشاوره دانشگاه‌ها با نظر اداره مشاوره و سلامت روان دانشجوان انجام شود و همچنین افرادی که به عنوان نیروی تخصصی قرار است در مراکز مشاوره دانشگاهها مشغول فعالیت شوند باید صلاحیتشان توسط متخصصان متعهد اداره مشاوره و سلامت روان دانشجوان تأیید شود.

همچنین مصوب شد طرح پایش سلامت‌روان دانشجویان در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شود. در مصوبه سوم شورا هم بر تشکیل 3 کمیته تخصصی زیر نظر شورا شامل کمیته‌های آموزش، پژوهش و پایش و ارزیابی تأکید شده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.