شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۳
کد مطلب: 31432
۳
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران مطرح کرد:

حضور مشاوران تربیتی در دادگاه های ویژه رسیدگی به جرائم کودکان

حضور مشاوران تربیتی در دادگاه های ویژه رسیدگی به جرائم کودکان
به گزارش میگنا به نقل از روابط عمومی دادگاه های عمومی و انقلاب تهران؛ عباس پوریانی رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران در نشست هماهنگی با دستگاه های ذیربط مرتبط با کودکان و اطفال اظهارکرد: با توجه به اهمیت گروه سنی اطفال و کودکان قانون گذار با نگاه ارفاقی و سختگیرانه در رسیدگی به جرائم اطفال در ماده 410 قانون جدید آیین دادرسی کیفری پیش بینی کرده است محاکم مربوط به اطفال باید با حضور مشاور تشکیل شود تا کمترین آسیب روحی و روانی به این گروه وارد شود.

پوریانی با اشاره به نگاه تربیتی در این قانون افزود: امیدواریم با اجرا شدن این قانون که با مطالعات کارشناسان و حقوقدانان تهیه و تدوین و به تصویب رسیده است شاهد کاهش جرائم ویژه این گروه سنی باشیم.

در ادامه رئیس سازمان نظام روان شناسی، کارشناسان سازمان بهزیستی تهران، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش شهر تهران هر کدام با ابراز خرسندی از اجرای این قانون و اهمیت به موضوع مشاوره مطالبی را به منظور هماهنگی بیشتر و اجرای بهتر قانون ارائه دادند.

گفتنی است: نمایندگان دستگاه های مرتبط اعلام آمادگی کردند تا نسبت به معرفی مشاوران به منظور حضور در محاکم ویژه اطفال همکاری لازم را بعمل آورند. لازم به ذکر است قانون جدید آیین دادرسی کیفری از اول تیرماه سال جاری در سراسر کشور به مرحله اجرا در می آید.

--
یک مدرس دانشگاه:
دادگاه کودکان و نوجوانان در قانون جدید با حضور دو مشاور تشکیل می‌شود

-
عضو کارگروه تدوین قانون جدید آیین دادرسی کیفری گفت: دادگاه کودکان و نوجوانان در قانون جدید آیین دادرسی کیفری به صورت اختصاصی تشکیل شده و در این دادگاه‌ها علاوه بر یک قاضی واحد، دو مشاور نیز حضور دارد.

به گزارش ایسنا، حامد رحمانیان در نشست دومین هم اندیشی قانون جدید آیین دادرسی کیفری که در معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه برگزار شد، درباره دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان در این قانون اظهار کرد: جرایمی که مرتکبین آن‌ها کمتر از 18 سال سن دارند، تابع مقررات ویژه‌ای در قانون جدید است و قانونگذار در این قانون نیروهای انتظامی را ملزم کرده که در نیروهای انتظامی پلیس پرونده اطفال و نوجوانان تشکیل شود تا به پرونده این متهمان توسط این ضابطین رسیدگی شود.

این مدرس دانشگاه افزود: دادسرا و دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: در دادسرای اطفال و نوجوانان تفاوت ها و تسهیلاتی برای اتهامات این متهمان در نظر گرفته شده است. یکی از موارد آن این است که قرارهای تامینی که صادر می‌شود با قرارهایی که در دادسرای عمومی برای بزرگسالان صادر می‌شود، متفاوت است و دادسرای نوجوانان و اطفال از والدین طفل می‌خواهد که هر زمان که نیاز است طفل در دادسرا حاضر شود.

وی با بیان این‌که «در صورت ضرورت طفل می تواند کفیل یا وثیقه بگیرد»، گفت: اگر طفل بالای 18 سال سن داشته باشد اگر برای وی دادگاه به عنوان قرار تامین وثیقه بخواهد و طفل نتواند وثیقه را تهیه کند در این زمان، قرار نگهداری موقت طفل در کانون اصلاح و تربیت صادر می‌شود.

این مدرس دانشگاه افزود: اگر طفل زیر 18 سال جرم مشروطی انجام داده باشد در دادسرای اطفال پیش بینی شده که ضابطان حق ندارند بازجویی های اولیه از متهم زیر 18 سال را شروع کند و ناچارند موضوع را به دادسرای اطفال ارجاع دهند. وی با بیان این‌که «دادگاه اطفال و نوجوانان در قانون جدید آیین دادرسی کیفری به صورت اختصاصی تشکیل شده است»، گفت: تفاوت این دادگاه با سایر دادگاه‌ها این است که جلسه دادگاه با حضور دو مشاور و یک قاضی تشکیل می‌شود و مشاورین علوم اجتماعی، روانشناسی در جلسه دادگاه حضور دارند.

وی افزود: همچنین جلسه دادگاه کیفری یک ویژه اطفال و نوجوانان با سه قاضی و دو مشاور تشکیل می شود. همچنین قضات دادگاه اطفال و نوجوانان باید حداقل 5 سال سابقه قضاوت، متاهل و دارای شرایط سنی و دارای فرزند باشند. رحمانیان درباره ترتیب رسیدگی به جرایم اطفال نیز گفت: برای رسیدگی به جرایم مربوط به اطفال باید وکیل در یکسری از این جرایم حضور داشته باشد.

جرایمی که در دادگاه کیفری یک ویژه اطفال ونوجوانان رسیدگی می شود و جرایم تعزیری درجه یک الی 6 حتما باید وکیل حضور داشته باشد و اگر جرم تعزیری درجه 7 و8 باشد دفاع توسط ولی و سرپرست طفل انجام می‌شود. وی ادامه داد: اگر طفلی در سن 17 سال و نیم جرمی را انجام داده باشد و پس از آن به اتهام این طفل در دادگاه اطفال رسیدگی نشود و سن او بالاتر از 17 ( مثلا 18 سال و نیم ) شود، پرونده وی در صلاحیت دادگاه کیفری 1 و انقلاب و ... است و این دادگاه ها باید طبق مواردی که در دادگاه اطفال آمده به جرم وی رسیدگی کنند ولی اگر رسیدگی به جرم اطفال زیر 18 سال در دادگاه اطفال شروع شد و سن وی بالا رفت به دلیل اینکه رسیدگی به جرم وی شروع شده پرونده وی همچنان در دادگاه اطفال رسیدگی می‌شود.

این عضو کارگروه تدوین قانون جدید آیین دادرسی کیفری با بیان این که حق استفاده از وکیل در قانون جدید آیین دادرسی کیفری برای متهم در اکثر موارد عنوان شده است، گفت: در قانون قبلی فقط در مرحله دادگاه متهم حق استفاده از وکیل را داشت ولی در قانون جدید در مرحله تحقیقات مقدماتی نیز حق استفاده از وکیل تکرار شده و بازپرس نمی‌تواند مانع حضور وکیل شود و در مرحله تحت نظر (24 ساعتی که ضابطین متهم را نگه می دارند) باز هم متهم حق استفاده از وکیل را دارد.

وی افزود: در صورتی که لطمه ای به پرونده متهم وارد نشود وکیل می تواند با متهم در زمان تحت نظر دیدار داشته باشد البته در جرایم سازمان یافته وجرایم مربوط به سرقت و علیه امنیت ملی متهم در مرحله تحت نظر نیز تا یک هفته حق ملاقات با وکیل را ندارد.

رحمانیان ادامه داد: ضابطین و بازپرس پرونده مکلف هستند که متهم را از حق به همراه داشتن وکیل آگاه کند. همچنین در دادگاه کیفری یک متهم حق دارا بودن سه وکیل را دارد و در سایر موارد می تواند دو وکیل داشته باشد. اگر متهمی نیز توان مالی نداشته باشد تا پایان اولین جلسه دادگاه متهم می تواند درخواست اعسار دهد و دادگاه برای وی وکیل تسخیری تعیین کند.

وی در پایان گفت: اگر متهمی دارای دو اتهام باشد و یکی از آن در صلاحیت دادگاه کیفری یک (مثل اتهام قتل عمدی) و دیگری در صلاحیت دادگاه کیفری دو(مثل سرقت) که قاعدتا باید از هم جدا شود و هر کدام در دادگاه مربوطه رسیدگی شود ولی در قانون جدید آیین دادرسی کیفری اگر فردی اتهامات متعددی داشته باشد دادگاه کیفری یک توان رسیدگی به هر دو اتهام را دارد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.