جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۸:۳۵
کد مطلب: 31485
۰

گزارشي از آیین تجلیل پدر مشاوره شغلی ایران

حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین نکوداشت دکتر عبدالله شفیع‌آبادی گفت: احساس نیاز به تربیت مشاور در مدارس با درس و کتاب‌های شفیع‌آبادی عملی شد. وی در حوزه تدریس مشاوره خانواده به افزایش مهارت بیشتر از دانش توجه دارد.

 
ايبنا: آیین بزرگداشت دکتر عبدالله شفیع‌آبادی، پدر مشاوره شغلی ایران و نخستین دانش‌آموخته ایرانی دکترا در رشته مشاوره، عصر چهارشنبه 20 خرداد‌ماه با حضور دکتر محمد عباس‌لو، رئیس دانشگاه‌ آزاد واحد علوم،‌ تحقیقات، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی،‌ دکتر حمید‌رضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و دکتر انباری، ‌رئیس گروه مشاوران خانه اندیشمندان علوم‌انسانی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

ضرورت تبدیل دانش به مهارت
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به روش ‌تدریس دکتر شفیع‌آبادی‌ گفت: وی در حوزه تدریس مشاوره خانواده به افزایش مهارت بیشتر از دانش توجه دارد. همچنین، توجه به شرایط روحی دانشجو را بسیار بااهمیت می‌داند.

وی با تأکید بر نیاز‌های اساسی حوزه آموزش‌وپرورش افزود: تبدیل دانش به مهارت از نیاز‌های ضروری در حوزه آموزش و پرورش است و ایجاد راهکا‌ر‌هایی برای مشکل دانش‌آموزان باید مهیا شود.

کفاش در ادامه با اشاره به تأکید دین درباره لزوم احترام به معلم اظهار کرد: قبول کنیم نسل امروز مانند نسل‌های گذشته به مساله احترام به معلم چندان توجه ندارد.

مشاوره مانند آب برای نظام آموزش و پرورش است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، درباره به خدمت گرفتن مشاوران در وزارت آموزش و پرورش نیز یادآور شد: در حال حاضر 150 هزار دانشجوی دکترا در رشته مشاوره برای خدمت در آموزش و پرورش در حال تحصیل هستند. باید گام‌های بلند‌تری در حوزه تربیت نیروی متخصص برداشته شود تا در هر مدرسه حداقل یک مشاور حضور داشته باشد.

وی در پایان خطاب به دکتر شفیع‌آبادی گفت: احساس نیاز به تربیت مشاور در مدارس با درس و کتاب‌های شما و استمرار و مجاهدت علمی ایجاد شده است. مخاطب اصلی مشاوره نظام آموزش و پرورش است؛ به‌عبارتی دیگر مشاوره مانند آب برای نظام آموزش و پرورش ضروری است.

در طول شبانه‌روز 4 ساعت می‌خوابم
دکتر شفیع‌آبادی در این آئین با تأکید بر لزوم توجه به اشتغال به‌عنوان مهم‌ترین معضل جامعه گفت: باید در رفع مشکلات حوزه اشتغال از وجود متخصصان استفاده کنیم. توجه به دانش متخصصان به‌طور حتم موجب ایجاد شغل بیش از آمار بیکاران خواهد شد.
 
وی با اشاره به اهمیت  واگذاری مسئولیت به فرزندان افزود: همه تابستان‌های دوران کودکی‌ام را کار کردم، امروزه هم در طول شبانه‌روز نزدیک به چهار ساعت می‌‌خوابم و مدام مشغول مطالعه و فعالیت‌های پژوهشی هستم.
 
پدر مشاوره ایران در ادامه درباره ظرفیت علمی دانشمندان ایرانی در حوزه تولید نظریه‌ اظهار کرد: در کتابی با موضوع مقدمه‌ای در حوزه نظریات شغلی، به تولید نظریه‌ علمی توجه کرده‌ام و این که چه زمانی باید به ترجمه بپردازیم؛ البته فرد متعصبی نیستم که ترجمه کتاب‌‌های علمی را منع کنم، اما نباید خودمان را دست‌کم بگیریم.

کمتر کسی با کتاب‌های دکتر شفیع‌آبادی آشنایی ندارد
علی‌محمد نظری، از استادان مشاوره‌ و مدرس دانشگاه نیز در این آیین در سخنانی کوتاه درباره شخصیت علمی دکتر شفیع‌آبادی عنوان کرد: وی از جمله کارآفرینان بزرگ ایران است. کمتر کسی از دانش‌آموختگان مشاوره در کشور با کتاب‌های دکتر شفیع‌آبادی آشنایی ندارد؛ کتاب‌هایی مانند «‌نظریه های مشاوره و روان درمانی» و «راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه انتخاب شغل». 

در آیین بزرگداشت دکتر عبدالله شفیع‌آبادی، نماینده دانشگاه اصفهان،‌ نماینده سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، نمایندگان کمیسیون‌های مشاوره فکری و مشاوره تحصیلی، نماینده سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و نمایندگانی از آموزش و پرورش حضور داشتند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند