شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۸:۵۳
کد مطلب: 31488
۰
آمار ازدواج رو به کاهش است

آمار جوانان در آستانه ازدواج

آمار جوانان در آستانه ازدواج

به گزارش مهر، محمد اسلامی بعد از ظهر یکشنبه در همایش ملی تحکیم بنیان و پایداری خانواده در محل شرکت البرز شرقی شاهرود با اشاره به اینکه ازدواج و تشکیل خانواده نقش مهمی در تزکیه و بقای جامعه دارد گفت: تلاش برای استحکام آن، زمینه را برای سلامت اخلاقی و سعادت عمومی جامعه فراهم می کند.

وی با بیان اینکه ازدواج یک پدیده عمومی و اجتماعی است که همزاد بشر عمر دارد خاطرنشان کرد: اگر این امر در یک بستر پر امید رخ ندهد ممکن است جوان از ازدواج باز بماند.

اگر ازدواج صورت نگیرد، سلامت جامعه به خطر می افتد

معاون دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: فضایی که کودکان در آن پرورش می یابند در امیدواری آنان نقش آفرینی می کند.

اسلامی، با قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بعنوان نخستین دانشگاه برگزار کننده این همایش گفت: اگر ازدواج صورت نگیرد، سلامت جامعه به خطر می افتد بنابر این وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در این حوزه وارد عمل شود.

وی با اشاره به سیاست های ابلاغی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: رفع موانع ازدواج و تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و کاهش سن ازدواج بخشی از این سیاست ها هستند.

آمار ازدواج در کشور رو به کاهش است

این مقام مسئول در حوزه سلامت ضمن بیان این مطلب که در سال ۸۹ با ۸۹۱ هزار ازدواج بیشترین تعداد را بین سال های ۸۵ تا ۹۳ داشته ایم تصریح کرد: پس از آن سال این آمار در کشور رو به کاهش است.

اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: این وضعیت در حالی اتفاق می افتد که حدود ۱۲ میلیون جوان در آستانه ازدواج داریم.

وی افزایش سن ازدواج در خانم ها را نیز بسیار بیشتر از آقایان دانست و یادآور شد:در سال ۴۵ میانگین سن ازدواج دختران ۱۸ و پسران ۲۵ سال بوده که این رقم در سال ۹۰ به ترتیب ۲۳.۵  و ۲۶.۷ سال است.

رسانه ها، عامل بسیار مهمی در ایجاد اختلالات جنسیتی هستند

یک عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با بیان اینکه ملاحظات فرهنگی و اجتماعی از عواملی است که در ایجاد اختلالات جنسیتی نقش دارد گفت: این ملاحظات کاملا تحت تأثیر رسانه ها قرار دارند.

 سید علی آذین، مصرف الکل و مشکلات فیزیولوژیک را از دیگر عوامل ایجاد آن عنوان کرد و گفت: در نظام مراقبتی ما به این امر مهم توجه نشده و در نظام سلامت نیز مراکز خوبی در راستای خدمات بهداشت جنسی نداریم.

وی افزود: سلامت جنسی نیازمند برخورد مثبت و توأم با احترام به جنسیت و روابط جنسی به دور از اجبار، تبعیض و خشونت است.

احترام به حقوق جنسی افراد عنصر اصلی در تأمین سلامت جامعه است

این متخصص پزشکی اجتماعی یکی از دستاوردهای نظام سلامت را تبدیل شدن نیاز به تقاضا دانست و گفت: خوشبختانه امروزه مردم  پیگیر وضع سلامت خود هستند.

 آذین، داشتن درک درست از مسائل جنسی و احترام به حقوق جنسی افراد را دو عنصر اصلی در تأمین سلامت جامعه دانست و افزود: سلامت جنسی بخشی از سلامت برای همه افراد جامعه است.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی افراد به طور روز افزونی از ارائه دهندگان خدمات سلامت توقع دارند تا راهنما و یاور آنها باشند.

احساس مسئولیت زوجین و حاکمیت اخلاق دو عامل مهم در تحکیم بنیان خانواده

رئیس دادگستری شهرستان شاهرود نیز در این همایش ضمن تأکید بر اینکه باید ابتدا اخلاق در روابط بین زوجین حاکم باشد و بعد حقوق، گفت: احساس مسئولیت دومین عامل مهم در تحکیم بنیان خانواده است.

علی اکبریان با بیان اینکه مجموعه  قوانین حاکم بر کشور برای وجود نظم و عدالت است خاطرنشان کرد: درشتی و انعطاف ناپذیری قانون به کمک توصیه های اخلاقی جامه عمل می پوشد.

وی در خصوص رابطه بین اخلاق و حقوق نیز با اشاره به سخنی از امیرالمومنین (ع) گفت: بسیاری از مسائل حقوقی ما برگرفته از فقه و اخلاق است اما تفاوتش در این است که منبع حقوق ساخته و پرداخته ذهن انسان بوده درحالی که منبع اخلاق وحی است و در آن خطا و اشتباه وجود ندارد.

باید نگاه کارشناسانه به بحث افزایش جمعیت داشته باشیم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در ابتدای این همایش با بیان اینکه کاهش و یا افزایش جمعیت بخشی از سیاست های کلی همه کشورها بر اساس مقتضیات زمان است گفت: در کشور ما نیز باید نگاهی کارشناسانه نسبت افزایش جمعیت وجود داشته باشد.

محمد محمدی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را یکی از معدود دستگاه های اجرایی دانست که در این خصوص برنامه دقیق و کارشناسی دارد و تصریح کرد: هدف این است که با روش اصولی و بدون به خطر انداختن سلامت خانواده این سیاست را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی افزود: بعد از ابلاغ سیاست های جدید جمعیت متأسفانه برخی به جای مطرح کردن نظرات کارشناسانه به ارائه نقدهای غیر منصفانه پرداختند و امیدواریم برگزاری چنین همایش هایی به دستیابی به این امر مهم کمک کند.

همایش «تحکیم بنیان و پایداری خانواده» به همت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد.

ازدواج، سیاست ابلاغی جمعیت، جامعه و سلامت جنسی و نقش حقوق و اخلاق از موضوعات اصلی مورد بحث در این همایش ملی بود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود