جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۸
کد مطلب: 31605
۲

نتایج عجیب یک پژوهش: اين نوع موسیقی سبب آرامش روان، کاهش خشم و تخفیف احساسات منفی می‌شود

به گزارش آنا بر خلاف تصوری که تاکنون در مورد موسیقی هوی متال و انواع دیگر «موسیقی افراطی» وجود داشته، پژوهشی تازه نشان داده است که از این نوع موسیقی می‌توان برای آرامش روان و کاستن از حس خشم شدید و بیقراری استفاده کرد.

به گزارش futurity.org دانشمندان عصب‌شناس دانشگاه کوئینزلند استرالیا به این نتیجه رسیده‌اند که موسیقی هوی متال نه فقط باعث افزایش خشم نمی‌شود بلکه حس تسکین و آرامش ایجاد می‌کند و از آن می‌توان برای کنترل خشم و پرخاشگری و جلوگیری از بزه استفاده کرد. این پژوهشگران در آزمایش‌های خود به تأثیر مثبت این نوع موسیقی در افرادی که به حس خشم شدید مبتلا بوده‌اند، پی بردند.

بر خلاف نتایج مطالعات پیشین که موسیقی پر سر‌و‌صدا و آشفته را مرتبط با افزایش پرخاشگری و بزهکاری معرفی کرده بودند، این پژوهش از افزایش آرامش و تقویت روحیه با شنیدن همین نوع موسیقی حکایت دارد. لئا شارمن، دانشجوی دکترا در دانشکده روانشناسی دانشگاه کوئینزلند و از همکاران این پژوهش می‌گوید: «ما دریافتیم که موسیقی سبب تعدیل و تخفیف حس غم و تقویت احساسات مثبت می‌شود. طرفداران موسیقی افراطی هنگامی که خشم را تجربه می‌کندند، تمایل به شنیدن موسیقی‌ای دارند که با خشم‌شان هماهگ باشد. این موسیقی نه فقط به آنها کمک می‌کند تا در طیف کاملی از احساسات کاوش کنند، بلکه باعث می‌شود حس کنند که فعال‌تر و بانشاط‌تر هستند..»

در این پژوهش که نتایجش در ژورنال عصب‌شناسی Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است، 39 فرد عادی شنونده موسیقی درسنین 18 تا 34 سال مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 74 درصد افراد مصاحبه شده زاده استرالیا و بقیه از کشورهایی مانند عمان، سوئد، اندونزی، آفریقای جنوبی و آمریکا بودند.

داوطلبان شرکت در این پژوهش 16 دقیقه «تزریق خشم» (با وادار کردن افراد مصاحبه شونده به تعریف رویدادهای عصبانی کننده در زندگی، ابط، شغل و امور مالی خود) را تحمل می‌کردند و در این مدت مورد نظارت دقیق قرار داشتند و بعد به مدت 10 دقیقه مختار بودند که یا به موسیقی به انتخاب خود گوش بدهند یا تمام مدت در سکوت به سر ببرند و در این زمان نیز مورد نظارت قرار داشتند.

به گفته شرمن، نیمی از افراد مورد مطالعه موسیقی‌هایی را انتخاب کردند که تم خشم و پرخاش در آنها وجود داشت و بقیه موسیقی‌هایی با مضامین دیگر مثل انزوا و غم را برگزیدد. وی افزود : «با این حال شرکت کنندگان گزارش دادند ک از این موسیقی برای افزایش شادی استفاده کرده‌اند وبا آن توانسته‌اند خود را در احساساتی مانند عشق غرق کنند و حالشان بهتر شده است. همه واکنش‌ها حاکی از آن است که شنوندگان موسیقی افراطی به‌طور واضح از موسیقی منتخب برای مقاصد مثبت و ایجاد تعادل در خود استفاده کرده‌اند.»

در تعاریف این پژوهش موسیقی، هوی متال در طبقه بندی «موسیقی افراطی» قرار گرفته است که در دهه 1970 و با افول افکار علایق خوش‌بینانه دهه 1960 در آمریکا و اروپا پدید آمد و با ظهور فرهنگ پانک در دهه‌های پس از آن به مفاهیمی مانند هرج و مرج و ویرانگری معطوف شد.

 

گزارش از: ساسان گلفر

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.