پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۵:۳۳
کد مطلب: 31614
۱
گفت وگو با دکتر ربابه شیخ الاسلام:

یک سوم سرطان ها در نتیجه مصرف مواد غذایی ناسالم

یک سوم سرطان ها در نتیجه مصرف مواد غذایی ناسالم
رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، نقش مواد غذایی مصرفی در پیشگیری از بروز انواع سرطان ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: آغشته شدن مواد غذايي به فلزات سنگين، مصرف نمک زیاد در بعضی غذاهاس سنتی، غذاهای دودی و چرب، آغشته شدن مواد غذايي به قارچ ها و مصرف زیاد غذاهای سرخ کردنی احتمال سرطان زایی بخصوص سرطان گوارش را افزایش می دهد بنابراین پیروی از یک الگوی غذایی صحیحی نقش بسیاری چشمگیری در پیشگیری از بروز انواع سرطان ها دارد.

دکتر ربابه شیخ الاسلام در گفت و گو با شفقنا زندگی، به نقش موثر تغذیه در بروز برخی سرطان ها بخصوص سرطان گوارش اشاره کرد و گفت: دانسته های جهانی یک سوم موارد ابتلا به سرطان را با تغذیه مرتبط می دانند. در واقع ارتباط سرطان های دستگاه گوارش با مصرف نامتعادل بعضی از غذا ها اثبات شده است. مصرف نمک زیاد در بعضی غذاهاس سنتی، نمک مواد چرب و سرخ کرده و غذاهایی که برای ماندگاری بیشتر دودی و شور شده اند اگر جزء عادات غذایی باشند و مرتب مصرف شوند از طریق تحریک معده و ایجاد ناراحتی های گوارشی می توانند خطر ابتلا به ناراحتی ها و تحریک دستگاه گوارش احتمال ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را افزایش دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: گاهی غذا ها به موادی آغشته می شوند که به دلیل آن مشکل زا می شوند.ارتباط مواد غذایی که حاوی مواد شیمیایی باقی مانده سوخت های فسیلی هستند در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرند، علاوه براین، میزان مصرف و تکرار مصرف نقش مهمی در الگوی بیماری دارد برای مثال اگر آلودگی در مواد غذایی باشد که مردم آن را همه روزه مصرف می کنند خطر بیشتری آنها را تهدید می کند و به همین دلیل گاهی عادات غذایی مردم یک منطقه است موجب شیوع بیماری خاص در آن منطقه می شود، بنابراین پژوهشگرانی که در مناطق جغرافیایی خاص آمار ابتلا به نوعی از بیماری را بالا می بینند باید به نوع غذا، کود و سموم مورد استفاده در کشاورزی و عادات غذایی مردم منطقه توجه کنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند.

به گفته رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، آغشته شدن مواد غذايي به قارچ ها كه مواد سمي يا مايكوتوكسين ها را توليد مي كنند در ایجاد سرطان نقش دارند . يكي از مهم ترين سموم قارچي آفلاتوكسين ها است که بر اساس تخمين یک چهارم محصولات غذايي در جهان، به سموم قارچي آلوده است. متاسفانه تاكنون آفلاتوكسين ها در مواد غذايي مختلف مانند شير، كشمش، بادام زميني، پسته، دانه هاي روغني، حبوبات، برخي ميوه هاي خشك شده، سوسيس، نان گندم معمولي و غیره مشاهده شده است.

وی ادامه داد: استفاده نادرست از سموم شيميايي و كودهاي ازته دركشاورزي، استفاده بي رويه از افزودني ها مانند مواد نگهدارنده، انواع رنگ ها و اسانس هاي مصنوعي در مواد غذايي سرطان زا هستند براي مثال نيتريت و نيترات سديم با آمين هاي دوم و سوم تركيـب مي شوند و توليد نيتروز آمين و بنزوپيرن مي كنند كه سرطان زايي آن ثابت شده است.

این عضو هیات علمی وزارت بهداشت یادآور شد: آغشته شدن مواد غذايي به فلزات سنگين (مانند جيوه، سرب، كادميوم، قلع) و دي اكسين ها كه به مقدار گسترده در طبيعت وجود دارند. كادميوم در متابوليسم فلزاتي مانند روي اختلال ايجاد مي كند و احتمال سرطان زایی در نتیجه مصرف این مواد بیشتر است.


بنا بر اظهارات دکتر شیخ الاسلام، باقي مانده آفت كش ها كه مصارفي گسترده در كشاورزي دارند باعث آلوده شدن آب هاي جاري و مواد غذايي مي شود وجود باقي مانده آفت كش ها به دليل ماندگاري بالا دراكثريت آنها مسموميت هاي حاد و مزمن، بروز انواع ناهنجاري ها و سرطان ها را به دنبال دارد.بنابراین مصرف بي رويه كودهاي شيميايي نظیر مصرف بيش از حد كودهاي ازته در كشاورزي به علت خاصيت تجمعي در بافت هاي گياهي و در نهايت در بدن انسان، در دراز مدت پيامدهاي نامطلوبي بر سلامت افراد دارد.

این متخصص بهداشت تغذیه کودکان را بیشترین گروه در معرض سرطان های ناشی از مواد غذایی آلوده دانست و گفت: متأسفانه بيشترين گروهي كه در معرض اين خطر قرار دارند كودكان هستند زيرا ميزان ورود سم به ازاي كيلوگرم وزن بدن آنها بيشتر از بزرگسالان است و به علت رشد سريع بافت ها، مقادير بيشتري از سموم شيميايي در سيستم بدن آنها جاي مي گيرد. بنا بر گزارش منتشر شده از سوي گروه كار محيط زيست در آمريكا، روزانه يك ميليون كودك آمريكايي زير پنج سال ناخواسته مقاديري آفت كش همراه غذا مصرف مي كنند كه مي تواند به رشد مغزي و سيستم عصبي آنها آسيب برساند.
مرجع : شفقنا زندگی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...