پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۰
کد مطلب: 31708
۱

نقش مردان در کاهش افسردگی‌های پس از زایمان همسران

نقش مردان در کاهش افسردگی‌های پس از زایمان همسران
سیدعبدالله احمدی‌قلعه در گفت‌وگو با ، اظهار کرد: تولد یک کودک می‌تواند زمینه‌ساز به‌هم ریختگی احساسات، هیجان و حتی افسردگی شود و در بروز تک به تک این عواطف مردان نقش به سزایی دارند، در واقع اگر مردان بلافاصله تمام توجه خود را از همسران‌شان گرفته و به نوزاد معطوف کنند به تدریج موجب بروز غم در مادران شده و ممکن است علایم ابتلا به اختلال افسردگی ایجاد شود؛ چرا که به خودی خود هر زنی بعد از زایمان و تغییر ناگهانی وضعیت ممکن است احساس کند که دیگر کانون توجه اطرافیان نیست و منزوی شود.

 

این روان‌شناس با اشاره به اینکه تغییرات هورمونی مغز و بدن پس از زایمان نیز در بروز افسردگی قابل چشم‌پوشی نیست، ادامه داد: تفریحات و ورزش‌های سبک از جمله پیاده‌روی، افزایش ارتباط با اطرافیان و خویشان و بهره‌مندی از برنامه‌های طنز تلویزیونی و سینمایی از جمله راهکارهای مقابله با افسردگی محسوب می‌شود، البته باید در نظر بگیریم که نمی‌توان هر احساس دلتنگی و غمی را در قالب افسردگی جای داد چرا که بخشی از این احساسات بعد از فارغ شدن تا حدودی طبیعی بوده و «خود بیمار انگاری» و «تلقین» تنها بر علایم آن دامن می‌زند، در حالی که اگر زنان طی چند ماه آخر بارداری کمتر از جانب همسران‌شان تنها بمانند و لحظه‌های شادتری را بگذرانند بعد از زایمان نیز به راحتی می‌توانند با عواطف تلخ ریز و درشت خود کنار آمده و به پای افسردگی نگذارند.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر علایم ابتلا به افسردگی پس از زایمان طولانی مدت و کشدار شد بهتر است فرد مورد درمان قرار گیرد، تصریح کرد: خشم، احساس بی‌ارزشی و بی‌کفایتی، گریه‌های مکرر، بی‌صبری و زود رنجی، بی‌قراری، غمگینی و نوسانات خلق از علایم این اختلال بوده و در صورت تکرار، فرد باید به مشاور مراجعه کند. در واقع مراجعه پلکانی به مشاور، روان‌شناس و در صورت حاد بودن مراجعه به روان‌پزشک می‌تواند راه‌حلی برای درمان این اختلال روحی به شمار آید. این نوع افسردگی به‌ عنوان یک مشکل پزشکی تشخیص داده می‌شود و قابل درمان است. این درمان نیز بستگی به شدت افسردگی و نیازهای فردی هر کسی دارد، اما می‌تواند شامل روان‌درمانی و در نهایت داروهای ضد افسردگی باشد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.