پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۲
کد مطلب: 31720
۰

تاثیر ورزش‌های هیجانی در ارتقای سلامت روان

تاثیر ورزش‌های هیجانی در ارتقای سلامت روان

تأثیر مهارت‌های حسی - حرکتی و فعالیت‌های ورزشی بر کنش‌های ذهنی و تحول روانی، به حدی است که بسیاری از روان‌شناسان و کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند، این فعالیت‌ها باید جزو برنامه‌های موظف آموزشی قرار داده شوند.

-
آشنایی جوانان با برنامه‌ها و روش‌های مختلف فعالیت‌های حسی و حرکتی، نه تنها سبب کنش‌های ذهنی آنها می‌شود بلکه موجبات نشاط روانی و سرزندگی، تقویت اعتماد به نفس و بهداشت روانی آنها را نیز فراهم می‌کند.

 دکتر مجید ابهری با اشاره به اینکه سبک زندگی انسان‌ها تمام رفتارهای فردی و اجتماعی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، به ایسنا می‌گوید: ورزش های فردی و جمعی یکی از مهم ترین رفتارهای فردی اجتماعی هستند که نقش موثری در سبک زندگی افراد دارند.

 وی نحوه لباس پوشیدن، غذا خوردن، آرایش، پوشش، رفتار و تعاملات اجتماعی را از رفتارهایی دانست که در سبک زندگی افراد موثر است و بیان کرد: در زمینه‌های ورزشی، ورزشکاران عادی و حتی معلول توانسته‌اند عناوین بین المللی را در المپیک‌ها، میادین منطقه ای و فرامنطقه‌ای کسب کنند.

 این روانشناس با اشاره به اینکه برخی از ورزش‌ها توانسته‌اند علاوه بر ایجاد تندرستی و نشاط برای افراد از نگاه رفتارشناسی نیز موجب تخلیه انرژی‌های نهفته در آن ها بویژه در جوانان و دختران جوان شوند، تصریح کرد: عوامل خطر آفرین ممکن است منجر به مخالفت خانواده‌ها برای ورود فرزندان‌شان به رشته‌های هیجان انگیز ورزشی شود، اما از آنجا که دوران جوانی فرصتی مناسب برای جذب هیجان و تخلیه انرژی‌های غریزی است. بعضی از ورزش‌ها مانند کارتینگ، موتور سواری و پینت بال می‌تواند منبع خوبی برای تخلیه هیجان و سرگرمی جوانان باشد.

 ابهری خاطرنشان کرد: از نگاه روانشناسی و رفتارشناسی اجتماعی زمانی که جوانان و دختران جوان انرژی های خود را در رشته های پرهیجان ورزشی مصرف کنند، دیگر گرایش و علاقه ای به رفتارهای پرخطر اجتماعی مانند رانندگی‌های خطرناک در خیابان‌ها ندارند.

 کوروش قربانی از فعالان رشته موتور سواری ایران با اشاره به اینکه در تمام کشورهای جهان موتور سواری یکی از رشته های محبوب جوانان محسوب می شود، گفت: انجام ورزش های هیجان انگیز می تواند نقش موثری در سلامت روان افراد ایفا کند.

 وی با تاکید به اینکه انجام ورزش موتور سواری در سنین پایین می تواند از گوشه گیری افراد جلوگیری کند، اظهار کرد: ورزش بخصوص ورزش‌های قهرمانی که از هیجان بالایی برخوردار است؛ می تواند موجب تغییر نگرش‌ها، انتظارات و ارزش‌های افراد شود.

 این قهرمان ملی موتورسواری در ادامه بیان کرد: انجام ورزش برای ورزشکاران احترام و منزلت را نیز به همراه دارد که در این صورت به مرور زمان هنگامی که ورزشکار خود را در سطح بالایی می‌بیند و مشاهده می‌کند که مورد احترام مردم است، تلاش می‌کند تا الگویی شایسته برای هواداران یا افرادی که وی را می‌شناسند، باشد.

 قربانی با اشاره به اینکه افسردگی از کم تحرکی، بی‌برنامه بودن و هدف نداشتن در زندگی ناشی می‌شود، تصریح کرد: فرد ورزشکار به خصوص فردی که در زمینه ورزش موتور سواری فعالیت می‌کند در طول روز وقت زیادی را صرف انجام تمرین در پیست می‌کند که این عامل به همراه هدف‌های طولانی مدت در جهت رسیدن به قهرمانی می‌تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به افسردگی و بیماری‌های روانی شود.

 وی خاطرنشان کرد: زمانی که فرد ورزشکار با تلاش و برنامه ریزی به اهداف ورزشی خود دست می‌یابد، طرز تفکر و اعتماد به نفس وی نیز افزایش می‌یابد و فرد به این نتیجه می رسد که پس از این با تلاش و پشتکار می‌تواند حتی تمام مشکلات شخصی و روزمره خود را با اعتماد به نفس حل کند.

 وی با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌ها بر این باورند که انجام ورزش‌های هیجان‌انگیز انتخاب درستی برای فرزندان آن‌ها نیست، یادآورشد: مصدومیت و آسیب دیدگی به همراه خطر، جزء جدا نشدنی ورزش های هیجان انگیز است اما با انتخاب محیط مناسب، مربی حرفه ای، وسایل استاندارد و ایمن می توان از این عوارض جلوگیری کرد.

  

تخلیه انرژی‌های منفی نقش موثری را در سلامت روان افراد ایفا می‌کند

 بهاره فرجادی پارسا یکی از زنان ورزشکار رشته موتور سواری با اشاره به اینکه جامعه، مشکلات افراد و زندگی آن ها منجر به وارد شدن انرژی‌های مثبت و منفی در روان و روحیه انسان ها می شود، گفت: انرژی‌های منفی می تواند منجر به آسیب در روان افراد شود. بنابراین تخلیه انرژی های منفی نقش موثری را در سلامت روان افراد ایفا می کند، اما ورزش یکی از مهم ترین راه هایی است که به وسیله آن می توان انرژی های منفی را تخلیه کرد.


وی اظهار کرد: تمام افراد نیاز به تخلیه انرژی ها و هیجان های درونی خود را دارند و عدم بروز این هیجان ها می تواند افراد را با مشکلات روحی یا انجام رفتار های مخاطره‌آمیز مانند خشونت و سرعت بالا هنگام رانندگی و تصادف مواجه کند و بروز این رفتارها موجب آسیب به خود فرد یا دیگران می‌شود که گاهی جبران این اتفاق‌ها در برخی موارد غیرممکن است و می‌تواند افراد را دچار پشیمانی‌های بی‌حاصل در تمام طول زندگی خود کند.


فرجادی پارسا با اشاره به اینکه انجام هر ورزشی به صورت اصولی و صحیح موجب کاهش میزان خطر و آسیب دیدگی می شود، تصریح کرد: تصورهای منفی برخی از مردم نسبت به رشته موتورسواری نادرست است؛ چرا که اگر نکات ایمنی در مورد این رشته رعایت شود، آسیب جدی ورزشکاران را تهدید نمی‌کند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: انجام ورزش می‌تواند منجر به تخلیه انرژی انسان‌ها شود و زمانی که انسان‌ها انرژی‌های خود را تخلیه می‌کنند، از رفتارهای بهتری نیز برخوردار هستند، اما شواهد بارها نشان داده تخلیه نکردن انرژی افراد منجر به آسیب‌های جدی در آن‌ها شده است.

 

مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید