به گزارش ميگنا، رئیس گروه مشاوره تربیتی و تحصيلي شهر تهران با اعلام این خبر افزود: این پایگاه ها در 19 منطقه آموزش وپرورش شهر تهران و از زمان آغاز انتخاب رشته آزمون سراسري كه از سوي سازمان سنجش آموزش كشور اعلام مي شود شروع به فعاليت خواهند نمود.
ابوالفضل رحمانی افزود: در پایگاه های انتخاب رشته شهر تهران، مشاوران با آموزش هاي تخصصي كه از قبل ديده اند و اينكه آخرين اطلاعات مربوط به رشته شهرهاي كنكور94 را در اختيار پايگاه ها قرار داده اند به صورت ویژه به راهنمايي و مشاوره تخصصي شهروندان تهراني خواهند پرداخت.
وی گفت : همه پایگاه های اعلام شده به محض شروع اعلام نتایج، آماده خدمت به داوطلبان و اولیائ محترم تهرانی هستند و توصیه مي كنيم که دانش آموزان از مراجعه به موسسات خصوصی و آزاد برای انتخاب رشته خودداري نمايند، چرا که این گونه موسسات فقط به فكر پر كردن جيب خود هستند و ارزشي براي سرنوشت داوطلب قايل نيستند و فاقد صلاحیت لازم براي مشاوره به نوجوانان هستند .
رحماني گفت : يك بار دانش آموزان انتخاب رشته تحصيلي را در دوره متوسطه تجربه ميكنند. در واقع اين انتخاب يكي از سرنوشت سازترين انتخابهاي دانش آموزان است كه زمينه دانش و توانايي آنان را ترسيم ميكند. فرصت بعدي براي انتخاب رشته تحصيلي، هنگامي است كه دانش آموزان براي ورود به دانشگاه ثبت نام ميكنند و در صورت شركت در آزمون سراسري يا آزاد كه مجاز به انتخاب رشته شوند رشته و دانشگاه محل تحصيل خود را برميگزينند و بدين شكل بار ديگر سرنوشت خود را با يك انتخاب رقم ميزنند.
رئيس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران گفت: انتخاب رشته تحصيلي اهميت بسياري دارد زيرا يك انتخاب نادرست ، سبب افت علمي كشور، تضييع منابع اقتصادي و انساني، نارضايتي و بي انگيزگي دانشجو نسبت به مسائل اجتماعي و ايجاد آسيب رواني در زندگي فردي و اجتماعي دانشجو ميگردد.
وي گفت:در سال گذشته حدود 65 درصد از شركت كنندگان گروه رياضي 35 درصد از شركت كنندگان علوم تجربي و 46 درصد از شركت كنندگان گروه علوم انساني شهر تهران در دانشگاهها پذيرفته شدند. و بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش كشور، ميانگين نمره كل پذيرفته شدگان تهران در آزمون سراسري سال گذشته در گروه علوم انساني 6938 رياضي6247وعلوم تجربي6914 بوده است.
ابوالفضل رحماني بهترين مشاوران را براي انتخاب رشته كنكور مشاوران آموزش وپرورش دانست چراكه اين افراد ويژگي هاي رواني و اجتماعي دانش آموزان را هم به صورت دانشگاهي و هم به جهت سابقه كاري، مي شناسند و چون مستقيما در طول سال با دانش آموز و خانواده آنها تماس دارند،بنابراين بهتر مي توانند در تعيين اولويت هاي رشته شهر ها به داوطلبان كمك نمايند .
وی تصریح کرد: برخی افراد سودجو و آموزشگاههایی که در فصل انتخاب رشته کنکور، قارچ گونه رشد میکنند با تبلیغات اغواگرانه بسیاری از داوطلبان را جذب نموده و مبالغ غير متعارفي را از خانواده ها و داوطلبان اخذ مي نمايند در حالی که اطلاعات علمی درباره انتخاب رشته و هدایت تحصیلی كامل و جامع نيست و خانواده ها مي بايست مراقب باشند كه در دام آنان گرفتار نشوند.
رحمانی گفت: هدف آموزش و پرورش شهر تهران از ایجاد پایگاه های مشاوره انتخاب رشته ،جلوگیری کمک به داوطلبان در امر حساس انتخاب رشته و هدایت صحيح آنان كه در سرنوشت زندگی شان تاثيرگذار است و همچنين جلوگيري از هرج و مرج موسسات آزاد انتخاب رشته است .
وی افزود: در این پایگاه ها از وجود بهترین مشاوران زبده استفاده مي شود و هزینه ارائه مشاوره به داوطلبان در این مراکز یک پنجم آموزشگاه ها و مراکز غیردولتی است.
رحمانی گفت: کارشناسان این مراکز آموزشهای ویژه مشاوره راکسب کردهاند و از تغییرات نهایی در پذیرش آزمون سراسری دانشگاه ها اطلاعات کامل دارند.
وی همچنین با اشاره به شرایط انتخاب رشته داوطلبان افزود: امسال نيز داوطلبان مجازند 150 رشته از میان رشته های با آزمون یا بدون آزمون انتخاب و در نمونه برگ انتخاب رشته درج کنند.
همچنين رحمانی با اشاره به عوامل متعددي كه بر انتخاب رشته دانشگاهي تاثير ميگذارند گفت: بعضي از اين عوامل به فرد و برخي ديگر به جامعه برميگردند كه برخي از مهمترين عوامل موثر در انتخاب رشته تحصيلي و دانشگاه محل تحصيل عبارتند از:
- علاقهيكي از مهمترين مسائلي كه هنگام انتخاب رشته بايد مورد توجه قرار گيرد . علاقه فرد است. ميل و علاقه در هر كار سبب مي شود شخص با انرژي بيشتري فعاليت كند. بسياري از دانشجويان به خاطر آنكه به رشته تحصيلي خود علاقه نداشتهاند، ترك تحصيل كردهاند و تعدادي ديگر نيز نتوانستهاند در رشته خود موفق باشند. داوطلبان دانشگاهها بهتر است قبل از هر چيز زمينه علايق خود را شناسايي كنند و هنگام انتخاب رشته به آن توجه داشته باشند.
شناختدر صورتي علاقه به رشته ميتواند افراد را در انتخاب رشته صحيح ياري كند كه از رشتههاي تحصيلي و مراكز آموزشي آگاهي داشته باشد. شناخت و آگاهي داشتن از رشته تحصيلي سبب ايجاد انگيزه در فرد ميشود. بعضي افراد نسبت به رشتهها و دانشگاههايي ابراز علاقه ميكنند، ولي وقتي مشغول به تحصيل ميشوند، احساس ميكنند كه در انتخاب خود دچار اشتباه شدهاند. دليل اين امر نداشتن اطلاع و آگاهي مناسب از رشتههاي تحصيلي و مراكز آموزشي است.
توانايي علميدر حال حاضر تعداد داوطلبان از ظرفيت دانشگاه ها در بعضي از رشته ها بيشتر است. بنابراين همه داوطلبان نميتوانند در اين رشته ها ادامه تحصيل دهند. آنان بايستي در آزمون شركت كنند. بر حسب توانايي داوطلبان به آنها اجازه داده ميشود به رشتههاي تحصيلي خاصي وارد شوند. اگر همه افراد ميتوانستند وارد دانشگاه شوند شرايط فرق ميكرد اما در حال حاضر افراد بايد براي ورود به دانشگاه مورد ارزشيابي قرار گيرند. درست است كه علاقه فرد يكي از مهمترين ملاكهاي انتخاب رشته است اما توانايي فرد نيز تعيين كننده است. از آنجا كه در مسابقه ورود به دانشگاه هميشه افرادي كه توانايي بيشتري دارند انتخاب ميشوند،لازم است داوطلبان به نمرات خود توجه كرده و با واقع بيني هرچه بيشتر رشته و محل تحصيل خود را انتخاب كنند.
توان اقتصادي خانوادههاگاهي اوقات لازم است كسي كه در دانشگاه پذيرفته ميشود براي تحصيل به شهري مسافرت كند كه از محل اقامتش دور است. از طرف ديگر تحصيل در رشتههاي مختلف هزينههاي متفاوتي را در بر دارد. رشتههاي شبانه و دانشگاههاي غير انتفاعي نيازمند وضعيت اقتصادي مناسب خانوادهها است. بنابراين افرادي كه قادر به تامين هزينه رشتهها و دانشگاهها هستند ميتوانند آنها را انتخاب كنند.
امكانات مراكز آموزشيتعداد زيادي از مراكز آموزشي امكانات مناسبي در اختيار دانشجويان خود قرار ميدهند. به طور مثال براي دانشجويان خوابگاه تدارك ميبينند و در برخي موارد كمك هزينههاي تحصيلي يا بن كتاب در اختيار آنان قرار ميدهند. در عوض بعضي از مراكز آموزشي و دانشگاهها نميتوانند براي دانشجويان خود خوابگاه تهيه كرده و امكانات ديگر را برايشان فراهم آورند. توجه به اين مساله هنگام انتخاب محل تحصيل مهم است.
آينده شغليبي شك بسياري از داوطلبان براي آن كه بتوانند شغل بهتري پيدا كنند يا اينكه احتمال اشتغال آنان افزايش يابد به دانشگاه وارد ميشوند. همه رشتههاي تحصيلي از وضعيت شغلي يكساني برخوردار نيستند. بنابراين بازار كار آنها اشباع شده است. از طرفي بعضي از رشتههاي تحصيلي زمينه شغلي مناسبي ندارند چرا كه يا شناخته شده نيستند يا ضرورت آنها در حال حاضر احساس نشده است. واقع بيني و دوري از تعصب، داوطلبان را ياري ميكند رشته مناسبي انتخاب كنند.
هدف داوطلبميتوان هدفهاي مختلفي را براي تحصيل در دانشگاه تصور كرد. برخي بر اين باورند كه بايد حتي الامكان تا آخرين مقطع تحصيلي ادامه بدهند و به اصطلاح تا آخر خط بروند. در اين صورت بايد به طبيعت رشته تحصيلي مورد نظر نيز توجه داشت چرا كه امكان ادامه تحصيل در بعضي از رشتهها وجود ندارد يا اينكه فقط در كشورهاي ديگر ميتوان در آن رشته تحصيلات خود مقاطع بالاتر را ادامه داد. برخي ورود به دانشگاه را راه حلي موقت ميدانند . به عبارت ديگر براي گريز از برخي مسائل و رويدادهاي آتي اين كار را انجام ميدهند. به طور مثال امروزه بسياري از داوطلبان دانشگاهها براي آن كه دوران سربازي خود را به تعويق بياندازند يا با گرفتن مدارك بالا و دريافت بورس از موسسات از انجام وظيفه عمومي معاف شوند تلاش خود را براي ورود به دانشگاه متمركز ميكنند. بديهي است اين افراد به دنبال علاقه خود نيستند و هنگام انتخاب رشته هم، رشتهها و دانشگاههايي را بر ميگزينند كه احتمال قبول شدن خود را در آنها زياد ميبينند. اين امر پيامدهاي منفي به همراه دارد. از جمله ميتوان به افت كيفيت آموزش عالي اشاره كرد. اين عده نه تنها هنگام ورود به دانشگاه موفقيت تحصيلي چنداني نخواهند داشت بلكه روي دانشجويان ديگر نيز اثرات منفي به جاي ميگذارند. با اين كار حق كسي كه داراي علاقه و انگيزه ادامه به تحصيل در يك رشته است ضايع ميشود.
سهميه پذيرشگزينش دانشجو در بيشتر رشتهها به صورت بومي در استان يا ناحيه يا قطب ميباشد. مثلا 70 درصد ظرفيت رشتههاي پزشكي دانشگاههاي هر ناحيه مختص داوطلبان ساكن آن ناحيه اعم از داوطلبان سهميه مناطق يا نهادها بوده و 30 درصد بقيه به صورت آزاد است. بنابراين پيشنهاد ميشود كه داوطلبان حتي الامكان از انتخاب محلهايي كه در خارج از مناطق بومي داوطلب است خودداري نمايند. شانس قبولي داوطلبي كه رشتههاي تحصيلي و دانشگاههاي شهر يا استان خود را انتخاب ميكند بيشتر از داوطلبي است كه در شرايط تقريبا مشابه دست به انتخاب رشتهها و دانشگاههاي مربوط به شهرها يا استانهاي ديگر ميزند.
آزادي عملپيش نياز هر انتخاب، داشتن آزادي عمل است. اگر دست كسي را با طناب ببندند نخواهند توانست از ميان دو شي يكي را انتخاب كند و بردارد. بايد به داوطلبان اجازه داده شود تا در رشته تحصيلي و محل تحصيل مورد نيز خود اطلاعاتي را كسب كرده و با توجه به اين اطلاعات دست به انتخاب بزنند. مشاهده شده است كه در پارهاي موارد والدين، فرزندان خود را مجبور ميكنند تا رشته تحصيلي خاصي را انتخاب كنند. اين والدين شايد به دنبال آرزوهاي خودشان هستند. آرزوهايي كه به آنها نرسيدهاند و فكر ميكنند فرزندان آنها مسئوليت دارند تا آرزوي والدين را برآورده كنند. منظور از اين گفته كه والدين نبايد فرزندان خود را وادار به انتخاب رشته خاصي كنند، به هيچ وجه به معني مشاركت نداشتن آنان در سرنوشت فرزندشان نيست. داوطلبان ورود به دانشگاه بايد از افراد مختلف از جمله پدر و مادر كمك بگيرند و از تجربيات آنان در انتخاب رشته استفاده كنند. علاقه فرد به رشته، مهمترين عامل انتخاب رشته است. نبايد به هنگام انتخاب رشته تفكر داوطلب اين باشد كه به هر قيمت در دانشگاه قبول شود.
رحمانی در پایان افزود تعداد پایگاه های مشاوره انتخاب رشته امسال بيش از 60 پايگاه اعلام ميگردد واین مهم با حمایت های مدیرکل محترم آموزش وپرورش شهر تهران و همت معاونت محترم پرورشی و فرهنگي این اداره کل میسر گردیده است.