پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ / ۰۰:۳۶
کد مطلب: 31739
۰

تفکر نقادانه به تشخیص صحت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند

مهرداد کاظم‌زاده عطوفی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه جامعه ما کاربران زیادی در شبکه‌های مجازی دارد، اظهار داشت: استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی نوعی وابستگی ذهنی به این شبکه‌ها ایجاد می‌کند و گاهی این شبکه‌ها مرجع و مسند افراد جامعه می‌شود که مردم از طریق آنها اطلاعات کسب کرده و به آنها استناد می‌کند.

وی افزود: امروز شاهد انتشار برخی پیام‌ها در گروه‌های متعدد هستیم، اشکالی که این مسئله دارد این است که بسیاری از این اطلاعات به منابع علمی و اشخاص مهم استناد می‌شود که ما اطلاعاتی از ‌آنها نداریم. نکته مهم این است که ما به این موارد استناد کرده و آنها را در سبک ارتباطی خود به کار می‌گیریم.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: یکی از ابزارهایی که می‌توان به وسیله آن از صحت و سقم اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی مطلع شد یادگیری مهارت تفکر نقادانه از مجموعه مهارت‌های ده‌گانه زندگی است با اینکه نقد در فرهنگ ما بیان نکات منفی است اما آنچه به آن نقد گفته می‌شود ارزیابی یک موضوع از ابعاد مختلف است که می‌تواند مثبت یا منفی باشد. تفکر نقادانه پرسشگری است یعنی آنچه فرد می‌شنود، می‌بیند یا می‌خواند همراه با علامت سؤال باشد و بداند آیا این مطلب علمی است یا خیر؟

کاظم‌زاده عطوفی اظهار داشت: خاصیت تفکر نقادانه تجزیه و تحلیل و جستجوی اسناد است هر چند فرد بیان‌کننده برای ما قابل اعتماد باشد اما باید دید آیا حرف او روایی و اعتبار دارد در صورتی که این مهم رعایت شود ما دارای تفکر نقادانه هستیم.

وی ادامه داد: برای دانستن این موضوع باید از خود بپرسیم چه دلایلی برای صحت یا عدم صحت این موضوع وجود دارد در نهایت توازن و استدلال این دلایل به ما کمک می کند که به صورت واقعی آن را ارزیابی کنیم. گاهی لازم است نسبت به اندیشه‌های خرد، تفکر نقادانه داشته باشیم.

این روانشناس بالینی گفت: برخی اندیشه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی از قبل در ذهن ما شکل گرفته است در صورتی که برای عدم تکرار این اندیشه‌ها باید از تفکر نقادانه بهره‌مند باشیم. وقتی در سطح جامعه‌ای تعصب، شایعه و بر حق بودن از سوی برخی رواج می‌یابد نشان‌دهنده این است که تفکر نقاد آن افراد فعال نیست و دارای تفکر جزمی هستیم.

کاظم‌زاده عطوفی تصریح کرد: وقتی در مورد تفکر نقاد صحبت می‌کنیم میزان مسئولیت‌پذیری ما افزایش می‌یابد چرا که یکی از خصوصیات هوش هیجانی داشتن تفکر نقاد است و افرادی که هوش هیجانی دارند مسئولیت‌پذیری اجتماعی دارند. بر این اساس قبل از بازنشر یک مطلب آن را ارزیابی می‌کنند تا جامعه دچار تزلزل نشود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد