سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۸
کد مطلب: 31754
۱
۱

بروز انواع بیماری‌ها در زنان و مردان چگونه است؟

بروز انواع بیماری‌ها در زنان و مردان چگونه است؟
بسیاری از بیماری‌ها بین خانم‌ها و آقایان شیوع و بروز یکسانی دارند اما برخی دیگر بر اساس شرایط فیزیولوژیکی، رفتارهای متفاوت و جنسیت متغیر است. به عنوان مثال سنگ‌های صفراوی 3 تا 4 بار بیشتر در زنان رخ می‌دهد، همچنین بر اساس آمارهای ایالات متحده سر‌دردهای میگرنی 18 درصد از خانم‌ها و 6 درصد از آقایان  را در‌ بر می‌گیرد. علاوه بر این عفونت‌های دستگاه ادراری، نظیر عفونت‌های مثانه و پیلونفریت که ناشی از مسائل بهداشتی است در خانم‌ها شایع‌تر است.
با توجه به موارد ذکر شده به بررسی برخی بیماری‌ها و تأثیر جنسیت در بروز و شیوع آنها خواهیم پرداخت.
 
شیوع بیشتر سرطان در آقایان‌
 
بیماری‌های داخلی طیف وسیعی از مشکلات و بیماری‌ها را شامل می‌شود به همین جهت ایرج خسرونیا متخصص داخلی و گوارش و رئیس جامع پزشکان گفت: با توجه به جنسیت افراد بیماری‌هایی چون سرطان پوست، پروستات، معده در آقایان، شیوع بیشتری دارد که علت آن می‌تواند مصرف دخانیات و حضور بیشتر در معرض نور خورشید و سایر اشعه‌های سرطان‌زا باشد.
اما به طور کلی تفاوت چندانی بین بروز بیماری‌های داخلی نمی‌توان ذکر کرد.
 
وی در خصوص بیماری‌های مرتبط با فصل هم افزود: از شایع‌ترین بیماری‌های این روزها گرمازدگی و مسمومیت غذایی است که بعضاً در آقایان ممکن است به خاطر حضور بیشتر بیرون از منزل، نمود بیشتری داشته باشد.
 
پوشش خانم‌ها مانع ایجاد سرطان پوست
 
پوست بزرگترین عضو بدن است که می‌تواند وظایف متعددی داشته باشد بنابراین مشکلات و بیماری‌های آن هم گسترده و بسیار تأثیر گذار خواهد بود.
 
امیر‌هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو در خصوص بیماری‌های پوستی و تأثیر جنسیت در‌ این بیماری‌ها افزود: بسیاری از بیماری‌های پوستی از لحاظ جنسیت تفاوتی در بروز ندارند اما برخی دیگر از بیماری‌ها نظیر سرطان پوست به دلیل مواجهات شغلی، uv ;i از عوامل مهم بروز بیماری‌اند در آقایان بیشتر است و این آمار در خانم‌ها به دلیل پوششd که دارند کمتر خواهد بود بر اساس آمارها بروز سرطان پوست در ایران 10 برابر کمتر از سایر کشورهای جهان است که داشتن پوشش از lمهمترین علت این امر است و این در حالی است که نرخ شیوع سرطان پوست در آمریکا رو به افزایش است، که این افزایش بیشتر در بین مردان سالخورده این کشور دیده می‌شود.
 
احسانی در خصوص سای بیماری‌های پوستی گفت: بعضی بیماری‌‌های دیگر نظیر جوش و‌ اگزما و حتی ریزش مو در هر دو گروه یکسان است اما معمولاً از جایی که نمود این قضیه در مردان بیشتر خواهد بود و می‌تواند به طاسی منجر شود، تصور‌ بر این است که احتمال ابتلا بین دو جنس بسیار متفاوت است. 
 
این متخصص پوست تصریح کرد: بیماری‌های پوستی می‌تواند منشأ ژنتیکی و یا محیطی داشته باشند و برخی از این بیماری‌ها مربوط به شرایط شغلی افراد می‌شود نظیر کشاورزی که در مردان بیشتر دیده می‌‌شود و همین عاملی است تا مواجه با اشعه در این حرفه افزایش یابد که متعاقباً خطر سرطان پوست را به همراه دارد.
 
بیماری قبلی رتبه اول علت مرگ و میر
بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت 33 تا 38 درصد مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌ها‌ی قبلی- عروقی است و با وجود اینکه جزو بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شود  اما اصلی‌ترین علت مرگ و میر کشور است.
 
محراب مرزبان متخصص قلب و عروق درباره بیماری‌های قلبی بیان کرد: بیماری‌های قلبی به دلیل تنوع زیادی که دارند از لحاظ بروز بیماری و ارتباط با جنسیت گسترده‌اند. شایع‌ترین بیماری قلبی، مشکلات عروق کرونری است که سن ابتلا در آقایان 59 سال و در خانم‌ها 65 سال است و علت این اختلاف هورمون‌های زنانه است که به نوعی باعث می‌شود سن ابتلا بالاتر برود.
 
مرزبان در خصوص بیماری‌های شایع‌ زنان نیز افزود: بیماری‌های روماتیسمی و بیماری‌های پرولاپس دریچه میترال در خانم‌ها شیوع بیشتری دارد که این بیماری‌ها‌، بیشتر دریچه‌ها را درگیر می‌کند.
 
این متخصص قلب همچنین در خصوص بیماری‌های مادرزادی و نارسایی قلبی گفت: این بیماری‌تفکیک جنسیتی نخواهند داشت و تابع شرایط ژنتیکی افراد است. اما بیماری‌های آنوریسم آئورت و عروق محیطی در آقایان شایع‌تر است.
 
مرزبان هم‌چنین به این موضوع اشاره داشت‌ که برخی بیماری‌های قلبی منشأ محیطی و اکتسابی دارند و ریسک فاکتوری‌هایی همچون قند،‌ چربی و فشار‌خون، در آن موثر است. این بیماری‌ها نظیر بیماری‌های عروق کونری است اما بعضی بیماری‌ها زمینه ژنتیکی دارد، این گونه بیماری‌های مادرزادی هستند و محیط در بروز‌شان تأثیر ندارد.
 
بروز بیشتر آسم در خانم‌ها 
بیماری‌های ریه یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌ها در کل دنیا‌ست و عفونت و ژنتیک در بروزشان دخیل است. از بیماری‌های شایع در‌ا ین زمینه آسم است که بر کیسه‌های هوایی تأثیر می‌گذارند. در واقع شایعترین بیماری‌های ریوی کشور آسم و copd  است، مبتلایان به آسم در کشور 6 تا 7 درصد بزرگسالان و 15 درصد کودکان هستند در‌ حالیکه از بیماری copd  آمار دقیقی وجود ندارد اما در کشورهایی چون ترکیه 5 تا 6 درصد است.سی، او،پی دی بیماری مزمن انسداد ریوی است.
 
منصوره‌‌ شریعت فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی در خصوص این بیماری و پراکندگی جنسیت آن افزود: آسم در خانم‌ها بیشتر است و این موضوعی است که اولویت سنی در آن به نحوی است که آقایان تا قبل از سن بلوغ و خانم‌ها بعد از سن بلوغ بیشتر به این عارضه دچار می‌شوند، فوق تخصص آسم هم‌چنین در خصوص علل این بیماری می‌گوید: امروزه با توجه به تغییرات شرایط زندگی به افزایش آلاینده‌ها شیوع آسم حتی نسبت به 10 سال گذشته افزایش پیدا کرده است و این مسئله در کشورهای دیگر جهان هم قابل مشاهده است.
 
شریعت از بیماری‌های متداول که مردان به آن مبتلا می‌شود بیماری copd را نام برد که در آقایان سیگاری به دلیل وجود ریسک فاکتور سیگار شایع‌تر است. بر اساس آمارها 70 تا 80 درصد بیماری copd ناشی از سیگار است.
 
این متخصص در خصوص بیماری‌های autoimmun (خود‌ایمنی) هم بیان داشت: میزان ابتلای خانم‌ها در این بیماری بیشتر از آقایان می‌باشد.
 
احتمال بروز ‌ms در آقایان کمتر است
از بیماری‌های بسیار شایع مغز و اعصاب که امروزه بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است ام اس می‌باشد.
 
حمید‌رضا ترابی متخصص بیماری مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی انجمن ام اس ایران در این خصوص گفت: این بیماری یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی است که علت خاصی در بروز آن هنوز شناخته نشده است اما از لحاظ توزیع جنسیت خانم‌ها احتمال ابتلای بیشتری دارند و این عدد در کشورهای دیگر به ازای هر دو- سه خانم ، یک آقا و در ایران به ازای هر چهار و پنچ خانم، یک آقا است.
 
عضو انجمن اس ام ایران افزود: بر اساس آمارهای سال 91 در تهران به ازای هر 10 هزار نفر 51 نفر مبتلا به ام اس هستند و به طور کلی حدود بیش از 60 هزار نفر مبتلا وجود دارد که در سال 93، 20 هزار نفر در انجمن ام اس تهران ثبت شده است. و این آمار‌ها در سال 93 برای اصفهان به ا‌زای هر 100 هزار نفر 110 نفر می‌باشد.
 
وی بیان کرد: این بیماری چون عامل خاصی ندارد می‌توان با شناخت عواملی که حدس زده می‌شوند در آن نقش دارد، از بروز حملات جلوگیری کرد. عوامل مؤثر شامل زمینه ژنتیک، منطقه جغرافیایی، کمبود ویتامین سی و بی، ویروس‌ها و برخی واکسن‌ها می‌باشد.
 
ترابی به افراد مبتلا و به طور کلی به همه افراد به ویژه جوانان که بیشترین احتمال بیماری را دارند، گفت: مدیریت استرس، بهداشت زندگی و خوب زیستن را در زندگی بسیار توجه داشته باشند.
 
وی همچنین یادآور شد: عوامل ارثی فقط دو الی سه درصد احتمال حمله بیماری را بالا می‌برد.
 
نقش رفتار و سبک زندگی در بیماری‌های گوارشی
بیماری‌های دستگاه گوارش به همه بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش: مری، معده و روده گفته می‌شود.
 
اکرم پور‌شمس فوق تخصص گوارش و کبد بالغین درباره این بیماری‌ها گفت: از بین بیماری‌های دستگاه گوارش، سرطان معده و هپاتیت  سی در آقایان بیشتر دیده می‌شود و این مسئله صرفاً به دلیل جنسیت نیست بلکه به دلیل رفتارها و ریسک فاکتو‌هایی است که بیشتر آقایان با آن سروکار دارند نظیر سیگار کشیدن، ترومای فیزیکی و مشکلات ناشی از دریافت خون.
هم‌چنین تجمع آهن در کبد در آقایان بیش از خانم‌ها تظاهر می‌یابد، خانم‌ها اگر هم این مشکل را داشته باشند به دلیل زایمان و شرایط فیزیولوژیکی در از دست دادن بخشی از خون بدن، کمتر نمود این مسئله را نشان می‌دهند.
 
پور‌شمس تصریح کرد: به طور کلی در بیماری‌های گوارشی عمدتاً بیماری‌ها‌ی وابسته به جنس وجود ندارد اما خانم‌ها استعداد بیشتری در ابتلا به بیماری‌های autcimmune  خواهند داشت.
 
فعالیت جسمانی سنگین عامل بیماری‌های اسکلتی آقایان
 
بیماری‌های اسکلتی – عضلانی (ام‌اس‌دی) یکی از رایج‌ترین بیماری‌های ناشی از کار است و به طور کلی بیماری‌های اسکلتی با توجه به اینکه ستون و پیکره اصلی بدن هستند، بسیار مورد توجه خواهند بود.
 
مرتضی رهایی متخصص ارتوپد در خصوص بیماری‌های اسکلتی و تفکیک جنسیتی آن بیان کرد:  بیماری‌های شایع در خانم‌ها آرتروز زانو است که بیشتر ناشی از عدم تحرک، وزن بالا، زندگی نشسته (مانند استفاده از دستشویی ایرانی،‌ روی زمین نشستن) و سبک زندگی نادرست است.در آقایان مشکلات ستون فقرات، سیاتیک، دیسک کمر که بیشتر به دلیل فشار‌ کاری و حمل اجسام سنگین است دیده می‌شود.
 
وی اشاره داشت به طور کلی مشکلات اسکلتی درخانم‌ها ناشی از ضعیف بودن عضلات و در آقایان ناشی از کار است.
 
در پایان ذکر این نکته ضروری است که تقریباً تمام بیماری‌ها منشأ محیطی و ژنتیکی دارند و استعداد افراد هم در بروز و شیوع این مشکلات اثر‌گذار خواهد بود، پس بهتر است با شناخت صحیح از شرایط و وضعیت بدنی خود و تصحیح سبک زندگی میزان بروز بیماری‌ها را تا جایی که امکان دارد کاهش دهیم.
 
 
 
 
گزارش از آتوسا دولتیاری
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهدی سرزهی
Iran, Islamic Republic of
پوشش (حجاب )انسان را از بيماريها دور مي سازد
چرا اسلام به حجاب تاكيد دارد؟ جواب اين پرسش از زبان علم پزشكي طبق تحقيقات دانشمندان علم پزشكي كشورهاي اروپايي و امريكايي به نتيجه شگفت انگیزی درمورد حجاب رسيده اندكه پوشش مسلمانان دليلي را درخود نهفته دارد ، اما متاسفانه سياستهاي كثيف پنتاگون و سرويسهاي مخفيانه خارجي اجازه نشر عمومي اين موارد را نمي دهند. همه انسانها امواجي از خود ساطع مي كنند كه اين امواج بر روي انسانهاي ديگر نيز اثر دارد ، معمولاً خانمها درمقابل بيماريها مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهند چون هورموني دربدنشان ترشح مي شود كه استقامت آنها را دربرابر درد بيشترمي كند. اما موي سر خانمها در مقابل امواج ساطع شده مقاومتي ندارد و به راحتي انرژي هاي ساطع شده از افراد ديگر را به خود جذب مي كند اما سيستم موي سر مردان به اين امواج واكنش نشان مي دهد و اجازه ورود نمي دهد. همچنين براي درك بهتر اين قضيه به نمونه علمي و پزشكي اشاره مي شود تا واقعيت اين مهم بهتر روشن شود. هم اكنون موي سر بيماران خاص ، به عنوان نمونه به امريكا و يكي دو كشور ديگر فرستاده مي شود تا نوع مريضي و نوع داروي آن مشخص گردد. پوشيدن لباس تنگ براي مردان علاوه بر آزردگي بدن ، اين امواج را هم به راحتي از طريق چسبيدن لباس به بدن جذب مي كند . سيستم بدني خانمها به گونه ای است که اگرنمايان باشد ، بيشترين جذب امواج را از انسانهاي ديگر دارد و این امواج به مرور زمان باعث بیماری های ناعلاج می شود جالب است بدانید کسانی که عفاف و حجاب راپیشه راه خودقرارنداده اند بیشتربه این بیماریها گرفتارشده اند . اوايل سال جاري (1394) وزير محترم بهداشت اعلام كردند اينهمه مي گويند سرطان ایران را فراگرفته است باید بدانید ایران یک ششم کشورهای اروپایی به این درد گرفتار است
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا