پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۹
کد مطلب: 31766
۱

علت‌هاي دمانس

علت‌هاي دمانس

براي همه ما اتفاق افتاده است که محل پارک خودرو را از ياد ببريم يا علت وارد شدن به آشپزخانه را فراموش کنيم. زماني که مشغله زيادي داريد و ذهن درگير است فراموشي ،امري طبيعي است، اما در برخي افراد فراموشي به بيماري آلزايمر پيشرفت خواهد کرد.‏

به گزارش سايت «MSN»، نتايج ده ها سال تحقيق نشان مي‌دهد که تراکم همزمان پروتئين‌هاي سمي در مغز به نام بتا آميلوئيدو‌تاو به بروز آلزايمر منجر مي شود. اما چيزي که آشکار نيست اين است که چه چيزي باعث تراکم اين پروتئين‌ها مي‌شود. به گفته محققان، برخي نتايج بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهد که علت‌هاي اين بيماري فراتر از ژنتيک و عادت‌هاي ناسالم است، اما علت‌هايي که علم به ‌آن اشاره مي‌کند:

داروهاي خواب‌آور و ضد اضطراب

نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد که مصرف طولاني مدت دسته‌اي از داروها به نام بنزوديازپين شامل داروهايي از جمله لورازپام، آلپرازولام و کلونازپام که اغلب براي درمان اضطراب و بي‌خوابي تجويز مي‌شود با بيماري آلزايمر ارتباط دارد. بررسي ۶ ساله داوطلبان نشان داد مصرف بيش از سه ماه بنزوديازپين ۵۱درصد با افزايش بيماري آلزايمر ارتباط دارد. (البته اگر گاهي از اين دارو استفاده مي‌کنيد با مشکل مواجه نخواهيد شد.)

 

‌ضربه به سر

اگر به هر علتي، ضربه‌اي به سر شما وارد شده است بايد کمي نگران بروز آلزايمر باشيد.

هنگامي که ميکروگليا (سلول‌هايي در مغز ) به طور مداوم دچار التهاب باشد، کمتر مي‌تواند بتاآميلوئيد را از مغز پاک کند. در اين شرايط پروتئين‌هاي سمي در مغز تراکم پيدا مي‌کند و نرون‌ها را از بين مي‌برد. هنوز علت اين که چرا التهاب در برخي افراد باقي مي‌ماند يا اين که چند مورد از ابتلاي بيماري آلزايمر با آسيب‌هاي ضربه‌اي ارتباط دارد، مشخص نشده است.

 

به طور منظم کم‌خوابي داريد

در سال‌هاي اخير با مشغله کاري که همه دارند کمبود خواب به يک اپيدمي تبديل شده است. دير خوابيدن علاوه بر ايجاد خواب آلودگي و رو آوردن به خوردن تنقلات، مي‌تواند بروز آلزايمر را تسريع کند. کم‌خوابي مزمن باعث ايجاد استرس مغز و بدن مي‌شود (به همين دليل است که هميشه احساس خستگي مي‌کنيد).

 

تنهايي

نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد که احساس تنهايي در سالمندان احتمال بروز اختلال مشاعر را با ‎1.63 برابر افزايش مي‌دهد؛ بنابراين با اطرافيان خود ارتباط برقرار کنيد.

 

ديابت در مغز (ديابت نوع3)

در واقع آلزايمر يک بيماري متابوليک است که روي مغز تأثير مي‌گذارد. اين ارتباط باعث شده است پزشکان، بيماري آلزايمررا "ديابت نوع ۳ "نامگذاري کنند. سلول‌هاي مغز از گلوکز به عنوان سوخت استفاده مي‌کنند. انسولين از سلول‌ها مي‌خواهد تا اين سلول‌ها، گلوکز موجود در خون را مصرف کنند.سلول‌هاي مغز هم ممکن است مانند سلول‌هاي ديگر در بدن به انسولين مقاومت پيدا کنند. هر عضو از بدن مي‌تواند به انسولين مقاوم شود از جمله کبد که به آن بيماري کبد چربي غيرالکلي مي‌گويند.اگر در کليه باشد به آن بيماري کليوي و اگر در مغز باشد به آن بيماري آلزايمر گفته مي‌شود. نتايج بررسي‌هاي چند سال اخير نشان مي‌دهد که اين امر باعث سمي شدن مغز مي‌شود و در نتيجه تراکم پروتئين‌هاي مضر و مرگ نرون‌ها را به همراه دارد.

 
مترجم: عليرضا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.