پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ / ۲۳:۵۴
کد مطلب: 31961
۱

غذاهای چرب و شیرین با مغز چه می‌کنند

غذاهای چرب و شیرین با مغز چه می‌کنند
این تحقیقات نشان می‌دهد، تغییرات باکتریایی بدن که در اثر مصرف چربی و قند ایجاد می‌شود، در زوال عقل و کاهش رشد شناختی افراد نقش مهمی دارد.

این تحقیق مشخص کرد، پیروی از رژیم‌های پرچرب و پرکالری، در مقایسه با رژیم غذایی ساده باعث تغییر در باکتری‌های روده شده و به نظر می‌رسد، انعطاف پذیری شناختی و قدرت فرد برای سازگاری در شرایط مختلف را کاهش می‌دهد همچنین این دستاوردهای علمی، نشان داد رژیم غذایی بسیار شیرین قدرت یادگیری را نیز کاهش داده و بر عملکرد حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تأثیر منفی می‌گذارد.

به عقیده متخصصان علوم تغذیه خوراکی‌های شیرین مانند پیراشکی که حاوی مقادیر فراوانی شکر و چربی هستند در ابتلا به اختلالات شناختی نقش مهمی دارند، در تحقیقی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفت مشخص شد در نمونه‌های آزمایشگاهی که در طول 4 هفته از رژیم غذایی شیرین با مقادیر بالایی از چربی، استفاده می‌کردند در مقایسه با مدل‌های آزمایشگاهی با رژیم غذایی ساده، افت عملکرد جسمانی و ذهنی مشاهده شد و محققان شاهد تغییر در فعالیت شناختی این گروه از حیوانات شدند.


این پژوهش که در دانشگاه اورنج استیت انجام گرفت، نشان داد رژیم غذایی افراد با قابلیت‌های شناختی آنها رابطه مستقیم دارد؛ به‌طوری که الگوهای غذایی شیرین و چرب، مستقیماً بر رفتار و فعالیت‌های شناختی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. پژوهشگران این ارتباط را ناشی از تغییر میکروبیوم‌ها و سیستم پیچیده‌ای ازعملکرد 100 تریلیون میکروارگانیسم موجود در دستگاه گوارش می‌نامند. در این آزمایش رفتار فیزیکی و ذهنی موش‌ها با انجام آزمایش‌های مختلفی مانند ماز آبی مورد بررسی قرار گرفت و ارتباط آن با تغییرات میکروارگانیسم‌های درون دستگاه گوارش ارزیابی شد.

گزارش منتشر شده در نشریه علم اعصاب و رفتار حاکی از ارتباط پیچیده مغز با میکروارگانیسم‌های موجود در دستگاه گوارش بود، به‌طوری که محققان اعلام کردند، باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش ترکیباتی را تولید می‌کنند که بر فعالیت نوروترانسمیترها یا همان انتقال دهنده‌های عصبی تأثیر می‌گذارد و باعث تغییر عملکرد نورون‌های دستگاه عصبی مرکزی یا فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به دنبال آن تغییراتی در عملکرد بیولوژیکی بدن مشاهده خواهد شد.
پروفسور کتی مگنوسون در این باره می‌گوید، هنوز مشخص نیست چه نوع ارتباطی میان دستگاه گوارش و مغز برقرار می‌شود، اما تغییرات ناشی از مصرف مواد غذایی شیرین و پرچرب بر عملکرد مغز و ترشح انتقال دهنده‌های شیمیایی واضح است.
به گفته این پژوهشگر، این مدل‌های آزمایشگاهی، نمونه‌های قابل تعمیمی به انسان‌ها بوده و می‌توان با اطمینان گفت که رژیم‌های غذایی ناسالم و حاوی قند و چربی فراوان علاوه بر چاقی و سرعت بخشیدن به پیری زودرس باعث اختلال در عملکرد حافظه فضایی و عملکردهای شناختی و مهم تر از همه دچار افت سازگاری با تغییرات محیطی جدید و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نیز می‌شود.
به گفته این محقق افرادی که از قدرت سازگاری بالایی در برابر تغییرات محیطی برخوردار هستند، در برابر هر تغییری، سریع واکنش مثبت نشان داده و با محیط همسان می‌شوند، در محیط خانه از آرامش نسبی برخوردارند و برنامه‌های روزانه را دنبال می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.