جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ / ۲۲:۳۳
کد مطلب: 32037
۰
این‌گونه پیروز شوید

روش‌های کارآمد موفقیت در انتخابات

ترجمه: مرتضي عظيمي
روش‌های کارآمد موفقیت در انتخابات
عصر رسانه یا به عبارتی بهتر عصر اطلاعات شاید تنها عصری باشد که مخاطب عام و خاص نمی‌شناسد و مهمترین ویژگی‌اش فراگیر بودن آن است. شما حتی در دورافتاده‌ترین روستاها نیز می‌توانید یک رادیوی کوچک را پیدا کنید که افراد از طریق آن از رخدادها و اتفاقات دنیا مطلع می‌شوند.

 -

امروزه همه کسانی که حرفی برای گفتن دارند کالایی برای فروش دارند یا... مجبورند از رسانه استفاده کنند، زیرا تنها ابزاری است که می‌تواند در یک لحظه پیام یا خبر را در سرتاسر دنیا پخش کند. بنابراین تبلیغات در متقاعدسازی افراد نقش بسیار مهمی دارد و به همین دلیل است که ما شاهد سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی در زمینه تبلیغات و متقاعدسازی افراد هستیم. الیوت ارونسون در کتاب «روان‌شناسی اجتماعی» تبلیغ را چنین تعریف می‌کند: «ترویج و انتشار منظم کالا، عقیده یا نظریه‌های خاص» اما چه عواملی در تبلیغ دخیلند؟ یا چه عواملی باعث تأثیر بیشتر تبلیغات می‌شود؟ متفکران اجتماعی چهار متغیر را در این حوزه شناسایی کرده‌اند.


1. پیام‌رسان (مبلغ): 300 سال پیش از میلاد مسیح، ارسطو، نخستین روان‌شناسی اجتماعی جهان، چنین نوشت: «ما گفتار نیکمردان را آسان‌تر از دیگران باور می‌کنیم.» فرض کنید شخصی که از نظر شما چندان شایسته و صالح نیست در خانه شما را می‌زند و برای کمک کردن به موسسه‌های خیریه تقاضای پول می‌کند، شما به این فرد کمک می‌کنید؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد بالایی از افراد در چنین شرایطی تقاضای کمک‌کننده را رد می‌کنند. زیرا آن فرد پیام‌رسان، را دارای صلاحیت لازم نمی‌دانند. اما اگر فرد خوشنامی مثال ریش‌سفید یا بزرگ محله، که وی را فردی مورد اعتماد می‌دانید، و یا ورزشکار محبوبتان این تقاضا را بکند به احتمال زیاد تقاضای وی را رد نمی‌کنید زیرا آن فرد را دارای قابلیت‌ها و صلاحیت‌های اجتماعی، فرهنگی، ‌شخصی و البته دینی لازم می‌دانید. می‌توان برای پیام‌رسان ویژگی‌های دیگری مثل وضعیت مناسب ظاهری، محبوبیت و تخصص را که همگی در مؤثر واقع شدن پیام نقش دارند برشمرد.

2. پیام (محتوای تبلیغ): در این قسمت می‌توان موضوعات مختلفی را بررسی کرد که ما فقط به به دو اثر تقدم و تاخر می‌پردازیم. فرض کنید فاصله بین پیام کاندیدای الف و پیام کاندیدای ب کم باشد و از سویی فاصله پیام کاندیدای ب با ارزیابی مخاطبان زیاد باشد، در این صورت شاهد اثر تقدم خواهیم بود. یعنی پیام کاندیدای الف مؤثر خواهد بود.

اما اگر فاصله بین پیام کاندیدای الف و پیام کاندیدای ب زیاد باشد و فاصله پیام کاندیدای ب با ارزیابی مخاطبان کم باشد، اثر تاخر به وجود می‌آید، یعنی پیام دوم موثرتر خواهد بود. این موضوع را با طرح مثالی ملموس‌تر می‌کنم. اگر در تبلیغات انتخاباتی، کاندیدایی بلافاصله بعد از کاندیدای دیگر سخنرانی کند و تا تاریخ انتخابات هنوز چند روی باقی مانده باشد، احتمال پیروزی سخنران اول در انتخابات بیشتر است (اثر تقدم) اما اگر انتخابات بلافاصله پس از سخنرانی دوم برگزارشود و بین دو سخنرانی فاصله بیفتد سخنران دوم پیروز خواهد شد. (اثر تاخر)

3. زمینه ارائه پیام. در این مورد می‌توان دو عامل را بررسی کرد: زمان ارائه پیام و رسانه مورد استفاده پیام در مورد زمان ارائه پیام، معمولاً تبلیغ‌کنندگان سعی می‌کنند زمان‌هایی را انتخاب کنند که بیشترین تعداد افراد بتوانند پیام را دریافت کنند؛ مثلاً قبل از اخبار، قبل از مسابقات ورزشی و فیلم‌های سینمایی. در مورد رسانه‌ای که برای تبلیغات استفاده می‌شود روان‌شناسان اجتماعی چند توصیه دارند. آنها معتقدند برای تبلیغات ساده و کوتاه‌مدت بهترین رسانه تلویزیون است زیرا این رسانه همزمان از عوامل مختلفی مثل صوت، تصویر، رنگ و حرکت استفاده می‌کند. برای انتقال پیام‌های پیچیده و مفصل، چاپ آگهی در روزنامه‌ها و مجلات مؤثر است و برای پیام‌ها تبلیغات ساده و فراگیر نیز استفاده از رادیو تاثیرگذاری بیشتری دارد.

4. مخاطب (پیام‌گیر): طبیعی است که همه شنوندگان، خوانندگان و نظردهندگان مشابه هم نباشند بعضی از مردم را با دشواری می‌توان متقاعد کرد و امکان دارد نوع پیامی که برای شخصی جالب و دلپذیر باشد برای دیگری نباشد به عبارت دیگر ما در پذیرفته شدن پیام یا تبلیغ شاهد تفاوت‌های فردی فراوانی هستیم. شاید دانستن این مساله برایتان جالب باشد که شخصیت افراد در متقاعد شدنشان نقش مهمی ایفا می‌کند. مثلاً یکی از متغیرهای شخصیتی که با هماهنگی تمام با قابلیت متقاعد شدن شخص ارتباط دارد، عزت نفس است. migna.ir فردی که خود را دست‌کم می‌گیرد آسان‌تر تحت تأثیر پیامی متقاعدکننده قرار می‌گیرد تا فردی که درباره خود نظر بلند دارد. این کاملاً معقول به نظر می‌رسد. زیرا فردی که به خودش علاقه‌مند نباشد ارزش زیادی هم برای عقایدش قائل نیست. در نتیجه اگر عقادی او به مبارزه طلبیده شود ممکن است خیلی بی‌میل نباشد که تسلیم شود. در عوض شخصی که دارای عزت نفس بالاست اگر به پیامی گوش کند که مخالف عقیده اوست به راحتی نمی‌پذیرد که آیا عقیده خود را تغییر دهد یا همچنان بر عقیده پیشین خود استوار باشد.

-

ترجمه: مرتضي عظيمي
مرجع : سپیده دانایی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.