جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ / ۱۷:۱۵
کد مطلب: 32131
۰
رییس سازمان غذا و دارو:

واکسن "مرفین" پیشگیرانه نیست

به دنبال طرح مباحثی در خصوص تولید واکسن سیگار، هرویین و مرفین، رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این واکسن فرآورده‌ای از مرفین است و چیزی جز آن نیست، گفت: مردم گمان نکنند با تزریق این فرآورده تمایل‌شان به اعتیاد از بین رفته، یا تاثیر مواد مخدر از بین می‌رود.

 

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا، با ارائه توضیحاتی در خصوص واكسن،سيگار،هروئين و مرفين که چندی پیش از سوی یکی از مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شد، گفت: این محصول هنوز تاییدیه و مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد و هنوز مطالعات آن تمام نشده است. این محصول، فرآورده‌ای است با عنوان واکسن مرفین و چیزی جز مرفین در آن نیست و کار دیگری انجام نمی‌دهد که البته فعلا هم تاییدیه ندارد و در حد یک طرح تحقیقاتی است.

 

 

واکسن مرفین حالت پیشگیری ندارد

 

وی با بیان اینکه این محصول فقط یک فرآورده است نه سه فرآورده، گفت: این فرآورده یک آنتی‌بادی بر علیه مرفین تولید می‌کند که امکان جذب آن را در گیرنده‌ها از بین می‌برد و حالت پیشگیرانه ندارد. این محصول یک فرآورده تحقیقاتی است و ادعا می‌شود که تزریق آن بر علیه مرفین آنتی بادی تولید و از اتصال مرفین به گیرنده مرفین جلوگیری می‌کند. اما اینکه آیا این فرآورده می‌تواند به عنوان پیشگیری یا جهت درمان اعتیاد استفاده شود یا خیر، نیاز به ارزیابی دارد.

 

 

مردم گمان نکنند با تزریق واکسن مرفین تمایل‌شان به اعتیاد از بین می‌رود

 

دیناروند ادامه داد: این محصول فراورده‌ای نیست که مردم گمان کنند با تزریق آن تمایل‌شان به اعتیاد از بین می‌رود یا در صورت استفاده از مواد مخدر و تزریق آن، تاثیر مواد مخدر از بین می‌رود. از نظر تئوریک احتمال اینکه چنین فراورده‌ای موفق شود زیاد نیست، زیرا آنتی‌بادی تولید شده ممکن است فقط به میزانی مرفین را خنثی کند.

 

وی در پاسخ به اینکه این فرآورده فقط علیه مرفین جواب می‌دهد یا بر علیه سایر موادمخدر مانند هروئین نیز موثر است؟ گفت: پاسخ به این موضوعات نیاز به ارزیابی دارد و هنوز هم این ارزیابی‌ها انجام نشده است. یکسری مطالعات در این زمینه انجام گرفته، اما این مطالعات کافی نیست تا بر اساس آنها سازمان غذا و دارو بتواند مجوز این فرآورده را صادر کرده و تاییدیه دهد.

 

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: این فرآورده در مرحله‌ای نیست که توصیه شود و فقط یک کار تحقیقاتی است. البته این فرآورده می‌تواند براساس مجوز کمیته اخلاق مرکز تحقیقاتی روی انسان تست شود و امکان چنین چیزی هم هست که اطلاع ندارم آیا کمیته اخلاق مرکز تحقیقاتی این فراورده مجوز چنین کاری را برای تست محصول صادر کرده است یا خیر.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟