کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لزوم جلوگیری از موازی‌کاری‌ها

نقش مهم خانواده‌ها در برنامه‌ریزی اوقات فراغت دانش‌آموزان

31 تير 1394 ساعت 0:57

در غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، خانواده‌ها نقش مهمی دارند که باید با توجه به توان مالی خود و با در نظر گرفتن علائق فرزندانشان، اوقات فراغت مفیدی را برای آنها فراهم کنند.


به گزارش فارس، اوقات فراغت دانش‌آموزان تنها به تابستان و ایام تعطیلات مدارس باز نمی‌گردد اما با توجه به اینکه با شروع فصل تابستان، دانش‌آموزان دارای اوقات فراغت بیشتری هستند، غنی‌سازی‌ این زمان ضروری به نظر می‌رسد.

از سویی دیگر فضای مجازی این روزها جایگاه ویژه‌ای بین نوجوانان و جوانان یافته است و ساعت‌های طولانی از اوقات آنها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد؛ لزوم نظارت بر حضور نوجوانان در فضای مجازی بحث جداگانه‌ای می‌طلبد اما آنچه مسلم است برنامه‌ریزی مناسب برای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان باید مورد توجه خانواده‌ها باشد.

* «سفر» تجربه شیرین تعطیلات تابستانی

توجه به تمایلات دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت و همچنین احترام به انتخاب آنها، در ایجاد انگیزه و اشتیاق به گذراندن این ایام و بازدهی مطلوب، نقش مهمی دارد.

حدیث میرزا زاده دانش‌آموز 17 ساله در پاسخ به این سؤال که «چه برنامه‌ای برای اوقات فراغت خود دارید؟» گفت: از خانواده‌ خواستم که در تعطیلات تابستانی برای مسافرت برنامه‌ریزی کنند؛ پس از آن قصد دارم در یکی از پایگاه‌های تابستانی ثبت نام کنم اما هنوز کلاس و یا رشته ای را انتخاب نکردم.

وی ادامه داد: یکی از بهترین اوقات فراغت بنده، مربوط به 13 سالگی‌ام است که با خانواده به سفر رفته بودم؛ در این سفر با آداب و رسوم بسیاری از شهرهای ایران آشنا شدم و خاطره خوبی از آن تعطیلات دارم، امیدوارم چنین سفری را دوباره تجربه کنم.

محمد حسین، نوجوان 10 ساله‌ای که چندان از شروع تعطیلات خوشحال نیست، گفت: اوقات فراغتم فقط توسط مادرم برنامه ریزی می‌شود و در انتخاب کلاس‌ها هیچ نقشی ندارم.

وی گفت: دوست دارم در ایام تابستان به کلاس فوتبال بروم اما مجبورم در کلاس زبان و شنا شرکت کنم، زیرا مادرم این رشته‌ها را برای اوقات فراغتم در نظر گرفته است.

دانش آموز دیگری اوقات فراغت خود را اینگونه تعریف کرد: هر سال بخشی از وقتم را در تابستان به خواندن کتاب اختصاص می‌دهم؛ معمولاً از نمایشگاه تعدادی کتاب خریداری کرده و در اوقات فراغت آنها را می‌خوانم.

* نقش مهم دولت و خانواده در غنی سازی اوقات فراغت

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص اهمیت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به خبرنگار فارس گفت: غنی سازی اوقات فراغت به خصوص برای نوجوانان و جوانان، نقش اساسی در آینده و موفقیت آنها در حرفه‌آموزی، هنرآموزی و همچنین جلوگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: جامعه‌شناس‌ها معتقدند که اگر یک دلار در راه غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان صرف کنیم، هزار دلار سود می‌بریم زیرا زمینه ساز بسیاری از جرایم جامعه و آسیب‌های اجتماعی، بیکاری و پُر نشدن اوقات فراغت است.

قرائی مقدم افزود: در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، دولت و خانواده‌ها نقش مهمی دارند؛ خانواده‌ها باید با توجه به توان مالی خود و با در نظر گرفتن علائق فرزندانشان اوقات فراغت مفیدی را برای آنها فراهم کنند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که «دولت در این زمینه باید چه اقدامی انجام دهد؟» گفت: بهتر است دولت کلاس‌هایی را با قیمت مناسب و حتی رایگان برای استفاده دانش‌آموزان در ایام تابستان برگزار کند، زیرا در حال حاضر شرکت در برخی کلاس ها هزینه‌های زیادی در بر دارد.

وی اضافه کرد: نوجوانان و جوانان باید در زمینه‌های مختلف فنی، صنعتی، هنری به فعالیت بپردازند و هر کار مفیدی را یاد بگیرند زیرا به نفع آنهاست و باعث می‌شود آنچه در مدرسه آموختند، تجربه کنند و بین عمل و نظر ارتباط برقرار شود.

* جلوگیری از موازی‌کاری‌ها در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت

ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره چگونگی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار داشت: با توجه به اینکه در ایام تعطیلات تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان هستیم، لازم است که ایام فراغت توسط همه مسئولان فرهنگی اعم از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و همه مجموعه‌هایی که فعالیت فرهنگی دارند با دقت کارشناسی شده و بررسی کامل شود.

وی تصریح کرد: در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت باید از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود و مسئولان بدون هماهنگی با هم کار نکنند؛ متاسفانه این موازی‌کاری‌ها از آسیب‌هایی است که در حال حاضر در این عرصه وجود دارد.

خسروی با بیان اینکه اوقات فراغت را بستری مهم برای تجدید ارزش‌های معنوی و الهی و حیات انقلابی دانش‌آموزان می‌دانم، افزود: به نظر بنده باید مجلس و دولت و حتی قوه قضائیه در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

* لزوم تشویق دانش‌آموزان به کتابخوانی در ایام فراغت

محمود ساعتچی متخصص حوزه بهداشت روان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص نقش خانواده‌ها در برنامه‌ریزی‌های مناسب برای اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار داشت: کاملاً روشن است که مسئولیت والدین در ایام تعطیلات دانش‌آموزان بسیار سنگین است؛ به این دلیل که والدین هم باید به مسئولیت‌های خود بپردازند و هم بر فعالیت‌های فرزندانشان که به دلیل ایام تابستان در مدرسه حضور ندارند، نظارت و مراقبت بیشتری داشته باشند.

ساعتچی با اشاره به اینکه باید مراقب معاشرت فرزندانمان باشیم تا ارتباط‌های ناشناخته دردسرساز نشود، افزود: خانواده‌ها توجه داشته باشند که مسافرت در این ایام بسیار توصیه می‌شود و دانش‌آموزان در سفر، مهارت های شناختی بسیاری را از محیط زندگی خود پیدا می‌کنند.

این روانشناس با بیان اینکه باید دانش‌آموزان را در ایام تابستان به کتابخوانی تشویق کرد، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که سطح مطالعه بسیار کاهش پیدا کرده است و به نوعی ما با بی اعتنایی به کتاب روبه‌رو هستیم؛ در صورتی که معرفی و مطالعه کتاب‌های علمی، تاریخی و سرگذشت مشاهیر بزرگ دنیا به ارتقای سطح دانش و آگاهی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

* غنی سازی اوقات فراغت یک برنامه ملی است

ساعتچی در پاسخ به این پرسش که «آموزش و پرورش در غنی سازی اوقات فراغت چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟» گفت: نقش آموزش و پرورش مهم است، اما باید به این موضوع توجه داشت مدت زمانی که فرزندان ما در محیط آموزشی هستند، زیاد است و بهتر است که ایام فراغت آنها را نهادهای دیگر تأمین کنند زیرا از لحاظ تأمین بودجه و امکانات، محدودیت‌هایی برای آموزش و پرورش وجود دارد؛ با اشاره به اینکه موضوع غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان یک برنامه ملی است و مسئولان باید برای آن تصمیم گیری و برنامه‌ریزی کنند.

* خطر برنامه‌ریزی دشمن برای اوقات فراغت دانش‌آموزان

رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس درباره غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، اظهار داشت: اگر ما اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را پر نکنیم، دشمن این ایام را با برنامه‌های خود پر می‌کند؛ استفاده غلط از اینترنت، فضاهای مجازی و ماهواره مشکلاتی را در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است بنابراین باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و بهره‌برداری خوب در زمان مناسب داشته باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت فنی و حرفه‌ای می‌تواند در رشته‌های مختلف، کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان در کل کشور برگزار کند؛ آموزش هتل‌داری، کاشت گیاهان دارویی و شالی‌کاری از این دست از مهارت‌هایی است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

این نماینده مجلس افزود: ما باید اصول اخلاقی، آداب زندگی و رفتارهای صحیح را به نوجوانان و جوانان آموزش دهیم و از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم و برای درمان هزینه نکنیم.

با توجه به اهمیت غنی سازی اوقات فراغت و کارکردهای متنوع و همه جانبه آن در شکل‌گیری شخصیت نوجوانان و جوانان، لزوم یک برنامه‌ریزی جامع و دقیق و همچنین عملکردی منسجم از سوی دولت و خانواده‌ها بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

 


کد مطلب: 32168

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/32168/نقش-مهم-خانواده-ها-برنامه-ریزی-اوقات-فراغت-دانش-آموزان

میگنا
  https://www.migna.ir