شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ / ۲۱:۲۱
کد مطلب: 32195
۲

سوداوی مزاج‌ها بخوانند

سوداوی مزاج‌ها بخوانند
دکتر فاطمه زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شناخت کافی از مزاج‌های چهارگانه بدن موجب پیشگیری از کسالت و بیماری می‌شود، گفت: فلج اندام‌ها در اغلب موارد مربوط به رسوب سودا در اطراف و گلوگاه‌های اعصاب محیطی است و خوردن دائمی ماست، سودای محیط را افزایش می‌دهد و باعث کم خونی موضعی در اطراف اعصاب محیطی می‌شود. بر همین اساس اکسیژن رسانی به اعصاب را مختل می‌کند و در نتیجه شخص دچار گزگز اندام‌ها می‌شود.


وی گفت: لاغری، خشکی و سفتی پوست، دو نیم شدن انتهای موهای سر، سوزش سر دل، اشتهای کاذب و گرسنگی زودرس، سیاه و تیره شدن رنگ پوست به خصوص تیرگی زیر چشم، فکر و خیال زیاد، خواب سبک و پریدن مکرر از خواب، اضطراب و تشویش خاطر از جمله علایم غلبه سودا است.

این عضو هیات علمی دانشگاه ساوه با اشاره به اینکه کسانی که دچار طبع سوداوی می‌شوند، اغلب به یاس و ناامیدی و ناراحتی‌های فکری و روحی مبتلا هستند، تصریح کرد: این افراد به خصوص کسانی که احساس گزگز دست و پا می‌کنند، باید از خوردن غذاهای چرب، شور، لبنیات و بویژه گوشت، ماهی دودی، شیرینی جات مصنوعی، ادویه جات و چای خودداری کنند و در مقابل بیشتر از مسهل‌های گیاهی مانند قدومه شیرازی، بارهنگ، تخم ریحان و مرزه استفاده کنند.

زارعی افزود: مصرف پنیر به همراه چای شیرین به عنوان صبحانه برای این گونه افراد زیان‌آور است؛ چراکه رسوبات خون در این نوع افراد افزایش می‌یابد و اغلب دچار یبوست مزاج می‌شوند. استفاده از غذاهای گیاهی مانند آلو اسفناج، کدو تنبل، هویج فرنگی پخته، سالادهای فصل با مقداری جوانه گندم قبل از غذا و نیز مصرف آش جو اثرات مفیدی برای سوداوی مزاج‌ها دارد.
این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: مصرف سبزیجات گرم مانند نعناع، ترخون، ریحان، جعفری، تره و انواع کلم همچنین کشمش، انجیر، خرما، زعفران، زیره و بذرهای ملین مانند خاکشیر، تخم شربتی، قدومه شیرازی برای افراد سوداوی مزاج بسیار مفید است.

وی در پایان یادآور شد: داشتن اطلاعات کافی از گرمی‌ها و سردی‌ها موجب توان تطبیق فرد با مزاج تن و روان انسان می‌شود و عوارض جانبی مصرف غذاها و داروها را کاهش می‌دهد. هرچه میزان اطلاعات انسان از این ویژگی‌ها بیشتر باشد و توانایی فهم دقیق‌تری از مزاج داشته باشد، بر شتاب درمان بیماری‌ها افزوده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...