جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۴
کد مطلب: 32244
۲

راهنماي انتخاب رشته مخصوص کنکوري هاي 94

راهنماي انتخاب رشته مخصوص کنکوري هاي 94
به هر حال آن چه در فرصت حال حاضر اهميت دو چنداني پيدا کرده است، تلاش براي رسيدن به انتخاب رشته اي آگاهانه، منطقي و مورد رضايت فرد براي آينده تحصيلي اش است. انتخابي که از 5 تا 10 مرداد ماه به صورت آنلاين و از طريق سايت سازمان سنجش به آدرس www.Sanjesh.org آغاز مي شود و طي آن داوطلبان مي توانند متناسب با رتبه خود رشته هاي مورد نظرشان را انتخاب کنند.
-
همان قدر که براي شرکت در کنکور زحمت کشيده ايد تا به رتبه قابل قبولي برسيد، امروز بايد براي انتخاب رشته تلاش کنيد تا بعدها از انتخاب تان پشيمان نشويد چراکه به احتمال زياد برگشت از اين راه، هزينه هاي زيادي براي تان خواهد داشت. در ادامه توصيه هايي براي داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسري 94 مطرح و درباره هر يک توضيحاتي ارائه مي شود.

 

حواس تان به «نقطه عطف» باشد

انتخاب رشته کنکور فرآيندي نيست که مربوط به همين فرصت باقيمانده تا روز انتخاب رشته باشد بلکه از همان روزي که رشته تحصيلي دبيرستان انتخاب شد اين فرآيند شروع شده است؛ بنابراين بايد براي آن به صورت دقيق و آگاهانه برنامه ريزي کرد چرا که داوطلبان ما در حال حاضر در مقطعي قرار دارند که نقطه عطفي در زندگي تحصيلي شان محسوب مي شود.

 

رشته ها و کارنامه تان را بشناسيد

يکي از ضرورت ها در انتخاب رشته، آشنايي و آگاهي داوطلبان با رشته ها و موارد مختلف کارنامه است. متاسفانه برخي داوطلبان آشنايي چنداني با رشته هايي که انتخاب مي کنند ندارند و جزئيات کارنامه خود، همچون تراز، نمرات کل و ... را نمي شناسند که با مراجعه به مشاور يا تحقيق از دوستان و جست وجو در اينترنت مي توانند اطلاعات کافي به دست آورند.

 

اشتباه غيرقابل جبران نکنيد

توجه کنيد که انتخاب امروز شما، شغل و درآمد و قسمتي از آينده شما را تعيين مي کند بنابراين بايد مراقب باشيد چرا که گاهي برخي اشتباهات قابل جبران نيست. دقت کنيد که عجولانه، احساسي و از روي اجبار انتخاب رشته نکنيد. حتما مي دانيد که بيشترين افت تحصيلي را دانشجوياني داشته اند که رشته دانشگاهي شان را بر اساس اجبار و از روي احساس انتخاب کرده اند.

 

اين چند روز اخبار سازمان سنجش را پيگيري کنيد

شما بايد از قبل با برخي اطلاعات و جزئيات کارنامه خود آشنا باشيد چراکه اگر بدون آگاهي وارد انتخاب رشته شويد موفق نخواهيد بود. اين وظيفه داوطلب است که نسبت به رشته هاي مختلف و شرايط انتخاب واحد اطلاع کسب کند بنابراين با استفاده از سايت سنجش و ديگر پايگاه هاي اطلاع رساني معتبر در حوزه کنکور، مي توانيد نسبت به رشته هايي که مي خواهيد انتخاب کنيد و جزئيات انتخاب رشته آگاه شويد. در اين زمينه توجه کنيد که حتما اطلاعيه هاي سازمان سنجش را رصد کنيد تا از اصلاحيه هايي که در دفترچه انتخاب رشته انجام مي شود مطلع شويد.

 

مراقب مراکز غيرمعتبر انتخاب رشته باشيد

مطمئن شويد پايگاه ها و مراکزي که براي انتخاب رشته و مشاوره انتخاب مي کنيد معتبر است. متاسفانه اين روزها مراکز مشاوره انتخاب رشته مثل قارچ رشد مي کند و زياد مي شود و افرادي در آن به ارائه مشاوره مي پردازند که حتي متخصص هم نيستند بنابراين سعي کنيد به مشاوران آموزش و پرورش و يا مراکز معتبر مشاوره انتخاب رشته مراجعه کنيد.

 

با افراد متخصص مشورت کنيد

توصيه مي کنم که حتما با افراد متخصص در اين زمينه مشورت کنيد. اين که بگوييد دوستانم کدام رشته را انتخاب کرده اند، من هم همان را انتخاب مي کنم، اشتباه است. تا مي توانيد مشورت کنيد به خصوص با اعضاي خانواده چون اگر خانواده ها پشتيبان فرزندشان باشند، آن ها در ادامه تحصيل شان موفقيت بيشتري خواهند داشت.

 

از تمام ظرفيت ها براي انتخاب رشته استفاده کنيد

به طور مثال برخي دانش آموزان تجربي اشتباه مي کنند و مي گويند ما فقط رشته پزشکي مي خواهيم و فقط کد رشته هاي پزشکي را انتخاب و خود را از بقيه انتخاب ها محروم مي کنند. سازمان سنجش اجازه انتخاب 150 کد رشته را به داوطلبان داده است که بايد از تمام اين ظرفيت ها استفاده کرد و انتخاب ها را به 10، 20 و يا 30 رشته محدود نکرد. البته نکته اي که در اين بين بايد مورد توجه شما قرار گيرد اين است که اگر رشته هاي روزانه را انتخاب کنيد و قبول شويد اما در آن رشته ثبت نام نکنيد، يک سال از شرکت در کنکور محروم مي شويد، بنابراين بايد دقت کنيد که رشته هاي روزانه اي را که مي دانيد اگر قبول شويد، نمي رويد انتخاب نکنيد.

 

رشته هاي ايده آل را فراموش نکنيد

توصيه مي کنم 20 درصد انتخاب هاي اول را براي رشته هاي ايده آل و مورد علاقه تان بگذاريد، 60 تا 65 درصد را واقع گرايانه انتخاب کنيد که با توجه به تراز و مشاوره ها ارائه مي شود و 15 يا 20 درصد انتخاب هاي پاياني را هم براي رشته هايي بگذاريد که مطمئن هستيد در آن ها قبول مي شويد.

 

اولويت بندي را جدي بگيريد

اگر سازمان سنجش بر اساس نمره و تراز، شما را در انتخاب دوازدهم قبول کرد، افسوس انتخاب سيزدهم تان را نخوريد يعني اگر قرار است افسوس آن کد انتخابي سيزدهم خود را بخوريد، آن را در انتخاب هاي بالاتر قرار دهيد.

 

به جزئيات بعضي رشته ها هم توجه کنيد

برخي رشته ها داراي جزئيات خاصي است که بايد با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته از آن آگاه شويد مانندرشته هاي نيمه متمرکز که شرايط ويژه اي دارد چرا که علاوه بر نمره عملي به انجام مصاحبه هم نياز دارد.

 

از دانشگاه فرهنگيان غافل نشويد

2 گروه از داوطلبان از دانشگاه فرهنگيان غافل مي شوند؛ يک گروه افرادي هستند که رتبه خوبي دارند و يک عده هم آن ها که رتبه چندان خوبي ندارند و فکر مي کنند قبول نمي شوند. توصيه من اين است که اگر مجاز به انتخاب رشته هاي روزانه شده ايد کد رشته هاي دانشگاه فرهنگيان را هم انتخاب کنيد.

 

ديدتان را نسبت به دانشگاه هاي غيرانتفاعي عوض کنيد

اگر رتبه تان طوري است که در رشته مورد علاقه تان در دانشگاه روزانه قبول نمي شويد اما در دانشگاه هاي غير انتفاعي در همان رشته قبول خواهيد شد، حتما آن را انتخاب کنيد. شما بايد ديدتان را نسبت به دانشگاه هاي غير انتفاعي عوض کنيد و آن را به عنوان يک ظرفيت ببينيد.

 

 
مرجع : راضيه حافظ شعرباف، مشاور تحصيلي/ روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن