جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۱
کد مطلب: 32278
۰

مراقبت‌هایی که در زمان شیمی درمانی کمک کننده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ خرچنگی که چنگ می‌اندازد و بی‌مهابا گرفتارت می‌کند بی‌آنکه بدانی چرا و چگونه؟!
بیمارستانها مملو از افرادی است که حتی باید از میزان سن و سالشان هم گذشت و به دلیل بستری شدنشان برای شیمی درمان و اقدامات درمانی فقط به مراقبت‌های از حالا به بعدشان فکر کرد.
مراقبتی که ضامن بهبود وضعیت حالشان می‌شود و ممکن است سالهای سال حتی زندگی خوبی داشته باشد.
طبق آمارها سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته است و به تنهایی پیش از بیماری های سل، ایدز و مالاریا افراد را به کام مرگ می‌کشاند، بطوری که بر مبنای پیش‌بینی‌های به عمل آمده، در صورت عدم مداخله جهت پیشگیری از بروز آن، تا سال 2030 سالیانه شاهد 13 میلیون مرگ ناشی از سرطان خواهیم بود و شانس ابتلا به سرطان برای هر فرد در سال 2050 بین 50 تا 60 درصد خواهد بود.
در کشور ما هم سالانه بیش از 30 هزار نفر از هموطنان عزیزمان در اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند از طرفی با افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور، تغییر در سبک زندگی، تغییر در نوع تغذیه، پیشرفت تکنولوژی و دور شدن سبک زندگی از محیط پاک، سالم و بدون آلاینده‌های سرطان‌زای صنعتی انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دو دهه آینده به دو برابر افزایش یابد بنابر پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت بروز سرطان در ایران در سال 2020 به 85 و 653 مورد در کل جمعیت و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان به 62897 مورد در سال خواهد رسید.
مشکین شهر اردبیل کانون سرطان معده حسین فودازی سرطان شناس و عضو هیئت علمی انجمن خون و انکولوژی درخصوص سرطان می‌گوید: شایع‌ترین نوع سرطان در زنان، سرطان سینه و در مردان، سرطان پروستات‌ است همچنین سرطان‌های پوست، روده، معده ، مری، ریه، مثانه، کبد و سیستم‌های خون ساز نیز جزو شایع‌ترین سرطان‌هاست اما کشنده‌ترین نوع سرطان، سرطان معده است که به طور مستقیم با نوع تغذیه در ارتباط است جالب است بدانید که کانون این نوع سرطان، منطقه مشکین شهر استان اردبیل است.
نقش تغذیه در دوران شیمی درمانی فودازی با تاکید بر نقش تغذیه در دوران شیمی درمانی اظهار کرد: تغذیه نه تنها می‌تواند از ایجاد مشکلات شیمی درمانی و در کل معضلات روش‌های درمانی سرطان جلوگیری کند بلکه تا حدی برای کاهش شدت آنها هم موثر است به عنوان مثال بیمارانی که در حال شیمی درمانی یا رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن هستند دائم دچار خشکی دهان می‌شوند بنابراین مستعد بروز زخم‌های دهانی هستند که در صورت ایجاد چنین زخم‌ها یا التهاب‌هایی باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه‌ای شود.
بهتر است این افراد همیشه با خود یک بطری آب به همراه داشته باشند و حتی زمانی که تشنه نیستند آب بنوشند تادهانشان به کمک آب مرطوب بماند.
آب نبات ترش، و مکیدن یخ هم شیوه‌ای موثر است ناگفته نماند اگر دچار زخم‌های دهان یا آفت‌ دهان شده‌اند به هیچ عنوان نباید از ترکیبات اسیدی مانند نوشابه‌های گازدار، گوجه‌فرنگی، رب یا سس گوجه فرنگی، مرکبات و کیوی استفاده کنند همچنین بهتر است غذاهای خشک و جامد را هم مصرف نکنند و بیشتر به شکل پوره یا سوپ غذایشان را میل کنند افرادی که در حال شیمی درمانی هستند یا حتی کسانی که اشعه درمانی در ناحیه شکم انجام می‌دهند، ممکن است با مشکلی به نام ناتوانی در تحمل لاکتوز روبه رو شوند یعنی زمانی که شیر می‌نوشند دچار اسهال و نفخ شدید خواهند شد به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام شیمی درمانی، زمانی که فرد دچار اسهال می‌شود، مصرف شیر را کنار گذاشته و به جای آن از ماست و بویژه ماست پروبیوتیک استفاده کنند.
برای پیشگیری از یبوست در روزهای اول شیمی درمانی باید آب کافی نوشیده شود و توصیه می‌شود در رژیم‌ غذایی روزانشان از آلو یا انجیر خشکی که در آب خیس داده شده استفاده کنند. گزارش از زهرا غلامی نژاد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!