پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۵:۳۲
کد مطلب: 3232
۱
۱

کابوس شبهای امتحان فرا رسید/ نقش والدین در کاهش استرس فرزندان

کابوس شبهای امتحان فرا رسید/ نقش والدین در کاهش استرس فرزندان
این اتفاق هر ساله می افتد تا درس خواندن در شبهای امتحان به کابوس زیرنور ماه تبدیل شود، این مسئله برای کسانی هم که خوب درس خوانده اند، برنامه ریزی کرده و قرار است استرس نداشته باشند پایان سختی است.

محمد رضا یکی از آنهاست و با اینکه در فهرست نمراتش کمتر می توانی 18 یا 19 ببینی اما با همه اینها خرداد برایش با اضطراب همراه است چون تب داغ امتحانات دست از سرش برنمی دارد، "طی یک ماه گذشته بسیاری ازمعلمها درسها را مرورکرده اند اشکال های درسی را برطرف کردند تقریبا آماده ام تا برگزاری امتحانات اما اسم امتحان که می آید دست و دلم می لرزد".
برای یوسف اما مشکل جای دیگری است و میگوید: متاسفانه برخی درسها اینقدر حجیم است که معلمان تدریس کتاب درسی را به سختی به پایان می رسانند و فرصتی برای آماده کردن دانش آموزان برای شرکت در امتحانات ندارند همین باعث می شود که شب امتحان فقط نیمی از کتاب خوانده شود. البته خیلی ها هم که از قافله تحصیل بازمانده اند و فقط درکلاس درس حضور فیزیکی داشته اند روزهای سختی را در پیش دارند. سپیده دانش آموزباهوشی است وبه قول معلمانش اگر درس بخواند موفق می شود اما بازیگوشیهای اوهمیشه به درس خواندنش می چربد و شبهای امتحان را برایش کابوس می کند.  
دراین میان کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند که استرس امتحان به تغذیه هم مربوط می شود."یوسف سلطانی" کارشناس امور آموزشی و تربیتی از والدین دانش‌آموزان می خواهد در روزهای امتحان غذاهای مقوی و سبک برای فرزندان خود تهیه کنند.
سلطانی مدیرمراکز راهنمایی و مشاور سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان است و اعتقاد دارد در روزهای امتحان، دانش آموزان باید مواد قندی از جمله خرما و عسل مصرف کنند و توصیه می‌شود این مواد حتما در برنامه تغذیه روزانه دانش‌آموزان قرارداده شود: با توجه به فعالیت زیاد فکری دانش‌آموزان درروزهای امتحان، مغزانسان به غذاهای فسفرداربیش ازسایر زمانها نیاز دارد و برای این منظور لازم است مصرف موز و مواد کلیسم‌دارمثل ماهی (گوشت سفید) و کاهو در برنامه غذایی آنها قرار گیرد. البته پای درد دل دانش آموزان که بنشینی پاره شدن بند دلشان را در فصل امتحان به خوبی درک می کنی، زهره در مقطع پایانی دبیرستان درس می خواند و با اشاره به اضطراب و نگرانی بیش از حد خود با نزدیک شدن به امتحانات پایان سال اظهار می دارد: با شنیدن نام امتحان استرس تمام وجودم را فرا می گیرد و حتی اگر از درسهای ساده ای که توانایی زیادی در آن داشته باشم امتحان گرفته شود باز هم احساس دلشوره دارم.
او می افزاید: والدینم از همان دوران کودکی ام موجب شده اند امتحان را مانند غولی در نظر بگیرم و همواره ازآن بترسم و این امرهنگامی که سر جلسه امتحان می نشینم بیشتر و موجب کاهش تمرکز فکرم می شود. حال والدین هم بهتر از دانش آموزان نیست گویی آنها هم هم پا با فرزندانشان در این ماراتن سخت شرکت می کنند. اما در این میان آرامش خاطر امری که در این فصل کمتر می توانی ببینی و جایگزینش چیزی جز دلهره و دغدغه نیست، شاید این گردونه بی پایان با جایگزین شدن ارزشیابی توصیفی برای برخی از مقاطع آموزشی از چرخش ایستاد و قدری از استرس دانش آموزان آن مقاطع را کم کرد اما هنوز هم کابوس 20، تن خیلی از دانش آموزان را می لرزاند چه درس خوان باشند و چه تنبل. چهره بابک را که نگاه کنی شیطنت از آن می بارد یکی دو بار تجدید شده و به قول والدینش دل به درس نمی دهد اما خودش با بیان اینکه هنوز هم والدین و معلمان نتوانسته اند هنگام برگزاری امتحانات آرامش خاطر به او بدهند عنوان می کند: همیشه پدر مادرم من را با پسر عمویم مقایسه می کنند و از تجدید شدن می ترسانند همین باعث می شود که بیشتر بترسم و امتحانم خراب شود. 
بابک این چنین ادامه می دهد: شب امتحان برای من یکی از شبهای دلهره آور و تنش زا بوده است و همیشه در این موقع از سال از سوی خانواده خود سرزنش می شوم. به گفته دکترسید علی ناصری روانشناس، مقایسه دانش آموزان، ترساندن از شکست تحصیلی و توقع بی جا و بیش از توان آنها برای درس خواندن، دغدغه و استرس زیادی ایجاد می کند، ضمن اینکه در بعضی از مدارس به علت کمبود فضا، جای مناسبی برای برگزاری آزمون ها در نظر گرفته نمی شود.
وی می افزاید: نبود تعطیلی بین امتحان درسهای سخت موجب کم خوابی یا بی خوابی می شود و در نتیجه خستگی روحی و جسمی برای فرد ایجاد می کند. این کارشناس می افزاید: 15 تا 20 درصد افت تحصیلی دانش آموزان به دلیل استرس و اضطراب در جلسه امتحان است و معلمان و والدین در کاهش یا افزایش این مشکل، نقش مهمی دارند.
وی با بیان اینکه توجه به نمره و تنبیه بدنی اثر مخربی بر روان دانش آموز دارد و موجب ترس بیشتر آنها از امتحان می شود اظهارمی دارد: شرکت در امتحانهای پایان سال تحصیلی و موفقیت در آن آرزوی قلبی تمام دانش آموزان و والدین است اما آنها باید بدانند که برگزاری آزمون فقط به دوران تحصیلی خلاصه نمی شود بلکه ممکن است افراد سالها در امتحانهای مختلفی شرکت و در نتیجه باید اضطراب را از خود دورکنند.
ناصری معتقد است: تکرار کردن جملاتی مانند چند بار دوره کرده ای، چقدر آموخته ای ، چه نمره ای می گیری ، وقت کافی برای مطالعه نداری و باید به طور مداوم بخوانی، فقط اضطراب امتحان به وجود می آورد بدون آن که نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد. 
برخی کارشناسان تربیتی معتقدند نظام آموزشی کشور به دلیل نتیجه محور بودن، موجب اضطراب آور شدن امتحان شده است به طوریکه بسیاری از دانش آموزان هنگام امتحان دچار استرس و اضطراب می شوند. این محوری بودن باعث شده که اولیای دانش آموزان با نزدیک شدن به فصل امتحان حساس می شوند و با صحبت کردن و سخت گیری های متعدد زمینه فشار و اضطراب را برای دانش آموز فراهم می کنند. شبهای خرداد ماه مهمان ناخوانده اضطراب چنان وارد ذهن بسیاری از دانش آموزان می شود که حتی آنها را به افت تحصیلی می کشاند چنانچه طبق آمار هر سال بیش از 10 درصد از دانش آموزان مردود می شوند که این موضوع نشان می دهد که نظام آموزشی کشور نتوانسته از منابع اختصاص یافته به امر آموزش و پرورش استفاده بهینه را داشته باشد.
به گفته ناصری روانشناس، یکی ازعلل اضطراب ناشی از امتحان، تسلط نداشتن بر مفاهیم درسی است. ضعف درعملکرد معلمان، تطبیق نداشتن مفاهیم کتابهای درسی با روحیات دانش آموزان و موارد دیگر، سبب جدایی دانش آموزان از کتابهای درسی و نگرفتن مفاهیم آموزشی میشود. امتحان بین دانش آموزان و معلمان به صورت یک خط قرمزدرآمده است، به طوری که معلم درس میدهد تا فقط دانش آموزدرامتحان قبول شود و دانش آموزنیز درس میخواند تا فقط بتواند از پس سوالات امتحان برآید وتاکیدی برمیزان یادگیری دانش آموزان وجود ندارد، همین عوامل است که باعث می شود سالانه مقادیر زیادی از وقت و سرمایه صرف شود بدون اینکه نتیجه خوبی از آن گرفته شود.
مرجع : خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

الهام
Latvia
شاید همه گفته ها درست باشه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!