پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۰
کد مطلب: 32563
۱

رتبه و جايگاه دانشگاهی ایران در دنيا

رتبه و جايگاه دانشگاهی ایران در دنيا
نتایج رتبه بندی سال ۲۰۱۵ نظام رتبه بندی شانگهای اعلام شد و براساس آن جمهوری اسلامی ایران توانست با توجه به عملکرد علمی خود ۷ پله ارتقاء و در بین ۴۲ کشور حاضر در این نظام، رتبه ۳۰ را کسب کند.

به گزارش مهر گروه رتبه بندی  دانشگاه­ها و موسسات پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: نتایج رتبه بندی سال ۲۰۱۵ نظام رتبه بندی شانگهای در تاریخ ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۴ اعلام شد.

این نتایج نشان داد که کشور جمهوری اسلامی ایران توانسته با توجه به عملکرد علمی دانشگاه­های تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر جایگاه جهانی خود را ۷ پله ارتقاء و در بین ۴۲ کشور حاضر در این نظام، رتبه ۳۰ را کسب کند.

بر اساس اعلام گروه رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، نظام رتبه بندی شانگهای از سال ۲۰۰۳ فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر بین المللی را منتشر کرده و یکی از نظام های رتبه بندی پذیرفته شده در سطح بین المللی است.

این نظام رتبه‌بندی از ۶ شاخص جهت رتبه ‌بندی دانشگاه‌ها بهره می ­گیرد که شامل تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد اعضای هیأت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پراستناد در ۲۱ حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه ‌نامه ‌های علوم و علوم اجتماعی (آی. اس. آی) و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.

دانشگاه تهران برترین دانشگاه ایران در این نظام معتبر بین المللی است. این دانشگاه هرساله با ارتقاء فعالیت علمی خویش رتبه خود را به طور قابل ملاحظه ای رشد داده است و در سال ۲۰۱۵ توانسته است خود را در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دهد.

دومین دانشگاه برتر کشور در این نظام رتبه بندی، دانشگاه صنعتی شریف است. این دانشگاه برای نخستین بار در فهرست جامع ۵۰۰ دانشگاه برتر شانگهای قرار گرفت.

نام دانشگاه

دامنه رتبه در سال

۲۰۱۵

۲۰۱۴

۲۰۱۳

دانشگاه تهران

۳۰۰-۲۰۱

۴۰۰-۳۰۱

۵۰۰-۴۰۱

دانشگاه صنعتی شریف

۵۰۰-۴۰۱

--

حوزه های رتبه بندی شانگهای

نظام رتبه بندی شانگهای در حوزه­ های علوم اجتماعی، مهندسی و علم رایانه، علوم کشاورزی و زندگی، پزشکی و داروسازی و علوم طبیعی و ریاضی نیز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان را شناسایی و  معرفی می­ کند. در سال ۲۰۱۵ و در حوزه مهندسی دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف در زمره بهترین های جهان قرار گرفتند.

جایگاه ۳ دانشگاه ایرانی در بین برترین ها

دانشگاه تهران همچون سال گذشته در حوزه مهندسی از بهترین دانشگاه های کشور است. این دانشگاه با کسب رتبه ۷۵-۵۱ در جمع ۱۰۰ دانشگاه قدرتمند جهان در حوزه مهندسی قرار دارد. دانشگاه­های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف نیز با رتبه ۲۰۰-۱۵۱ در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر مهندسی قرار دارند.

در رتبه بندی موضوعی که در ۵ شاخه ریاضی، فیزیک، شیمی، رایانه و اقتصاد صورت پذیرفته است ۲ دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در علوم رایانه رشد داشته و هم اکنون رتبه ۱۵۰-۱۰۱ را در میان کلیه دانشگاه های دنیا کسب کرده است.

همچنین این دانشگاه در شاخه علوم ریاضی نیز توانست برای اولین بار خود را در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر قرار دهد و  رتبه ۲۰۰-۱۵۱ را کسب کند. دانشگاه صنعتی شریف نیز در رشته علوم رایانه توانست از رتبه ۲۰۰-۱۵۱ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۱۵۰-۱۰۱ در سال ۲۰۱۵ نائل شود.

از ترکیه تنها  دانشگاه استانبول توانسته در نظام رتبه بندی شانگهای ۲۰۱۵ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد. عملکرد دانشگاه های این کشور باعث شده تا ترکیه در مقایسه با سایر کشورها در پایین ترین سطح عملکرد قرار گیرد.

برترین دانشگاههای دنیا

گروه رتبه بندی دانشگاه­های کشور گزارش داد که در اين نظام رتبه بندی، دانشگاه هاروارد مقام اول جهان را به دست آورده است. از بین ۲۱۶۲۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی ۴۵۲۶ دانشجوی بین المللی در این دانشگاه تحصیل می­ کنند. این دانشگاه دارای بیش از ۴۰ جایزه نوبل، ۲۳ ماهواره و ۱۰ موسسه پیشرفته مطالعاتی است. دانشگاه های استنفورد، انستيتو فناوری ماساچوست، دانشگاه کاليفرنيا در برکلی و دانشگاه کمبريج انگلستان به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را کسب کردند.

به گزارش گروه رتبه بندی دانشگاه­ها و موسسات پژوهشی ISC، رتبه های ۶ تا ۱۰ به دانشگاه پرينستون،   انستيتو فناوری کاليفرنيا، دانشگاه کلمبيا، دانشگاه شيکاگو و دانشگاه آکسفورد در انگلستان اختصاص یافت. در بين ۱۰ دانشگاه تراز اول جهان، ۲ دانشگاه يعنی دانشگاه کمبريج و آکسفورد با احراز رتبه های ۵ و ۱۰ به کشور انگلستان و مابقی به ايالات متحده آمريکا تعلق دارند.  

رتبه های۱۱ تا ۱۸ نيز به دانشگاه های آمريکا مربوط می شود و اين دانشگاه ها عبارتند از: ييل، دانشگاه کاليفرنيا در لس آنجلس، کورنل، دانشگاه کاليفرنيا در سان ديه گو، واشينگتن، جانز هاپکينز، پنسيلوانيا، دانشگاه کاليفرنيا در سانفرانسيسکو که به طور مشترک با کالج لندن جایگاه ۱۸ را کسب کرده ­اند.

رتبه ۲۰ در این رتبه بندی را انستيتو فدرال فناوری زوريخ در سوئيس به خود اختصاص داده است که در سطح ملی نيز حائز مقام اول است.

سهم قاره آسیا از میان برترینهای دنیا

از قاره آسیا ۱۱۴ دانشگاه در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند که ۱۰ دانشگاه آن جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. برترین دانشگاه آسیا دانشگاه توکیو ژاپن شناخته شد که بدون تغییر در رتبه نسبت به سال گذشته، حائز رتبه ۲۱ جهان شد.

حضور ۱۸ دانشگاه ژاپن در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا و حضور ۴ دانشگاه ژاپن به عنوان نمایندگان آسیا در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان نشان از برنامه ریزی موفق بلند مدت دانشگاه­های ژاپن در سطح  بین المللی است. دانشگاه کیوتو از این کشور نیز با رتبه ۲۶در جایگاه دوم آسیا قرار گرفت.

بر اساس اعلام گروه رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه ملی سنگاپور با کسب رتبه در دامنه بین ۱۰۱-۱۵۰ به عنوان برترین دانشگاه آسیا از لحاظ جذب دانشجوی بین المللی است به نحوی که از ۳۰۲۴۴ دانشجو نزدیک به ۱۱۰۰۰ دانشجوی بین المللی از دانشگاه ­های مختلف جهان جذب کرده است.

در قاره آفريقا تنها دو دانشگاه در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند که دانشگاه کيپ تاون آفریقای جنوبی با کسب رتبه در دامنه بين ۲۰۱ تا ۳۰۰ برترین دانشگاه این قاره شناخته شد. دانشگاه قاهره نیز بعنوان تنها نماینده کشور مصر در این رتبه بندی جایگاه ۴۰۱-۵۰۰ را کسب کرده است.

در قاره استراليا دانشگاه های ملبورن، ملي استرالیا، کوینزلند و وسترن استراليا به ترتيب رتبه هاي ۴۴، ۷۷، ۷۷ و ۸۷ را به دست آورده اند. ۱۶ دانشگاه دیگر از قاره استرالیا در جایگاه بعدی قرار دارند. از قاره آمريکاي جنوبي دانشگاه سائوپولو در برزيل نخستين دانشگاه اين قاره است که رتبه اي بين ۱۰۱ تا ۱۵۰ را کسب کرده اند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن