شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۹:۲۴
کد مطلب: 32575
۰
توصیه ای کلیدی به سیگاری‌های ۵۵ ساله

سرطانی که در ایران دیر تشخیص داده می‌شود +علائم و توصیه‌ها

به گزارش تسنيم، محمد رضا مسجدی با پرداختن به سرطان ریه عنوان کرد: با توجه به میزان استعمال دخانیات به ویژه گسترش استفاده از قلیان به خصوص در جوانان و در میان خانواده‌ها، خطر افزایش سرطان ریه در سال‌های آینده در کشور بسیار جدی است. لذا ضمن توجه به برنامه‌های پیش‌گیری به ویژه کنترل استعمال دخانیات در کشور، آگاهی بخشی عموم مردم و توجه جدی جامعه پزشکی به تشخیص به موقع این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

 

مسجدی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرطان ریه جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان است. در سال 2012، یک میلیون و 800 هزار نفر به این نوع سرطان مبتلا شدند. به طور کلی، از هر 5 مرگ ناشی از سرطان یکی در اثر سرطان ریه است (یعنی 20% کل مرگ‌های ناشی از سرطان) مربوط به سرطان ریه است. در واقع مرگ و میر سالانه به علت سرطان ریه از مجموع مرگ‌های ناشی از سرطان‌های پستان، کولون و پروستات بیشتر است. لذا پیام روز جهانی سرطان ریه در سال 2015 توجه بیشتر به عوامل خطر بروز سرطان ریه و توجه جدی برای تشخیص زود هنگام آن است.

وی یاد آور شد: همه می‌دانیم که سیگار و قلیان بزرگترین عامل ایجاد سرطان ریه به شمار می‌رود. اما عوامل کم خطرتر دیگر شامل عوامل محیطی و فاکتور‌های ژنتیکی نیز مطرح است. قرار گرفتن در معرض رادون، آزبست، آرسنیک، بریلیوم و اورانیوم نیز به عنوان فاکتور خطر بروز سرطان ریه مطرح است.

مسجدی افزود: احتمال سرطان ریه نزد افراد مبتلا به سرطان سایر اعضا بدن، افزایش سن، سابقه فامیلی سرطان، تابش اشعه به قفسه سینه و بیماری‌های ریوی مثل ‏COPD‏ (بیماری مزمن انسدادی ریه) نیز بیشتر می‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران درباره علائم ابتلا به این نوع سرطان عنوان کرد: توجه به علائم اصلی شامل تغییر در میزان و رنگ خلط، درد سینه یا پشت، سرفه با خلط خونی و اشکال در بلع بسیار با اهمیت است. برای رسیدن به تشخیص سرطان ریه عکس برداری سینه، سی تی اسکن، پت اسکن و نمونه برداری از طریق آندوسکوپی ریه یا به روش سوزنی انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: امروزه به همه افراد سیگاری یا قبلاً سیگاری با سن بیش از 55 سال توصیه می‌شود سی تی اسکن ریه با دوز کم انجام دهند زیرا مطالعات اخیر تشخیص زودرس ضایعه با این روش را تایید کرده است.

مسجدی در خاتمه گفت: اگرچه درمان سرطان ریه در حال حاضر خیلی توام با موفقیت چشم گیر نیست اما پیشرفت‌های اخیر امید به زندگی در مبتلایان به این بیماری را افزایش داده است. اطلاع رسانی به عموم مردم در مورد این بیماری و عوامل به وجود آورنده آن و اهمیت تشخیص زودرس گام بسیار مهم محسوب می‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود