جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۲۰:۰۵
کد مطلب: 32666
۰
دبیر علمی کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق:

هشدار نسبت به عوارض قلبی روانگردان‌ها و داروهای بدنسازی

هشدار نسبت به عوارض قلبی روانگردان‌ها و داروهای بدنسازی

 

 

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود اسلامی در نشست خبری کنگره هفدهم تازه‌های قلب و عروق گفت: علی‌رغم تمام پیشرفت‌ها، سرمایه‌گذاری در زمینه پژوهش و پیشگیری ناچیز است و هرچقدر سرانه درمان افزایش یابد، پاسخگوی خیل عظیم بیماران قلبی در آینده نخواهد بود. موضوعی که مطرح است این است که آیا تمام بیمارانی که نیاز به روش‌های تشخیصی و درمانی دارند، می‌توانند به این درمان‌ها دسترسی یابند یا خیر؟

وی افزود: سرانه سلامت در کشور ما برای هر نفر 200 دلار در سال است، ولی در آلمان 4000 دلار و در آمریکا 7000 دلار است. بنابراین امکان برخورداری از امکانات جدید برای بیماران نیازمند مقدور نیست مگر اینکه بودجه پژوهش و پیشگیری را افزایش دهیم.

 

اسلامی درباره افزایش تعرفه‌های متخصصان قلب و عروق گفت: تعرفه‌های قلب در برخی زمینه‌ها خوب بوده است، اما در برخی از زمینه‌ها هنوز نیاز به کار کارشناسی دارد. مشکل عمده‌ این است که ما از نظر تکنیکی در کشور جزو چند کشور برتر دنیا هستیم، اما مساله این است که همه بیماران قلبی نمی‌توانند از این امکانات استفاده کنند. مشکل عمده درخصوص تعرفه‌های قلب نیز ضعف بیمه‌های ما است. ساختار بیمه‌های ما از نظر مالی بسیار ضعیف است و آنها نمی‌توانند جوابگوی درمانی مناسب و جدید باشند، این ساختارها باید تغییر کند.

 

دبیر علمی هفدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق با اشاره به پیشرفت‌های دارویی کشور در زمینه بیماری‌های قلبی ادامه داد: بسیاری از این داروهای جدید در کشور تولید می‌شوند. داروهای جدیدی که برای جلوگیری از سکته مغزی وجود دارند در چند ماه آینده در کشور تولید خواهند شد و با قیمت ارزان‌تری در دسترس قرار می‌گیرند. همچنین در زمینه داروهای پایین‌آورنده چربی خون سه کارخانه این دارو را تولید می‌کنند. داروهای جدید ضد فشار خون که ترکیبی هستند نیز در یکی از کارخانه‌ها در حال تولید است.

 

وی افزود: همچنین برای گروهی از بیماران قلبی که باید خون‌شان برای جلوگیری از سکته مغزی رقیق شود تا امروز دارویی استفاده می‌شد به نام وارفارین که 2 مشکل عمده داشت؛ اول اینکه بیمار هر چند هفته یک بار باید آزمایش می‌داد و مشخص می‌شد که آیا خونش رقیق است یا نه؟ و دوم اینکه این آزمایش همیشه تنظیم خوبی نداشت. اما داروهای جدید نیاز به آزمایش ندارند، عوارض کمتری دارند و رقیق شدن خون را به طور مناسبی تنظیم می‌کنند. بیماران نیز باید دقت کنند و طبق نظر پزشک معالج داروهای جدید را مصرف کنند.

 

اسلامی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه بیمارانی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند، کاهش یافت، اما تعداد بیمارانی که به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنند به معنی تمام بیماران نیست. بسیاری از آنها بیماری‌شان تشخیص داده نشده است یا اینکه مراجعه نمی‌کنند. بودجه سلامت ما 5 درصد درآمد ناخالص ملی است که به نسبت کشورهای پیشرفته کمتر است. بودجه پژوهشی نیز 0.4 درصد این درآمد است که تنها بخش ناچیزی از آن برای پزشکی مصرف می‌شود اگر بخواهیم در چند سال آینده پیشرفت کنیم، باید این بودجه را افزایش دهیم و با پیشگیری به صورت علمی برخورد کنیم.

 

وی همچنین درباره تاثیرات منفی عدم هزینه کافی در زمینه پیشگیری گفت: ما به اندازه کافی در زمینه پیشگیری هزینه نکرده‌ایم. چاقی در کشور به خصوص در کودکان در حال افزایش است که این مساله باعث شیوع فشار خون در آینده می‌شود. عدم کنترل چربی، فشار خون، افزایش استعمال دخانیات و همچنین موادمخدر از عوامل موثر در افزایش بیماری‌های قلبی است. بسیاری از مواد مخدرهای جدیدی مثل شیشه یا روانگردان‌ها عوارض قلبی بسیار شدیدی دارند. داروهایی که برای بدنسازی استفاده می‌شوند نیز که در اصطلاح عضله می‌آورند می‌تواند باعث مرگ ناگهانی شود. همچنین داروهای گیاهی که از طرف ماهواره تبلیغ می‌شوند نیز می‌توانند موجب مرگ ناگهانی شوند. در تلویزیون تبلیغی که درباره چیپس و پفک می‌شود از پیشگیری بیشتر است.

 

دبیر علمی هفدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق تاکید کرد: درصورت عدم پیشگیری ممکن است تعداد بیماران قلبی تا سال 2020 به دو برابر افزایش یابد.

اسلامی در ادامه با اشاره به هفدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق گفت: هدف این کنگره ارائه تازه‌ترین روش‌های تشخیصی و درمانی بیماری‌های قلب و عروق است و آخرین تجهیزات و داروها در این زمینه معرفی می‌شوند. همچنین درباره داروهای جدید برای جلوگیری از سکته‌های مغزی، فشار خون، پایین‌آورنده‌های چربی خون، تنگی عروق کرونر قلب و همچنین باتری‌های جدید قلبی، دریچه‌های قلبی قابل کاشت از طریق آنژیوگرافی و قلب مصنوعی صحبت می‌شود. در حال حاضر در سه الی چهار مرکز پیوند قلب انجام می‌شود و قرار است در یک پنل وضعیت کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در زمینه تشخیص و استفاده از دستگاه‌های جدید مانند آنژیوگرافی سه بعدی، اکوکاردیوگرافی سه بعدی و نقشه‌برداری سه بعدی از نامنظمی‌های ضربان قلب معرفی می‌شوند. در بخش پرستاری نیز نکات بسیار مهمی که از نظر عملی مورد استفاده پرستارها است، ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود قاسمی رییس انجمن علمی آلترواسکلروز درباره جزییات اجرای این کنگره نیز گفت: امسال این کنگره به یاد بنیانگذار علم جدید قلب، پروفسور رشید معصومی برگزار می‌شود. همچنین در حدود 20 سخنران از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، بلژیک، آمریکای شمالی، آمریکا و کانادا خواهیم داشت و بیش از 50 شرکت حامی با ما همکاری می‌کنند. امسال علاوه بر رشته‌های فوق تخصصی قلب و عروق بر الکترو فیزیولوژی تمرکز خواهیم کرد. بیش از 100 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفته است و ما قادر خواهیم بود 20 مقاله را به صورت شفاهی ارائه دهیم. همچنین 30 پوستر به مجموع این مقالات اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است درباره بیماری آنفارکتوس حاد قلبی یک پنل اختصاصی همراه با سخنرانی دو سخنران برجسته خارجی ارائه شود. درباره درمان رگ‌های وریدی و سرپایی نیز که همکاران ما در این زمینه سال‌های زیادی فعالیت کرده‌اند، صحبت خواهیم کرد.

رییس انجمن علمی آلترواسکلروز افزود: ما امسال درباره یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پزشکی که مشکلات زناشویی و ناتوانی‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است صحبت می‌کنیم. بسیاری از این موارد ممکن است واقعی نباشند که گاهی زمینه مشکلات زناشویی را فراهم می‌کنند. بسیاری از این موارد قابل حل هستند و نیاز گفتن به پزشک دارند.

گفتنی است هفدهمین کنگره سراسری بیماری‌های قلب و عروق از 31 شهریورماه تا سوم مهرماه سال جاری در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.