جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ / ۲۱:۱۳
کد مطلب: 32863
۱
۲

با دروغگویی شریک‌ زندگی‌مان چه کنیم؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اگر ذره بین را به مشکلات زندگی مشترک متمرکز کنیم خواهیم دید که دروغگویی بین همسران بیشتر از سایرین خودنمایی میکند. ادامه دادن به این رفتار غلط مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و مسیر زندگی را به بن بست هدایت میکند.
 
دروغگو کیست؟ 
پنهان کردن نقص‌ها و کمبودهای فردی و شخصیتی به جهت تطبیق با محیط زندگی و دست یافتن به یک نتیجه مثبت میتواند تعریفی از دروغگویی باشد، به عبارت دیگر فرد به علت عدم مسئولیت پذیری و شانه خالی کردن از قبول اشتباهات خود و بر اساس احساس خطری که می‌کند تصور می‌کند ثبات محیط اطرافش از بین رفته است و بنابراین اقدام به دروغگویی خواهد کرد. 
 
یک چشم مالیکت، یک چشم امانت داری 
پررنگ ترین مورد قابل توجه در روابط بین زوجین که باید به آن دقت کرد ، این است که برخی از دلایل دروغگویی مربوط به فرد دروغگو بوده و برخی دیگر متوجه شخص شنونده است.
 
حمید رضا رحمانی روان‌شناس با بیان اینکه در زندگی با دو نگاه کاملا متفاوت رو به رو هستیم، می‌گوید: گاهی نگاه فرد به همسر خود نگاهی از جنس مالیکت است، اما در مواردی این نگاه کاملا تغییر کرده و از جنس امانت داری است.
 
وی ادامه داد: گاهی احساس مالکیت در وجود زن ریشه دار می شود و حس می‌کند همسرش ملک اوست یا حتی امکان دارد حس کند، همسرش امانتی از جانب خدا بوده که در دسترس وی نهادینه شده است.
 
در صورتی که نگاه از نوع مالکانه باشد به تبع آن نوع نگرش و رفتار زن هم تغییر خواهد کرد که از جمله نشانه‌های این تغییر رفتار، می‌توان به تحت کنترل گرفتن مرد اشاره کرد.
 
با نگاهتان آزارش ندهید 
این روانشناس تاکید کرد: در صورتی که این نگاه مالکانه و کنترل کننده باشد احساس حقارت در وجود طرف مقابل ریشه دوانده و این عامل محرکی برای تلاش فرد جهت رهایی از این اسارت آزار دهنده می‌شود.
 
مردتان را فراری نکنید 
رحمانی درباره نشانه‌هایی از آزرده خاطر شدن مرد که زن به وسیله آن به راحتی می تواند به رفتار غلط و کنترل کننده خود، پی ببرد تصریح کرد: مردها برای رهایی از این حس اسارت اقدام به رفتارهایی می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم حضور به موقع در منزل، اتلاف وقت به صورت خوش‌گذرانی با دوستان و یا حتی نیامدن به خانه به دلایل و بهانه‌های بی پایه و اساس اشاره کرد.
 
ریشه دروغگویی را در خودتان بیابید 
وی با تاکید بیشتر بر اثر مثبت تغییر نگرش کنترل کننده به سمت نگاه امانت دارانه اذعان داشت: زمانی که زن همسر خود را تحت کنترل بیش از حد خود قرار ندهد و علت دیر آمدن و دروغگویی وی را در وجود خود جست‌و جو کند قطعا رفتار خود را تغییر داده و درجهت جلب توجه و بیشتر همسر خود قدم بر می‌دارد. 
 
چرا دروغگویی در مردان بیشتر است؟
از دیدگاه رحمانی اقتدار یک مرد یکی از خصوصیات اصلی نهادینه شده در وجود وی است ، چرا که مرد به عنوان یک تکیه گاه باید اقتدار داشته باشد اما بسیار دیده می‌شود که یک زن با رفتار غلط و کنترل بی‌دلیل خود اقتدار مرد را خدشه دار نموده و به طبع آن مرد برای دفاع از اقتدار خود عکس‌العملی را بروز می‌دهد که هم به زن هم به مرد و نهایتا به زندگی مشترکشان آسیب جدی وارد خواهد کرد و چه بسا که یک زن با تغییر رفتار خود و عدم کنترل بی‌دلیل قدم در بهبود شرایط زندگی و چرخش سریع رفتار مرد از دروغگویی به راست گویی بردارد که نتیجه آن پرورش حس اعتماد متقابل در طرفین خواهد بود.
 
خودتان را گول نزنید
زن و شوهر باید قبول کنند که دروغ گفتن حتی اگر کوچک باشد، میتواند برای زندگی آنها تهدید جدی محسوب شود و اگر یکی از طرفین به دروغگویی عادت کند طبیعی است که تحمل فرد مقابل از دست میرود ،هرچند دروغگویی با نگفتن حرف هایی که هنوز زمانش نرسیده تفاوت زیادی دارد .
 
خودتان را عوض کنید 
رحمانی در خصوص راه کارهایی که می‌توان به وسیله آن دروغگویی همسر را کاهش داد نیز می‌گوید: تغییر نگاه یک زن از مالکانه به امانت دارانه موثرترین روش است چرا که یک زن وقتی به همسر خود اعتماد کامل دارد و مطمئن است که شوهرش به وی دروغ نمی‌گوید،مسلما رفتار دیگری خواهد داشت و در مقابل مردی هم که احساس می‌کند همسرش به وی اطمینان و اعتماد دارد از هر کاری که آرامش زندگی مشترکشان انجام دهد. 
 
مشاوره راه‌حل نهایی است 
وی در پایان خاطر نشان کرد: در صورتی که یک زن بر اساس توانایی خود قابلیت تغییر رفتار خود را ندارد و به طبع این عدم توانایی باعث شده استکه دروغگویی همسرش به یک عادت تبدیل شود باید هر دو طرف به یک مشاور مراجعه نموده تا در یک پروسه درمانی بتوانند مشکل را حل نمایند، چه بسا زندگی با فردی دروغگو امنیت روانی را تهدید نموده و باعث افزایش اضطراب و افسردگی خواهد شد. 
 
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مجید شاه محمدی
Iran, Islamic Republic of
در این مقاله( دروغگویی شریک زندگی) احساس مالک بودن یا مملوک بودن چندان واضح توضیح داده نشده.
زن مسوول و گناهکار اصلی برای دروغگویی مرد بر شمرده شده است.
منابع علمی این آظهارات اعلام نشدهاست
Iran, Islamic Republic of
ممنون
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو