جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ / ۱۵:۰۸
کد مطلب: 32908
۰

به کودکت بگو؛ فعلا پول ندارم

1437482314955_0.jpg

 

 

مهدی بیاتی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به انتشار مطالبی بدون پشتوانه علمی در فضای مجازی درباره فرزندپروری، افزود: در حال حاضر با توجه به انبوه اطلاعات حاضر در فضای مجازی شاهد سردرگمی خانواده‌ها در این حوزه شده‌ایم؛ این درحالیست که اغلب خانواده‌ها توانایی تفکیک مطالب صحیح از غلط را نداشته و همین باعث ایجاد مشکلات و آسیب‌های متعددی در حوزه فرزند پروری از سوی والدین شده است.

 

 

به کودکت بگو؛ فعلا پول ندارم

 

 

این روان شناس ضمن بیان آنکه در فضا مجازی مطالبی مبنی بر اجتناب والدین از چشاندن طعم فقر و نداری و یا به عبارت دقیق تر حتی گاهی پنهان کردن مشکلات مالی از کودکان مطرح می‌شود عنوان کرد: در این مطالب تاکید می‌شود والدین به کودک خود نگویند "پول نداریم" زیرا چنین رفتاری در بزرگسالی منجر به ایجاد عقده و ناهنجاریهای روانی در فرد می‌شود این درحالیست که متخصصان حوزه کودک چنین نظری ندارند.

 

بیاتی در ادامه با تاکید براینکه 60 درصد شخصیت کودک در سن زیر 6 سال شکل می‌گیرد و 3تا 6 سالگی نیز از مراحل رشدی مهم کودک و به نوعی مرحله آمادگی وی برای ورود به دوره رسمی است تصریح کرد: در این دوره والدین باید بر رفتار خود کنترل و دقت بیشتری داشته و بدانند برطرف کردن تمام نیازهای کودک نه تنها موجب رشد بهتر وی نشده بلکه باعث عقب ماندگی و عدم خلاقیت کودک و درنهایت آسیب به وی خواهد شد.

 

وی همچنین خاطر نشان کرد: آسیب‌های ناشی از رفتارهای دوران کودکی به ویژه در گروه سنی زیر 6 سال سخت فراموش شده و بسیار سخت تغییر می‌کنند.

 

 

گاهی چشیدن طعم تلخ "نداری"، ضروری است

 

 

بیاتی ضمن بیان آنکه والدین برای جبران نداشته‌های دوران کودکی خود همه دار و ندارشان را در اختیار کودک می‌گذارند تا وی طعم نداری را نچشد اظهار کرد: این رفتار به هیچ عنوان صحیح نیست زیرا کودک نباید همواره در رفاه حداکثری باشد، بلکه باید بداند قرار نیست همیشه همه چیز برایش فراهم است.

 

این روان شناس تاکید کرد: کودک باید بداند ممکن است گاهی خانواده دچار مشکل مالی شود و پولی برای تهیه درخواست وی نداشته باشد؛ بلکه گاهی نیاز است به ویژه به کودکان بالای 4 سال گفته شود که "الان پول ندارم" و برای رسیدن به خواسته‌ات باید فعلا صبرکنی.

 

وی با بیان آنکه در این شرایط کودک برای رویارویی با مشکلات دوران بزرگسالی آماده می‌شود ادامه داد: البته این بدین معنا نیست که خانواده دائما به فرزند خود متذکر شود که پول ندارم زیرا در این شرایط این مسئله برای وی تبدیل به نگرانی شده که مشکلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

 

بیاتی همچنین اظهار کرد: کودک باید با تلاش و کوشش به خواسته‌های خود برسد زیرا در آن شرایط به علت آنکه برای رسیدن به خواسته‌اش تلاش کرده قدر داشته‌های خود را بیشتر می داند و در بزرگسالی نیز حس استقلال و مسئولیت پذیری بیشتری خواهد داشت که هردو این عوامل باعث موفقیت وی خواهند شد.

 

این روان شناس ادامه داد: والدین باید بدانند هرآنچه را که امروز در رفتار با کودک خود دارند در آینده نمود عینی بر رفتار و سرنوشت وی خواهد داشت.

 

 

کودک باید طعم شکست را بچشد

 

 

وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه در برخی از مطالب بدون هیچ پایه علمی بر تشویق‌های بی مورد کودک توسط والدین تاکید می‌شود گفت: والدین نباید کودک را طوری عادت دهند که وی گمان کند همیشه پیروز است و حتی در بازیهای خانوادگی چون کشتی و... نیز نباید به گونه‌ای رفتار کنند که کودک حس برنده شدن را دائما با خود داشته باشد زیرا در این شرایط دچار "خودباوری کاذب" و خود برتربینی" می شود؛ در چنین شرایطی چنانچه به گروه همسالان خود وارد شود قدرت پذیرش شکست را نداشته در نتیجه بهانه گیر و پرخاشگر خواهد شد.

 

 

کودک خود را لوس نکنید

 

 

بیاتی همچنین تاکید کرد: والدین باید بدانند که نباید همواره توجه صددرصد به کودک خود داشته باشند زیرا در چنین شرایطی کودک تصور می کند که والدین تحت امر او بوده، می‌تواند هرطور که دلش می‌خواهد رفتار کرده و به آنها دستور دهد.

 

این روان شناس ادامه داد: رفتار والدین نباید به گونه‌ای باشد که کودک تصور کند که دارای قدرت تام است زیرا این مسئله باعث عدم شکل گیری مسئولیت پذیری و خودباوری کاذب کودک می‌شود در نتیجه چنین فردی در بزرگسالی با کوچکترین شکست دچار بحران روحی و به افسردگی‌های کوتاه مدت یا بلند مدت مبتلا خواهد شد و با کوچک ترین "نه"می شکند.

 

 

الزاما نباید کودکتان حرف گوش کن باشد

 

 

وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه امروزه مشکل بسیاری از والدین آنست که کودکشان به حرف آنها گوش نمی‌کند گفت: در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا کودک باید به حرف والدین خود گوش دهد؟ یا نه ؟.

 

این روانشناس تصریح کرد: کودکان امروز محصول جامعه مدرنی هستند که هرلحظه درحال تغییر است و باید بدانیم نمی‌توان با کودکان نسل امروز به زبان گذشته حرف بزنیم و از آن ها توقع انجام رفتارهای کودکان نسل دیروز را داشته باشیم.

 

بیاتی ادامه داد: کودک امروزی نمی پذیرد که به همه درخواست های والدین خود پاسخ مثبت داده و در بسیاری مواقع علایق و نیازهای خود را در جهت خوشایند والدینش نادیده بگیرد.

 

وی در ادامه ضمن بیان آنکه والدین دوست دارند کودک "تو سری خور" داشته باشند عنوان کرد: والدین باید بدانند در برخی مواقع حتی یاغی گری‌ها، بحث کردن‌ها و قدرت "نه" گفتن کودک بسیار مثبت بوده و باید خوشحال باشند، درحالیکه اگر کودکی دارند که همواره به تمام درخواست‌های آنها بدون هیچ بحثی پاسخ مثبت می‌دهد باید نگران شوند.

 

این روان شناس همچنین افزود: اگر می‌خواهیم کودکانمان در حوزه‌های اجتماعی و فردی موفق شود چاره‌ای جز بارور کردن تفکر آنها نداریم که در این راستا مهدهای کودک و نظام آموزشی نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند و متاسفانه در ایران نسبت به آن بی‌اهمیت هستیم.

 

بیاتی تصریح کرد: در حال حاضر انگشت اتهام تمام کارشناسان و متخصصین حوزه کودک به سمت نظام آموزشی آموزش و پرورش و مهدهای کودک بهزیستی بوده و ضروری است تا با اطلاع رسانی در جهت بهبود آن ها اقدام شود.

 

وی ادامه داد: درحال حاضر آنچه در مهدهای کودک بهزیستی شاهد آن هستیم سالها پیش در دنیا منسوخ شده زیرا نقطه مقابل خلاقیت کودک است اما متاسفانه در ایران همچنان برآن تاکید می‌شود.

 

این روان شناس در پایان ضمن اشاره به آنکه در حال حاضر در آستانه شروع سال تحصیلی جدید و آغاز به کار مهدهای کودک و مدارس هستیم گفت: باید به خاطر داشته باشیم که رویکرد سیستمی حاضر در مهدهای کودک بهزیستی ومدارس آموزش و پرورش به هیچ وجه با تفکر خلاق کودک همراه و همسو نبوده و چنانچه حل و رفع این مشکل در دستور کار مسئولان قرارنگیرد در آینده دچار مشکلات اساسی در حوزه کودکی تا جوانی خواهیم بود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود