پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۰
کد مطلب: 32924
۱

نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد برگزار می شود

نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد برگزار می شود
 دکتر محمد تقی جغتایی، رییس نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد گفت: لزوم ارتباط بین علوم پایه و بالینی در اعتیاد و تاثیر همکاری بین رشته ها در درمان اعتیاد (مانند همکاری نوروبیولوژیست ها با روانپزشکان) از مهمترین رویکردهای کنگره امسال دانش اعتیاد است.
وی افزود: درمان های شناختی و توانبخشی شناختی و تاثیر آن بر مغز از دیگر مباحث مورد توجه کنگره امسال دانش اعتیاد است که این کنگره را از کنگره های سال های گذشته متمایز می کند.
به گفته جغتایی، مباحث ژنتیک در اعتیاد نیز امسال برای اولین بار مورد تبادل نظر و توجه اساتید، محققان و صاحبنظران حوزه اعتیاد در کنگره دانش اعتیاد قرار می گیرد.
وی اظهارکرد: مباحث مربوط به تصویربرداری مغز در معتادان که محل ها و مسیرهای درگیر با مواد مخدر در مغز را نشان می دهد و مسایل مربوط به نوع مواد که چگونگی تاثیر نوع مواد بر بخش های مختلف مغز را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند، از دیگر مباحث جدید کنگره دانش اعتیاد هستند.
رییس نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، شرکت بیش از 20 سخنران مطرح بین المللی که عمدتا از کشورهای اروپایی، امریکا، سوئد، ژاپن و... شرکت می کنند را از دیگر ویژگی های کنگره امسال ذکر کرد.
جغتایی به اهمیت موضوع اعتیاد در جامعه و نتایج مطالعه انجام شده در کشور اشاره کرد و گفت: مردم بزرگترین مشکل سلامتی در جامعه خود را اعتیاد می دانند و این نگرش به دلیل ابعاد گسترده تخریب فردی و اجتماعی معضل اعتیاد به وجود آمده که آن را به بیماری روانی، زیستی و اجتماعی تبدیل کرده است.
رییس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: طبق بررسی های انجام شده، نتیجه گرفته اند که دو عامل عمده بیماریهای قلبی – عروقی و تصادفات، بیشترین مرگ و میر در جامعه ایران را سبب می شوند، اما بار اجتماعی و حجم تاثیرات مخرب اعتیاد بر روی فرد معتاد، خانواده و اطرافیان او آن قدر گسترده است که اهمیت آن را کمتر از بیماری های قلبی – عروقی و تصادفات نمی دانیم.
وی گفت :با توجه به اهمیت موضوع اعتیاد در جامعه و همچنین ابعاد گسترده تاثیرگذاری این بیماری به لحاظ فردی، اجتماعی و خانوادگی، کنگره دانش اعتیاد فرصت مناسب و بسیار ارزشمندی است که همه افراد و متخصصان جامعه، ابعاد مختلف آن را از جنبه های اقتصادی، جامعه شناسی، بیولوژیک، روانشناسی و ... مورد بحث و تبادل نظر قرار بدهند.
جغتایی افزود: این کنگره سه روزه فرصت مناسبی است که سازمانهای دولتی و غیردولتی (NGO) درگیر و متولی درمان و توانبخشی اعتیاد بتوانند تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار بدهند و در عین حال، نیازهای این حوزه را مطرح کنند.
رییس نهمین کنگره دانش اعتیاد با اشاره به دریافت بیش از 900 مقاله علمی برای طرح در کنگره امسال، اضافه کرد:داوری و انتخاب مقالات هنوز به پایان نرسیده اما با توجه به تنوع نگرش ها و ابعاد مختلف مطرح شده در این مقالات، شرکت کنندگان می توانند از مقالات منتخب که قرار است در هفت سالن به صورت سخنرانی و به شکل پوستر به آنان ارائه شود، بهره لازم را ببرند.
وی افزود: در این کنگره آخرین یافته های علمی حوزه اعتیاد که در جهان از اساتید و صاحبنظران خارجی به شرکت کنندگان این کنگره ارائه می شود.
نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد با همکاری سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی بسیاری چون مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان غذا و دارو و دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی کشور، یونیسف، دفتر منطقه یی UNODC، موسسه فرهنگی اکو، مرکز ملی مطالعات اعتیاد، ستاد توسعه علوم فناوریهای شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه UCLA، پژوهشکده علوم شناختی، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، شبکه سلامت، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، انجمن روان پزشکی ایران، انجمن روانشناسی ایران، سازمان پزشکی قانونی کشور و جمعیت خیریه تولدی دوباره، برگزار می شود.
از جمله محورهای این کنگره ، بیولوژی اعتیاد، ژنتیک و اپی ژنتیک، تشخیص و سنجش اعتیاد، مصرف الکل و عوارض آن، روان درمانی های اعتیاد، رفتارهای جنسی در سوءمصرف مواد، پرستاری و مددکاری در اعتیاد، مشکلات جسمی در مصرف مواد، اختلالات همراه روانپزشکی در اعتیاد، پژوهش در اعتیاد و اپیدمیولوژی مصرف مواد، پیشگیری از اعتیاد، اعتیاد و مسایل قانونی، درمان و بازتوانی در اعتیاد، اعتیاد و مسایل اجتماعی، اعتیاد در کودکان، اعتیاد در زنان، آموزش اعتیاد، و اعتیاد در رسانه است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی