پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۴
کد مطلب: 32987
۱
۱

خيلي افسرده و بد اخلاق شدم

خيلي افسرده و بد اخلاق شدم
دوست گرامي، باتوجه به نحوه نگارش پيامک تان مشخص است که رنج مي کشيد و در حال تحمل احساسات ناخوشايند هستيد. همين که درباره پدر و مادرتان نوشته ايد نشان مي دهد که به آنها اهميت مي دهيد و علت احساس بدتان را در رابطه اي که با مادرتان داريد جست و جو مي کنيد. بايد اين اطمينان را به شما بدهم که با توجه به نکات موجود در پيامک تان به نظر مي رسد که درست فکر مي کنيد.
 
باورهايي که احساس شما را بهتر نخواهد کرد
همه ما در ذهن خودمان، دنيايي داريم که شامل افراد، چيزها و باورهاي مورد علاقه مان است و به آن دنياي مطلوب يا دنياي کيفي مي گوييم. معمولا اولين فردي که وارد دنياي مطلوب فرد مي شود مادر او است. وقتي فردي در دنياي مطلوب ما جاي دارد اما رابطه ما با او رابطه اي ناخشنود است دچار احساس بد و مشکلات روان شناختي مي شويم. اين به معناي مقصر بودن فردي که در دنياي مطلوب ما جاي دارد نيست. معنايش اين است که رابطه ما دچار اختلال است و قاعدتا لازم است براي بهبود رابطه خود کاري موثر انجام دهيم. در مواردي هم مسئله به شکلي ديگر - يعني بيرون کردن آن فرد از جهان مطلوب خود - حل مي شود اما اين حالت معمولا در بعضي حالت هاي خاص روابط زناشويي رخ مي دهد نه در رابطه فرزند با مادر. شايد فردي که در دنياي مطلوب ماست با رفتارهاي خودش در ما احساس بد به وجود آورده باشد و ما علت رفتارهاي خودمان را همان احساس بد بدانيم اما اين اصل بديهي را به ياد داشته باشيد که همه ما خودمان رفتارهاي خودمان را انتخاب مي کنيم. معمولا وقتي احساس تنهايي و افسردگي مي کنيم فکر مي کنيم کنترلي روي احساس خودمان نداريم و چون رفتارمان را تحت تاثير احساس مان انجام مي دهيم متوجه نمي شويم که عمل و فکر و احساس ما هر 3 بر يکديگر اثر مي گذارند و اگر احساس ما رضايت بخش نيست با تغيير عملي که انجام مي دهيم مي توانيم احساس خود را بهتر کنيم. گاهي به جاي تغيير رفتار خودمان در روياي تغيير گذشته ها فرو مي رويم. گاهي هم به جاي تغيير رفتار خودمان به منظور حل مسئله، دنبال مقصر مي گرديم. هيچ کدام از اين روش ها احساس و اخلاق شما را بهتر نخواهد کرد.

 
به دنبال راه هاي جديد بگرديد
اين که در پيامک تان تاکيد کرده ايد که احساس تنهايي و افسردگي مي کنيد به دليل رابطه اي است که آسيب ديده و با بهبود اين رابطه، احساس شما هم بهتر مي شود. به نظر مي رسد رابطه شما و مادرتان آسيب ديده است. احساس شما مربوط به زمان حال است و عوض شدن آن هم در زمان حال بايد انجام شود. گذشته هر قدر هم که دشوار بوده، سپري شده است و تغيير دادن گذشته ها همواره در حد رويا باقي خواهد ماند؛ بنابراين ببينيد تاکنون چه کاري براي بهبود رابطه خود با مادرتان انجام داده ايد؟ آيا موثر بوده؟ در زمان حال چه کاري براي بهبود رابطه خود با مادرتان انجام مي دهيد؟ به اين سوالات پاسخ دهيد، اميدوارم با تجربه راه هاي جديد براي ارتباط با مادرتان، احساس تان بهتر شود.


مهدي صفائيان
کارشناس ارشد روان شناسي
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی
Iran, Islamic Republic of
سلام نمیدونم چیکارم هس .هر چی میره جلو تر بداخلاق تر میشم . کم حوصله شدم چند وقته زنمو میزنم بعدش پشیمون میشم و گریه میکنم چند وقته خیلی احساس ناراحتی میکنم و از خونواده زنم خیلی بدم اومده نمیتونم ببینمشون حتی اسمشون میاد حالم بد میشه چند وقته همش تو ذهنم مرور میکنم تصمیم دارم خودمو دار بزنم از خودمم بدم اومده تند از کوره در میرم خیلی عصبی شدم نمیدونم چیکار کنم همسرم بهم گفته با این اخلاقت میزارم از زندگیت میرم😔بخدا موندم . رفتم جا دکتر بهم گفتن قلبمم مریضه اما کسی خبر نداره نمیرم دنبالشم . توروخدا کمکم کنین دیگه بریدم از زندگی خسته شدم تورو خدا کمک کنین
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!