پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۳
کد مطلب: 32992
۰

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟

 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بدنی كه سال‌ها با سیگار كشیدن‌تان شكنجه‌اش كرده‌اید، نه‌تنها به چند ماه بلكه به چندین سال زمان برای ترمیم خود نیاز دارد. بررسی‌هایی كه نتیجه آن نشان می‌دهد، تا 15 سال دیگر هم نمی‌توانید از كم شدن خطر ابتلای خود به سرطان مطمئن شوید.
 
 20 دقیقه بدون سیگار
 
20 دقیقه پس از آخرین سیگار فشار خون و ضربات قلب به حالت عادی باز ‌می‌گردند. نیكوتین موجود در سیگار اعصاب سمپاتیك را تحریك می‌كند. این اعصاب ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برند و بدن را در حالت تحریك شده و آماده فرار قرار می‌دهند.
 
 12 ساعت بدون سیگار
 
با توقف 12 ساعته كشیدن سیگار، منوكسید كربن خون كاهش پیدا می‌كند و به اندازه طبیعی می‌رسد. در مقابل اكسیژن خون بالا می‌رود. منوكسید كربن بخشی از دود سیگار است كه وارد گردش خون می‌شود و از جذب اكسیژن توسط سلو‌ل‌های خونی جلوگیری می‌كند.
 
 2 روز بدون سیگار
 
دو روز پس از آخرین سیگار، كارآیی حس چشایی و بویایی بهتر می‌شود. دود سیگار این دو حس را تحت تاثیر قرار می‌داد و نمی‌گذاشت سیگاری‌ها از غذایی كه می‌خورند لذت زیادی ببرند.
 
 
3 روز بدون سیگار
 
سه روز پس از آخرین سیگار، ریه‌ها آرامش پیدا می‌كنند و نفس كشیدن راحت‌تر می‌شود. در این زمان دیگر نیكوتین در بدن نیست درنتیجه نشانه‌های ترك سیگار شدید می‌شوند مثل سردرد، تهوع یا گرفتگی عضلات. بالا رفتن یكباره اشتها، افسردگی و ترس از نشانه‌های ترك سیگار هستند.
 
 چند ماه بدون سیگار
 
چند ماه پس از آخرین سیگار گردش خون بهبود پیدا می‌كند، ظرفیت شش‌ها برای جذب اكسیژن تا ۳۰ درصد بالاتر می‌رود و سرفه‌های خشك كمتر می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند پرز‌های درون شش‌ها كه مولكول‌های خارجی را جذب و دفع می‌كنند بعد از گذشت چند ماه دوباره رشد می‌كنند.
 
 یك سال بدون سیگار
 
یك سال پس از ترك سیگار ضریب خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق تا ۵۰ درصد كاهش پیدا می‌كند.
 
 10 سال بدون سیگار
 
10 سال بعد احتمال مرگ در اثر سرطان ریه در میان افرادی كه سابقه سیگار كشیدن داشته‌اند 50 درصد كمتر از افراد سیگاری خواهد بود.
 
 15 سال بدون سیگار
 
محققان و متخصصان معتقدند، اثر سرطان‌زای سیگار تا 15 سال پس از ترك آن در بدن افراد باقی می‌ماند. البته برخی بررسی‌ها می‌گویند پس از 15 سال ترک سیگار احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی به اندازه فردی است كه هرگز سیگار نكشیده است.
 
 شاید ندانید که . . .
 
مرگ تعقیب‌تان می‌كند
 
درست است كه ترك سیگار خطر دچار شدن به بسیاری از بیماری‌ها را كم می‌كند، اما از نظر پژوهشگران بدن فردی كه سابقه سیگار كشیدن دارد، در همه زمینه‌ها مثل بدن غیرسیگاری‌ها نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری «دی‌پی‌ای» آلمان، محققان می‌گویند به‌طور متوسط افراد سیگاری 5.5 سال زودتر از كسانی كه هرگز سیگار نكشیده‌اند، به دلیل بیماری‌های قلبی- عروقی می‌میرند و این احتمال برای افرادی كه سیگار را ترك كرده‌اند به 2.16 سال می‌رسد.
 
 بخوابید و ترك كنید
 
استفاده از برچسب‌های نیكوتین دیگر تنها راه ترك آسان سیگار نیست. به گزارش خبرگزاری رویترز، با استفاده از روش‌های طب سوزنی و هیپنوتیزم می‌توان مشكلات ناشی از ترك سیگار را كم و زمینه را برای ترك آسان آن فراهم كرد. از نظر محققان، این روش‌های غیرتهاجمی، به‌خاطر نداشتن عوارض جانبی می‌توانند به اصلی‌ترین راه‌های ترك سیگار تبدیل شوند.
 
 پول بدهید، ترك می‌كند
 
گروهی از محققان بر این باورند كه باج دادن به سیگاری‌ها می‌تواند انگیزه آنها برای ترك را بیشتر كند. دیلی میل نوشته است، مشوق‌های پولی بهتر از رفتار درمانی و برچسب‌های نیكوتین به ترك سیگار كمك می‌كند. به گفته محققان، اگر برای سیگاری‌ها پاداشی در نظر بگیرید و بگویید به ازای هر ماهی كه بدون سیگار زندگی می‌كنند، روی حساب پس‌انداز‌شان پول می‌گذارید، شانس موفق شدن‌شان در این كار دشوار بالا می‌رود.
 
 یك شبه ترك كنید
 
درحالی‌كه اغلب سیگاری‌ها همیشه با برنامه دقیق و قابل پیش‌بینی شده‌ای می‌خواهند وابستگی‌شان به دود و نیكوتین را كنار بگذارند، محققان می‌گویند همیشه در نظر گرفتن برنامه‌هایی كه همه جوانب‌شان بررسی شده و تلاش برای پیروی از جزئیات آنها نمی‌تواند به ترك موفق و دائمی سیگار منجر شود. به نوشته هلث دی، سیگاری‌هایی كه به‌طور خودانگیخته و بدون برنامه‌ریزی قبلی اقدام به ترك می‌كنند در مقایسه با كسانی كه با برنامه‌ریزی قبلی سیگار‌شان را كنار می‌گذارند، شانس موفقیت بیشتری در ترك دارند.
 
 سیگار الكترونیك نكشید
 
درحالی‌كه سازندگان سیگار‌های الكترونیك می‌گویند كسانی كه خودشان توان ترك كردن سیگار را ندارند و دنبال یك ابزار كمكی برای ترك آن می‌گردند، می‌توانند روی كمك‌شان حساب كنند، پژوهشگران ادعای دیگری را مطرح می‌كنند. هلث نوشته از نظر گروهی از محققان، مصرف سیگارهای الكترونیك 10 درصد شانس ترك را پایین می‌آورد و درحالی‌كه 49 درصد مصرف‌كنندگان این سیگارها موفق به ترك دود می‌شوند، 59 درصد از كسانی كه سراغ سیگار‌های الكترونیك نرفته‌اند از پس ترك اعتیاد خود بر می‌آیند.
 
 
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی