پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۸
کد مطلب: 33044
۱

کدام رشته دانشگاهی شما را خوشبخت می‌کند؟

سال‌هاست برای طبقه متوسط جامعه ایران، داشتن تحصیلات بالا تنها راه ورود به سرزمین خوشبختی یا داشتن امنیت شغلی تصور می‌شود و این درحالی است كه خیلی وقت‌ها مدارك تحصیلی اسم و رسم‌دار- به دلیل عدم توجه اشخاص به علایق واقعی یا شخصیت و روحیات‌شان برای انتخاب رشته تحصیلی- تنها به‌عنوان برگ برنده جلسات خواستگاری كاربرد دارند.

اگر قبول شدن دركنكور با رتبه‌ای كه می‌خواهید، معادل نشستن پرنده كوچك خوشبختی روی شانه‌های‌تان باشد، شك نداشته باشید كه انتخاب رشته غلط، شلیك مستقیم و خطرناك به سمت اوست. ما می‌خواهیم این بار به كمك دكتر نصیردهقان، نویسنده و مدرس دانشگاه به شما بگوییم براساس خصوصیات شخصیتی و حتی روحیات‌تان در دوران كودكی و نوجوانی، تحصیل در كدام رشته‌های تحصیلی و فعالیت در كدام مشاغل می‌تواند پرنده كوچك خوشبختی‌تان را تا آخر روی شانه‌های‌تان نگه دارد و ویژگی‌های شخصیتی شما با كدام یك از مشاغل بیشتر جور در می‌آید.

كارمندان ساعی یا پرندگان اسیر؟

همه می‌دانیم یكی از اصلی‌ترین مشكلات كشورما این است كه افراد زیادی سر جای خودشان قرار نگرفته‌اند. به‌طور مثال افرادی كه درونگرا هستند و هیچ علاقه‌ای به گفت‌وگو ندارند در مشاغلی كه به روابط عمومی بالا نیاز دارد مشغولند و از آن طرف اشخاصی كه بسیار فعال، برونگرا و خلاق هستند به‌عنوان كارمندان ساعی پشت میزنشین، مثل پرنده‌ای اسیر، فعالند. علت هم این است كه بسیاری از كارگزینی‌های سازمان‌ها و ادارات به تنها نكته‌ای كه توجه ندارند شخصیت و روحیات افراد است و فقط به استناد مدرك تحصیلی، اشخاص را پشت میزهای ادارات می‌نشانند.

غافل از اینكه هركس باید سرجای خودش قرار بگیرد تا بهره‌وری مناسب داشته باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهید در آینده از تحصیلات‌تان استفاده كنید و به موفقیت و رضایت شغلی برسید، حتما قبل از انتخاب رشته، به تناسب روحیات خودتان و شغلی كه در راستای تحصیلات دانشگاهی‌تان به دست خواهد آمد دقت كنید. آیا می‌دانید چه شخصیتی دارید و كدام شغل برای‌تان مناسب است؟

اگر  واقع‌گرایی، تو ذاتا مهندسی

اگر فردی واقع‌گرا باشید یعنی دارای شخصیت درونگرا هستید و از دیدن ابزارآلات و ماشین‌های صنعتی ذوق می‌كنید. افراد واقع‌گرا به كارهایی علاقه‌مند هستند كه برای انجام‌شان قدرت بدنی لازم است و از كارهایی كه برخورد كلامی بخواهد اجتناب می‌كنند. این دسته افراد حل مشكلات عینی را دوست دارند و از فعالیت فیزیكی لذت می‌برند. از طرف دیگر هم دارای روحیه خودمحور، عملگرا و صرفه‌جو هستند. به‌عنوان نمونه كسانی كه دارای شخصیت واقع‌گرا هستند، از همان بچگی علاقه به تعمیر وسایل مكانیكی و الكترونیكی دارند و با عشق و علاقه از آچار، پیچ‌گوشتی و دریل استفاده می‌كنند.

كسانی كه با سفت كردن هر پیچی چشم‌شان برق می‌زند و احساس رضایت‌شان با تعمیر وسایل كامل می‌شود، اینها همان كسانی هستند كه می‌توانید آنها را مهندسان ذاتی حساب كنید. خب آیا این فرد در شغلی مثل معلمی مدرسه می‌تواند موفق باشد؟ قرار گرفتن در پروسه تعلیم و تربیت برای این تیپ از افراد به‌طور بالقوه هیچ جذابیتی ندارد مگر اینكه سوژه آموزش هم در راستای همان علایق‌شان بوده و به نوعی به عینیت درآید.

مشاغل مناسب شخصیت‌های واقع‌گرا: شاخه‌های فنی و مهندسی، كارهای فنی، قالی‌بافی، كشاورزی، تعمیر كار ماشین آلات، مكانیك اتومبیل، طراحی دوخت و خیاطی

اگر كنجكاو هستی، پزشكی را   امتحان كن!

دسته دوم، شخصیت‌های كاوشگر و كنجكاو هستند. این افراد از بین تمام كارهای دیگر دنیا به تجزیه و تحلیل بیشتر علاقه دارند و از فكر كردن، درك كردن، فهمیدن و دركل حل معماهای ذهنی لذت می‌برند. كاوشگرها ارتباطات كلامی را دوست دارند اما در عین حال خودداری و كناره‌گیری هم ویژگی دیگرشان است. این دسته همان‌هایی هستند كه در كودكی ممكن است مدت‌ها به جای بازی با ماشین یا عروسك‌شان، راه رفتن منظم یك دسته مورچه را تماشا كرده و با دقت سعی داشته باشند راز زندگی این موجودات ریز را كشف كنند و در بزرگسالی هم مشاغل پیچیده و چالش‌برانگیز، هیجان‌زده‌شان می‌كند.

این گروه عاشق جانوران و تماشای زندگی‌شان هستند. در این وضعیت آیا می‌توانید شخصیتی كنجكاو را دركسوت یك منشی یا كارمند نمونه تصور كنید؟ آیا این فرد می‌تواند دریك سیستم و چهارچوب بی‌تغییر و بی‌نیاز به جست‌وجو به بهره‌وری بالایی برسد؟

مشاغل مناسب شخصیت‌های كاوشگر و  كنجكاو: پزشكی، پیراپزشكی، دامپزشكی، زیست‌شناسی، مهندسی ‌آی‌تی و نرم‌افزار، مهندسی شبكه

توفیق در تجارت و فروش برای سوداگران

حتما كسانی را دیده‌اید كه از همان دوران كودكی و نوجوانی عاشق خرید و فروش یا محاسبه سود و زیان هستند، این دسته مهارت كلامی بالایی دارند و به نظر ماجراجو و قدرت‌طلب می‌رسند. اگر جشن اولیا، مربیان باشد بعید نیست هربار به بهانه‌ای پشت تریبون رفته و صحبت كنند چون دوست دارند خودشان را نشان بدهند و در بزرگسالی هم، این نوع شخصیت را شخصیت سوداگر می‌نامند. دسته‌ای چرب‌زبان و خوش‌بیان كه به‌طور واضحی جاه‌طلب و شهرت‌طلب هستند. آنها برای رسیدن به چیزهایی كه می‌خواهند، دست به هر كاری می‌زنند. انرژی بالای این دسته برای دیگران تعجب‌برانگیز است؛ ضمن اینكه میل به رهبری و مدیریت دارند.

آیا می‌توانید كسی را كه دارای روحیه سوداگر است به عنوان یك مهندس پرواز یا زیست‌شناس موفق تصور كنید؟ آیا امكانش هست كه این فرد به عنوان كارمندی سر به راه در یك مجموعه فعالیت كند؟ آیا تحصیل در دانشگاه تربیت معلم به دردش خواهد خورد؟ كسانی كه دارای روحیه جاه‌طلب هستند هیچ‌وقت نمی‌توانند در چارچوب‌هایی كه درآمد ثابت دارند به رضایت برسند، هیجان‌طلبی شغلی در این افراد بالاست و تحصیل برای‌شان در هر رشته آرام و بی‌سروصدایی كه سری به راه و پایی به راه بخواهد اشتباه محض است.

مشاغل متناسب: فروشندگی، فعالیت در دفاتر مشاور املاك، تجارت، وكالت، جراحی و مدیریت

اگر عاشق مبصر شدن هستی، معلم شو

دسته سوم متعلق به شخصیت‌های اجتماعی است. این افراد همان‌هایی هستند كه از تفكر عمیق و برخورد با مسائل انتزاعی اجتناب می‌كنند.آنها صمیمی، دارای روحیه كمك‌كننده و حمایتگرند در ضمن از آموزش آنچه بلد هستند به دیگران لذت می‌برند؛ خوش صحبت‌ترین و گرم‌ترین روابط انسانی را در همین گروه می‌شود پیدا كرد. اجتماعی‌ها مسوولیت‌پذیر و دارای روحیه همكاری هستند.

همان‌هایی كه در كودكی هم با همه خیلی زود دوست می‌شوند و مبصر شدن در كلاس برای‌شان یك هدف بااهمیت است اجتماعی‌ها در نوجوانی هم رفیق‌بازند و هیچ وقت دوروبرشان از دوست و آشنا خالی نیست. با توجه به آنچه گفته شد آیا فردی با روحیه اجتماعی می‌تواند حسابدار موفقی باشد و ساعت‌های زیادی از روز را در محیطی آرام و بی‌سر و صدا، میان اعداد بگذراند؟ آیا می‌تواند در بخش بایگانی موفق عمل كند؟ جواب واضح همه این سوالات منفی است.

مشاغل مناسب شخصیت‌های اجتماعی: معلمی، مربی مهد كودك، خبرنگاری، مددكاری، كارهای خدماتی و درمانی، كار در مراكز خیریه و خدمات اجتماعی

سنتی‌ها بهترین حسابداران دنیا

افراد دسته چهارم دوستداران راستین حفظ قوانین و مقررات هستند كه از هیچ‌چیز در دنیا به اندازه برقراری نظم و ترتیب لذت نمی‌برند و ناگفته پیداست این عده به دلیل روحیه مطیع و محتاط‌شان بهترین گزینه‌ها برای كار بی‌حاشیه و ساعی در ادارات هستند. افراد سنتی و قراردادی همان‌هایی هستند كه در كودكی همیشه اتاق‌شان منظم است و صبح به صبح تختخواب‌شان را كاملا مرتب كرده و در بزرگسالی هم روحیه جدی، دوراندیش و وظیفه‌شناس دارند.

اینها كارمندان نمونه ادارات هستند چون به راحتی با قدرت همسو شده و در انجام كارهای اداری نظم و انضباط دارند. جا دادن اطلاعات در پوشه‌های رنگارنگ حال‌شان را خوب می‌كند و به طرز باورنكردنی در پردازش اطلاعات موفق هستند. یك راه شناسایی ساده برای كشف شخصیت‌های سنتی و قراردادی، سر زدن به كمد لباس‌ها یا كشوی میزشان است. مطمئن باشید با دیدن نظم موجود در این دو مكان، شگفت‌زده می‌شوید.

مشاغل مناسب برای شخصیت‌های سنتی و قراردادی: انجام امور دفتری، منشی‌گری، بایگانی، حسابداری، كارهای اداری كه نیاز به نظم و دسته‌بندی اطلاعات دارد، كار دربخش پردازش اطلاعات ادارات و سازمان‌ها

از خودراضی‌ها هنرمندان خوبی می‌شوند

دسته پنجم، تیپ‌های هنری هستند؛ كسانی كه در شناخت خودشان و دیگران مهارت دارند. آنها به سادگی در مورد عواطف‌شان صحبت می‌كنند و خودشان را پذیرفته و به نمایش می‌گذارند. هنری‌ها نسبت به مشكلات محیطی و اجتماعی موجود در اطراف‌شان حساس هستند و با خلق آثار هنری نسبت به آنها واكنش نشان می‌دهند. همان بچه‌های بعضا درونگرایی كه در مدرسه نمره نقاشی و هنرشان 20 است و عده‌ای هم نقاشی شان خوب نیست اما دائم با خود آوازی را زمزمه می‌كنند.

ممكن است پایین‌ترین نمره‌شان ریاضی باشد اما هوش هنری‌شان فوق‌العاده است. هنری‌ها در زندگی روزمره رفتارهای تكانه‌ای دارند، یعنی اگر عصبانی شوند بعید نیست اشیا را به سمت زمین و آسمان پرتاب كنند.

 به‌طوركلی این دسته با وجود درونگرایی، ابراز‌گر هستند. مهربانانی كه خیال‌پردازی، آرمانگرایی و استقلال‌طلبی در خون‌شان است. آنها دوست دارند احساسات‌شان را بروز دهند و جلب‌توجه كنند.

شیفته‌ترین افراد نسبت به خودشان همین دسته هستند؛ كسانی كه به خودسازی كمتر اعتقاد دارند و دریك كلام خودشان را دوست دارند. حالا این افراد را با همین روحیه نشسته روی صندلی یكی از ادارات تصور كنید، بدون هیچ شكی این تیپ افراد بدترین گزینه‌ها برای انجام كارهای اداری هستند چون روحیه استقلال‌طلبی‌شان بالاست و هیچ جوره نمی‌توانند با بالادستی‌های‌شان همسو شوند.

مشاغل متناسب: بازیگری، نقاشی، موسیقی، نویسندگی، مترجمی، مجسمه‌سازی، مهندسی صنایع، نساجی، معماری
مرجع : مجله زندگی ایده آل - سعیده خداوردیان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين