جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ / ۱۹:۲۲
کد مطلب: 33135
۲
شيريني، لطافت و زحمت به توان 2

چه عواملي در دوقلو شدن نوزادان موثر است؟

چه عواملي در دوقلو شدن نوزادان موثر است؟
لباس هاي يک شکل پوشيده اند، حتي دقيقا شبيه هم حرف مي زنند. طنين صدا، جزئيات چهره و بسياري از رفتارهايشان دقيقاً مثل هم است. انگار نسخه کپي شده اي از هم هستند. ديدن شان جذاب است خصوصا وقتي حتي مدل مو و طرح و رنگ لباس شان يکي است. هر قدر دقت مي کني نمي تواني يکي را از آن ديگري تشخيص بدهي. بايد مدت زيادي زير نظر بگيري شان تا يک تفاوت خاص بيابي و اين بشود راه تشخيص يکي از ديگري.

دوقلوها نمونه جذابي از دنياي پر رمز و راز ژنتيک هستند. اما از لحظات قبل از تولد تا بعد از ورودشان به دنياي ما و گذراندن دوره هاي سني مختلف، تفاوت هايي با ما دارند که بهتر است با کسب آگاهي درباره شان به رشد و پرورش شان کمک کنيم. حالا مي خواهد والدينشان باشيم يا فاميل و آشنا و هر کسي که به نوعي ارتباطي با آن ها دارد. پرونده امروز به اين موجودات شيرين اختصاص دارد و راهکارهايي براي نگهداري از آن ها و...
-
چه عواملي در دوقلو شدن نوزادان موثر است؟
 

يک عده معتقدند که دوقلوزايي تحت شرايط ارثي و صرفا بيولوژيکي اتفاق مي افتد، اما به لحاظ پزشکي دوقلو و چند قلوزايي به عوامل مختلفي بستگي دارد. عواملي که هم به غذاي خانم باردار مربوط مي شود و هم به سوابق ارثي در خانواده که مي خواهيم در اين مطلب با دقت بيشتري بررسي شان کنيم.

 

در خانواده سابقه دوقلوزايي داريد؟

تخمين زده شده که مادراني که سابقه چندقلوزايي داشته اند چهار برابر بيشتر از زناني که تا به حال باردار نشده اند و يا يک فرزند دارند، احتمال دوقلو يا چندقلو زايي خواهند داشت. اين تصور غلط وجود دارد که اگر پدر شما دوقلو بوده و شما نبوده ايد، فرزندان شما حتما دوقلو خواهند بود. هيچ مدرکي در تاييد اين ادعا وجود ندارد.

 

خوراکي هاي تاثير گذار را بشناسيد

مطالعات پژوهشگران نشان داده است که بعضي غذاها مي تواند در افزايش احتمال چندقلوزايي تاثير جدي بگذارد. مثلاً محصولات لبني و سيب زميني هاي شيرين مي توانند در اين قضيه تاثيرگذار باشند. در حال حاضر مشخص شده است نوعي پروتئين موجود در جگر حيوانات، با عنوان IGF که در شير و لبنيات نيز وجود دارد، ميزان تقسيم سلولي جنين در مراحل ابتدايي رشد را افزايش مي دهد و موجب دوقلوزايي مي شود.

 

اثر روش هاي کمک باروري

روش هايي که به باروري شما کمک مي کند، به طور چشمگيري چندقلوزايي را افزايش داده است. داروهايي که تخمک گذاري را در زن تحريک مي کند، مي تواند به باروري هاي چندگانه منجر شود.

همچنين بارداري هاي چندقلو ممکن است ناشي از لقاح در محيط آزمايشگاهي يا IVF باشد. البته نمي توان گفت تمام مادراني که با روش IVF باردار مي شوند چند قلو دارند، ولي امروزه درصد چشمگيري از افرادي که از IVF استفاده مي کنند، داراي دوقلوهاي همسان مي شوند.

با اين حال هيچ پزشک متعهدي، روش هاي کمک باروري را به منظور دوقلوزايي به فردي که از لحاظ باروري مشکلي ندارد توصيه نمي کند. در واقع اين روش ها تنها براي کساني که مشکل نازايي دارند، کاربرد دارد.

 

سن در احتمال دوقلوزايي دخيل است

در تحقيقات ديده شده که تقريباً 20 درصد مادراني که پس از 45 سالگي باردار مي شوند، فرزندان چندقلو دارند. شواهد نشان داده که سرعت تخمک گذاري با افزايش سن به مرور بيشتر مي شود و مادراني که سن بيشتري دارند در مقابل مادران کم سن تر در حقيقت شانس بيشتري براي چندقلوزايي پيدا مي کنند.

بررسي هاي پزشکي مي گويند که دوقلوزايي بسيار به مسئله ارث وابسته است. اگر در اقوام نزديک شما مثل مادر، خواهر، برادر، عمو، دايي يا فرزندان عمو و دايي چندقلو وجود داشته باشد احتمال چندقلو شدن فرزند شما هم زيادتر مي شود، اما فقط در دوقلوهاي همسان، مسئله ارث موثر است. اگر مادر و يا مادربزرگ مادري شما دوقلوهاي همسان داشته است، احتمال ارث رسيدن اين ژن و در نتيجه تخمک گذاري چندگانه و در نتيجه داشتن دوقلوهاي همسان براي شما بسيار بالا خواهد بود.

 

قد و وزن هم تاثير دارد؟

مطالعات انجام شده، شيوع دوقلوزايي را در زناني که اضافه وزن دارند نشان داده است. تحقيقات مي گويد که مادران با BMI بالاتر از 30 ، به احتمال بيشتري فرزند دوقلو خواهند داشت. البته رابطه اضافه وزن و داشتن فرزند دوقلو، فقط درباره دوقلوهاي همسان صادق است.

تحقيقات همچنين نشان داده است که احتمال چند قلوزايي در مادران قدبلند بيشتر از زنان ديگر است.

 

بارداري در دوره شيردهي

بعضي پزشکان اعتقاد دارند که باردار شدن مادر هنگام شيردهي به فرزند، احتمال تولد فرزند دوقلو و يا چندقلو را افزايش مي دهد. اين محققان اظهار مي کنند که شانس داشتن جنين چند قلو در اين مادران 9 برابر بيشتر از ديگر مادران خواهد بود.

 

قرص هايي که به چندقلوزايي منجر مي شود

بيشتر وقت ها بارداري زماني رخ مي دهد که قرص هاي جلوگيري به طور منظم مصرف نمي شود. در ساير موارد، بارداري زماني رخ مي دهد که مصرف چند داروي هورموني خاص باعث تضعيف آثار قرص جلوگيري از بارداري شود. در برخي موارد مصرف داروهاي هورموني به تخمک گذاري چندگانه و در نتيجه افزايش شانس چند قلوزايي منجر مي شود.

 


ويژگي هاي دوقلوهاي همسان و غير همسان
 
 

با شنيدن واژه دوقلو اولين چيزي که در ذهن هرکسي شکل مي گيرد رفتارها و لباس هاي يک شکل دو کودک است که خيلي شيرين هستند و تشخيص دادن هر کدام شان از ديگري خيلي مشکل است. اما در علم پزشکي دوقلوها دو نوع هستند؛ هم سان و غير همسان. جنين دوقلوهاي همسان در حقيقت زماني تشکيل مي شود که يک تخمک بارور شده و بعد تقسيم شود. به اصطلاح پزشکي آن ها مونوزيگوتيک (MZ) يا يک تخمکي هستند. در حالي که دوقلوهاي غير همسان در اثر آزاد شدن دو تخمک و بارور شدن هم زمان آن ها ايجاد مي شوند. اين دوقلوها را به عنوان دو تخمکي يا دي زيگوتيک (DZ) نيز مي شناسند. دوقلوهاي هم سان DNA يکساني دارند و به لحاظ ژنتيکي مشابه هم هستند در صورتي که در بسياري جهات، ممکن است با هم فرق داشته باشند و اين موضوع بسيار شگفت انگيز و جذاب است. تفاوت هايي که دردوقلوهاي هم سان پيدا مي شود ممکن است ناشي از محيط اطراف يا آثار درون رحم يا خارج از رحم باشد . از طرفي ژن ها هم ممکن است به شکل متفاوتي در هر يک از دوقلوها بروز يابد و باعث تفاوت هاي خاصي شود.

اما در دوقلوهاي غير همسان فقط ۵۰ درصد از DNA بين دو نوزاد مشابه و مشترک است.

هنگامي که نوزادها بيشتر رشد کنند، احتمالا با نگاه کردن به آنها نيز به آساني مي توان مشخص کرد که آنها چه نوع دوقلويي هستند. اگر آنها آنقدر به هم شبيه باشند که افراد ديگر نتوانند آنها را از هم تشخيص دهند، مي توان گفت که مسلما همسان هستند. اگر رنگ مو، رنگ چشم يا خصوصيات صورت آنها با هم تفاوت مشخصي داشته باشد، بدين معناست که آنها غير همسان هستند.

 

چرا دانستن همسان بودن يا نبودن دوقلوها اهميت دارد؟

شايد به نظر برسد فرقي نمي کند که دوقلوي تان همسان باشد يا نباشد و اين موضوع صرفا در يک سري ويژگي ظاهري شان تفاوت ايجاد مي کند، اما از زمان تشخيص دوقلو بودن فرزندانتان بايد به اين که همسان هستند يا غير همسان توجه کنيد چرا که حدود ۱۵ درصد از دوقلوهاي همسان به سندروم انتقال خون بين دوقلوها در رحم (TTTS) مبتلا مي شوند؛ حالت خطرناکي که در آن، يکي از دوقلوها بخشي از مايعات خود را به ديگري مي دهد. نوزادي که مايع را دريافت مي کند، احتمالا سريع تر از دوقلوي دهنده، رشد خواهد کرد.

اين عارضه بايد درمان شود، زيرا معمولا براي هر دو جنين کشنده است. در صورتي که دوقلوهاي شما از يک جفت به صورت مشترک استفاده مي کنند، پزشک شما، ميزان وزن اضافه کردن دو جنين را تحت نظر قرار مي دهد و ساير نشانه هاي احتمالي TTTS را نيز بررسي مي کند. در صورتي که پزشک به وجود اين مشکل مشکوک شود، درمان فوري ممکن است جلوي عوارض احتمالي را بگيرد و کودکان شما را سلامت نگه دارد.

از طرف ديگر همان طور که گفتيم چون DNA دوقلوهاي همسان مثل هم است اگر بيماري ژنتيکي در يکي از دوقلوها تشخيص داده شود بايد حتما قل ديگر هم مورد آزمايش و درمان قرار گيرد چون قطعا او هم به آن بيماري مبتلاست.

اما درباره دوقلوهاي غير همسان، ممکن است يکي از آن ها به يک بيماري ژنتيکي مبتلا باشد ولي ديگري از اين لحاظ سالم باشد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...