جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۸
کد مطلب: 33176
۱

خیلی قاطع به فرزندتان بگویید: «نه»

خیلی قاطع به فرزندتان بگویید: «نه»
آنها گاهی کاری می کنند که شما از گفتن جواب «نه» دچار عذاب وجدان شوید. پسر شما در حال تماشای تلویزیون است و مدت زمانی که شما برای تماشای تلویزیون به او اختصاص داده اید به سر آمده است.

 اما او با زیرکی تمام به شما می گوید: «مادر! قول می دهم تا 10 دقیقه دیگر تلویزیون را خاموش کنم.» اما این 10 دقیقه به 10 دقیقه بعدی و 10 دقیقه بعدتر ختم می شود و او در نهایت 1 ساعت بیش از قوانین تعیین شده، تلویزیون تماشا کرده است.
شما از اینکه به دست خودتان قوانین خانه را زیر پا گذاشته اید دچار سردرگمی می شوید، اما برای اینکه دوباره به قوانین گذشته وفادار بمانید دیر نیست. با این کار به فرزندتان یاد خواهید داد که در زمان بزرگسالی چگونه با جواب «نه» دیگران رویارو شود.

چرا وضع قوانین همیشه سخت است؟

والدین دنبال شادی فرزندشان هستند و اکثرا همزمان با شادی بچه ها از شادی شان خوشحال می شوند. برعکس این موضوع نیز صدق می کند. وقتی فرزندتان را ناراحتی ببینید شما نیز همین حس را پیدا خواهید کرد، اما با وجود نه گفتن شما به هدف تربیتی بزرگی دست پیدا خواهید کرد. بنابراین به تصویر بزرگ تری فکر کنید که در ورای «نه» گفتن وجود دارد. بعضی از بچه ها با شنیدن جواب «نه» جیغ می کشند، گریه می کنند یا اسباب بازی شان را به گوشه ای پرت می کنند.

 عده ای دیگر درخواست خود را آنقدر تکرار می کنند تا والدین را خسته کنند. در این شرایط به جای اینکه به هدف کوچک تر یعنی آرام کردن فرزندتان فکر کنید به این موضوع بیندیشید که با جواب «نه» خود چه کمکی در بزرگسالی فرزندتان خواهید کرد. با خود بگویید در این شرایط فرزند شما با جواب «نه» چه چیزی را یاد خواهد گرفت.

اگر با جواب «نه» فرزندتان همچنان مصر بود و دست به واکنش های تندی زد به او بگویید هیچ کدام از این واکنش ها باعث به دست آوردن جواب مثبت شما نخواهدشد.

ثابت بمانید

یادتان باشد نباید هیچ استثنایی در مورد قوانین شما وجود داشته باشد. اگر شما 99 بار به فرزندتان «نه» گفتید و تنها یک بار به او شانس زیرپا گذاشتن مقررات را داده باشید همان یک بار باعث برهم خوردن قوانین وضع شده خانه خواهدشد، بنابراین بهتر است همواره در واکنش هایتان ثبات داشته باشید. در این شرایط از افکار منفی مانند «من چه مادر یا پدر بدی هستم» یا «فرزندم را با این کار ناامید کرده ام» و... دوری کنید چون باعث می شود در مقابل خواسته نابجای فرزندتان کوتاه بیایید.

قوانین زیاد نگذارید

اگر مدام قوانین را در خانه تغییر دهید و چیزی به آن اضافه کنید خودتان نیز به تدریج فراموش می کنید چه باید و نبایدهایی را در مورد فرزندتان وضع کرده اید و درنتیجه امر و نهی تان اعتبار چندانی برای فرزندتان نخواهدداشت.

اگر فرزندتان در سنی است که توانایی خواندن و نوشتن دارد قوانین را در جایی بنویسید تا مقابل چشمان او باشد. از قدم های کوچک شروع کنید و با وضع محدودیت های کوچک فرزندتان را نسبت به اطاعت از قوانین ملزم کنید. با فرزندتان در مورد قوانین موجود صحبت کنید و به او بیاموزید در مقابل تایید نشدن در خواستش چگونه باید احساسات و واکنش خود را کنترل کند.
 
 
مرجع : هفته نامه زندگی مثبت - مریم سیفی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...