گواهينامه مطالعه
افزايش اشتياق نوجوانان و جوانان به مطالعه مسئله بسيار پيچيدهاي است زيرا آنها بيشتر به تماشاي تلويزيون، خواندن كتابهاي خندهدار، بازيهاي رايانهاي و ويدئويي، گذراندن وقت با دوستان، تفريح و استفاده از رايانه تمايل دارند تا خواندن كتابهاي مفيد حتي روزنامه كه در افزايش اطلاعات عمومي، يادگيري يك دانش جديد و تقويت ذهن و حافظه آنها كمك شاياني ميكند. بنابراين بايد عادت خواندن و مطالعه كردن در ذهن نوجوانان نهادينه و جزئي از برنامههاي روزمره آنها شود.
افزايش اشتياق به مطالعه
فرآيند يادگيري از سنين بسيار پائين آغاز ميشود. والدين، مسئوليت ايجاد عادت مطالعه را در فرزندان در سنين پائين برعهده دارند و به عنوان الگوي فرزندان، بايد مطالعه را از خود آغاز كنند. هنگامي كه آنها كوچك هستند و به رختخواب ميروند، پيش از خواب، خواندن كتابهاي داستان و يا قصهگويي برايشان، تأثيري شگرف بر افزايش اشتياق آنها به مطالعه در سنين بالاتر دارد. البته نبايد زمان خواندن كتاب فقط به هنگام خواب محدود شود، بهتر است 2 الي 3 مرتبه ديگر در طول روز، خواندن داستان حتي مطالب مفيد روزنامه
صورت گيرد.
در مدرسه نيز اين وظيفه معلمان است كه برنامههاي آموزشي خود را بهگونهاي ترتيب دهند تا مطالعه را به نوجوانان پيشنهاد داده و مشوق مناسبي براي آنها باشند. سازماندهي فعاليتهايي كوچك اما مؤثر براي خواندن و جمعآوري اطلاعات درباره دانشهاي گوناگون كه دانشآموزان بتوانند به عنوان تحقيق آموزشي به صورت انفرادي و يا گروهي در كلاس ارائه كنند راهكار بسيار مناسبي است. والدين و معلمان بهتر است عناويني براي مطالعه فرزندان و دانشآموزان خود انتخاب كنند كه به آنها علاقه داشته باشند. تعيين پروژههاي دانشآموزي كه به جمعآوري اطلاعات نياز دارد نيز راهكار مؤثر ديگري است كه معلمان بايد در نظر داشته باشند.
بهتر است مطالب فقط بر پايه عناوين درسي نباشد و به مطالب مفيد خارج از منابع درسي نيز پرداخته شود. در پايان نيز به عنوان تشويق جايزهاي هر چند كوچك اما با اهميت براي دانشآموز در نظر گرفته شود مانند گواهينامههاي مخصوص و يا تشكر و قدرداني از آنها در تابلو اعلانات مدرسه كه علاوه بر تشويق آنها مشوق ديگر دانشآموزان نيز خواهد بود.
تشكيل گروههاي كوچك و اختصاص دادن عناويني براي تهيه گزارش، مقاله، تحقيق و حتي پروژه زيرا فعاليتهاي گروهي به تقويت روحيه همبستگي دانشآموزان كمك شاياني ميكنند.
علاوه بر اين، فعاليتهاي گروهي فرصت بسيار مناسبي براي دانشآموزان خجالتي خواهد بود تا در گروههاي كوچك و فعاليتهاي آموزشي شركت كنند.
افزايش اشتياق به مطالعه
فرآيند يادگيري از سنين بسيار پائين آغاز ميشود. والدين، مسئوليت ايجاد عادت مطالعه را در فرزندان در سنين پائين برعهده دارند و به عنوان الگوي فرزندان، بايد مطالعه را از خود آغاز كنند. هنگامي كه آنها كوچك هستند و به رختخواب ميروند، پيش از خواب، خواندن كتابهاي داستان و يا قصهگويي برايشان، تأثيري شگرف بر افزايش اشتياق آنها به مطالعه در سنين بالاتر دارد. البته نبايد زمان خواندن كتاب فقط به هنگام خواب محدود شود، بهتر است 2 الي 3 مرتبه ديگر در طول روز، خواندن داستان حتي مطالب مفيد روزنامه
صورت گيرد.
در مدرسه نيز اين وظيفه معلمان است كه برنامههاي آموزشي خود را بهگونهاي ترتيب دهند تا مطالعه را به نوجوانان پيشنهاد داده و مشوق مناسبي براي آنها باشند. سازماندهي فعاليتهايي كوچك اما مؤثر براي خواندن و جمعآوري اطلاعات درباره دانشهاي گوناگون كه دانشآموزان بتوانند به عنوان تحقيق آموزشي به صورت انفرادي و يا گروهي در كلاس ارائه كنند راهكار بسيار مناسبي است. والدين و معلمان بهتر است عناويني براي مطالعه فرزندان و دانشآموزان خود انتخاب كنند كه به آنها علاقه داشته باشند. تعيين پروژههاي دانشآموزي كه به جمعآوري اطلاعات نياز دارد نيز راهكار مؤثر ديگري است كه معلمان بايد در نظر داشته باشند.
بهتر است مطالب فقط بر پايه عناوين درسي نباشد و به مطالب مفيد خارج از منابع درسي نيز پرداخته شود. در پايان نيز به عنوان تشويق جايزهاي هر چند كوچك اما با اهميت براي دانشآموز در نظر گرفته شود مانند گواهينامههاي مخصوص و يا تشكر و قدرداني از آنها در تابلو اعلانات مدرسه كه علاوه بر تشويق آنها مشوق ديگر دانشآموزان نيز خواهد بود.
تشكيل گروههاي كوچك و اختصاص دادن عناويني براي تهيه گزارش، مقاله، تحقيق و حتي پروژه زيرا فعاليتهاي گروهي به تقويت روحيه همبستگي دانشآموزان كمك شاياني ميكنند.
علاوه بر اين، فعاليتهاي گروهي فرصت بسيار مناسبي براي دانشآموزان خجالتي خواهد بود تا در گروههاي كوچك و فعاليتهاي آموزشي شركت كنند.