جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۱
کد مطلب: 33242
۰

آغاز روند ابتلا به فشار خون از دو سالگی!

آغاز روند ابتلا به فشار خون از دو سالگی!
سوسن خدام کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر ارتباط مستقیم بیماری قلبی با تغذیه گفت: عموما افرادی که گیاهخوار هستند و یا از روغن ماهی استفاده می‌کنند، به فشار خون کمتر و به تبع آن مشکلات قلبی کمتری دچار خواهند بود.

 

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد چربی اشباع مانند روغن‌های جامد و حیوانی از جمله علل بروز بیماری‌های قلبی است، گفت: طبق بررسی‌ها و تحقیقات سال 88 در کشورهای غربی 25 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی است، اما این رقم در ایران به 40 درصد می‌رسد.

 

خدام تصریح کرد: در ایران براساس آمار بیش از دو میلیون نفر به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند و به ازا‌ی هر 30 نفر یک نفر براساس سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهد، این در حالی است که روزانه 317 نفر به دلیل بیماری‌های قلبی می‌میرند.

 

وی چاقی، تغذیه نامناسب، مصرف بیش از حد نمک، سن، جنس و ارث را در بروز بیماری‌های قلبی موثر دانست و گفت: چیزی که در کنترل بیماری‌های قلبی مهم است، داشتن سبک زندگی درست و مصرف غذای سالم است، به طوری که با مصرف کمتر چربی بویژه مصرف روغن جامد، چربی مخفی در گوشت و لبنیات پرچرب و نمک می‌توان سلامت قلب را تامین کرد.

 

این کارشناس تغذیه با تاکید براینکه لازم است در تهیه غذا از روغن مایع به میزان کم استفاده کرد، افزود: حتی‌المقدور از شیرینی‌ها و تنقلات با چربی کم استفاده شود تا از این طریق فشار کمتری متوجه قلب و عروق شود.

 

وی با اشاره به مصرف دو تا سه برابری نمک ایرانیان نسبت به متوسط جهانی گفت: در حال حاضر ایرانیان روزانه 15 گرم نمک مصرف می‌کنند، در صورتی که میزان استاندارد آن حدود پنج گرم است و می‌توان با استفاده کمتر از نمک و عدم استفاده از غذاهای کنسروی نمک مصرفی را به حداقل رساند.

 

خدام دریافت کالری کمتر را عامل مهمی جهت جلوگیری از چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و اظهار کرد: وجود چربی بیش از حد بدن را نیازمند اکسیژن بیشتری می‌کند و این شرایط باعث می‌شود که قلب فعالیت بیشتری داشته باشد. این عمل فشار خون را نیز افزایش می‌دهد و با رسوب کلسترول در عروق شرایط بروز سکته قلبی و گرفتگی عروق فراهم می‌شود.

 

وی بر مصرف روانه پنج واحد میوه و سبزیجات به منظور داشتن قلبی سلامت تاکید کرد و با اشاره به اینکه لازم است از حبوبات، نان و ماکارونی سبوس‌دار که منجر به کاهش چربی و فشار خون می‌شود در برنامه غذایی استفاده کرد، گفت: ماهی‌ها سرشار از امگا3 هستند که به حفاظت قلب، کاهش التهاب، فشار خون و کلسترول کمک شایانی می‌کند، لازم است هفته‌ای دو بار انواع ماهی‌ها مانند ساردین و سالمون استفاده شود. البته سرخ شدن ماهی منجر به از دست رفتن کلیه ارزش غذایی آن می‌شود و لازم است که آب پز یا کباب شود.

 

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی با تاکید بر کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی به دلیل تغییر سبک زندگی و رژیم‌های غذایی نامناسب و سرشار از چربی افزود: از دو سالگی چربی در عروق رسوب می‌کند و با توجه به شیوع مصرف بیش از حد فست فودها و چربی زیاد لازم است که از کودکی عادت‌های غذایی سالم را در فرزندان ایجاد کنیم. علاوه بر تغذیه نامناسب تحرک کم به دلیل زندگی شهری شرایط بروز بیماری‌های قلبی را بیش از گذشته فراهم کرده است، به همین دلیل لازم است که از کودکی تغذیه سالم را به جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی ترویج دهیم.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی