جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ / ۲۱:۵۱
کد مطلب: 33263
۱

بررسی چالش های علوم ریاضی در دانشگاه تربیت مدرس

دکتر محسن محمدزاده روز چهارشنبه به ایرنا گفت: با وجود نقش و اهمیت ریاضی در توسعه سایر علوم و همچنین سابقه درخشانی که دانشمندان ایرانی در علوم ریاضی قرن های گذشته داشته اند، اما امروزه جایگاه بین المللی شایسته ای در زمینه ریاضی نداریم که باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

رییس سابق انجمن آمار ایران افزود: فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی به همین منظور از سال 91 اقدام به راه اندازی کمیسیون پیشبرد ریاضیات کرد و این کمیسیون که با همکاری انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران و تعدادی از استادان باسابقه و صاحب نام در زمینه ریاضی هستند، به مسائل مرتبط با ریاضیات از سطح دبستان تا دبیرستان و دانشگاه های مختلف، آموزش، برنامه ها و کتابهای درسی می پردازد.

عضو کمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: از آنجا که برگزاری همایش و سمینار، محفلی برای گرد آمدن صاحبنظران و بررسی چالش های هر حوزه به شمار می آید، برگزاری سمینار علوم ریاضی و چالش ها از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و کمیته راهبری آن با حضور اعضای کمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان علوم، انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران و استادان دانشگاه تربیت مدرس و تعدادی دیگر از دانشگاه ها تشکیل شد.

وی هدف اصلی از برگزاری این سمینار علمی را بازنمایی وضعیت مطلوب و کنونی علوم ریاضی، شناسایی چالش ها و مشکلات آموزش و پژوهش علوم ریاضی در ایران و تأثیر آنها بر توسعه پایدار عنوان کرد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: اولین سمینار علوم ریاضی و چالش ها در هفت محور اصلی شامل وضعیت کنونی ریاضیات مدرسه ای و دانشگاهی در ایران، نقش علوم ریاضی در توسعه پایدار، چالش های ملی و جهانی در یاددهی و یادگیری ریاضیات، علوم ریاضی و زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رشد آن، تربیت نیروی انسانی در حوزۀ علوم ریاضی، دانش ریاضی و توسعه علمی کشور و علوم ریاضی و سیاست گذاری های کلان نظام آموزشی تدارک یافته است.

وی ادامه داد: بعد از اعلام فراخوان، مقالات زیادی از دانشگاه های سراسر کشور به دبیرخانه سمینار ارسال شد که تعدادی از آنها به صورت سخنرانی و تعدادی در قالب پوستر ارائه خواهد شد و مقالات برگزیده، اساس کار ما برای برگزاری هفت میزگرد تخصصی خواهد بود.

به گفته محمد زاده، در این میزگردها، موضوعات مختلفی همچون مسائل و مشکلات آموزش علم ریاضی، مسائل و مشکلات آموزش آمار در مقاطع مختلف دانشگاهی، ریاضیات مدرسه ای، نقش علوم ریاضی در صنعت، جامعه و چالش های آن، چالش های پژوهش علوم ریاضی در کشور و تربیت معلم ریاضی در دانشگاه های فرهنگیان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر این که روزهای 29 و 30 مهرماه، پایان سمینار علوم ریاضی و چالش ها نیست بلکه آغازی برای آن خواهد بود، گفت: هدف ما از برگزاری این سمینار، ارائه راه حل به منظور رفع چالش های علوم ریاضی در کشور است بنابراین تمام مطالب مطرح شده در میزگردهای تخصصی، مستندسازی خواهند شد و راهکارها و راه حل هایی که با حضور استادان شاخص در این حوزه ارائه می شود پس از جمع بندی، برای استفاده در اختیار وزارتخانه های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، انجمن های علمی مرتبط و حتی دستگاه های اجرایی قرار خواهد گرفت.

محمدزاده فناوری را یکی از چالش های حوزه علوم ریاضی برشمرد و گفت: در دوره های آتی برگزاری سمینار علوم ریاضی و چالش ها حتما مبحث فناوری را به عنوان یکی از موضوعات اصلی قرار خواهیم داد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!