جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۷
کد مطلب: 33436
۰
وزير تعاون ،کار و رفاه اجتماعي هشدار داد:

پديده «کودک و تنهايي»

پديده «کودک و تنهايي»

ديروز وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعي در همايش ملي رشد و تکامل همه جانبه کودک جهشي به سوي عدالت اجتماعي، از نداشته هاي کودکان امروز گفت. از دغدغه هاي کودکان، تنهايي هايشان و از لذت کودکي وکودکان محروم از اين لذت ها...وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از کاهش شمار کودکان بازمانده از تحصيل خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۷۵ هزار کودک بازمانده از تحصيل وجود داشت که امسال تعداد اين کودکان ۱۰۰ هزار نفر کاهش يافته است .

به گزارش مهر، علي ربيعي در حاشيه اولين همايش ملي رشد و تکامل همه جانبه کودک جهشي به سوي عدالت اجتماعي که صبح يکشنبه برگزار شد گفت:سال گذشته ۱۷۵ هزار کودک بازمانده از تحصيل وجود داشت که امسال تعداد اين کودکان، ۱۰۰ هزار نفر کاهش يافته است و در حال برنامه ريزي و صحبت براي ۷۵ هزار کودک ديگر و بازگشت آن ها به مدرسه هستيم.


وي از شناسايي سه هزار کودک کار و خيابان خبر داد و اظهار کرد: بررسي هاي انجام شده، نشان مي دهد تعداد کودکان کار و خيابان به نسبت گذشته کمتر شده است.ربيعي از تشکيل بانک اطلاعاتي کودکان کار و خيابان خبر داد و افزود: اين بانک در دادگستري تشکيل شده است.

به گزارش ايرنا نيز وزير رفاه گفت: متاسفانه نبود فضاهاي شهري مناسب براي رشد همه جانبه کودکان کاملا مشهود است؛ حتي در شهرهاي بزرگي مانند تهران، مشهد، تبريز و اصفهان که توانايي درآمد دارند، کمبود سرانه پارک و فضاهاي ورزشي ديده مي شود.

وي ادامه داد: سبک زندگي آپارتمان نشيني و فقدان فضاي مناسب در معماري ها، جايي براي مراودات کودکان باقي نگذاشته است و دچار کج کارکردي فضاهاي شهري و زندگي هستيم.وزير رفاه در ادامه به تحقيق خود درباره برندهاي شهري اشاره کرد و گفت: در اين تحقيق از شهروندان خواسته شد که بگويند تهران شبيه چه چيزي است و افراد خشن ترين اشياء تصور شده را شبيه تهران دانستند.

ربيعي افزود: افراد در سنين پايين تر ، تهران را شبيه فرياد مي دانستند و هيچکس تهران را مهربان ندانسته بود.وزير رفاه گفت: امروز خانواده هاي نگران و نگراني خانواده ها در رشد کودکان تاثيرگذار است و اثر مخربي روي سيناپس‌هاي (سلول هاي عصبي) کودکان دارد.
ربيعي افزود: خانواده با جيغ، خانواده پرفرياد و نگراني از طلاق در خانواده از خصوصيات غالب خانواده هاي شهري امروز البته با طيفي از کم تا زياد به شمار مي رود.

وي تاکيد کرد: پديده «خانواده نگران» خيلي قابل بحث است ، بايد ياد بگيريم که نگراني را به کودکان منتقل نکنيم .
وزير رفاه گفت: کودکان با «شهر خشمگين» روبه رو مي شوند. محيط‌هاي شهري براي کودکان به شهر منازعه، شهر جدال در صف و شهر مسابقه براي عقب نماندن تبديل شده است؛ از پنجره خودرو 500 ميليون توماني، پوشک و پوست پسته به بيرون پرت مي شود.

وزير رفاه گفت: بچه هاي ايران ، راحت درس نمي خوانند و از درس خواندن لذت نمي برند و مدرسه براي آنان ، استرس زاست. به طور مثال سه برابر کتاب هاي درسي براي کودکان ، کتاب هاي کمک آموزشي خريده مي شود؛ کودکان براي رفتن به مدارس شناخته شده خوب، استرس مصاحبه دارند؛ نوع درس دادن تا نوع تکليف، استرس‌زاست.

وي با طرح اين پرسش که کدام کودک ، آموزش شهروندي مي بيند، اظهار کرد: کودکان مفهوم مراوده مناسب را تجربه نمي کنند؛کودکان به جاي تبديل شدن به شهروند مسئول و خلاق، به شهروند تست زن تبديل مي شوند ؛ تست زدن ، دغدغه روز و شب کودک امروزي است.

ربيعي ادامه داد: به جاي خلاقيت، پرخاشگري و استرس را به کودک آموزش مي دهيم که به شهرونداني فاقد سواد رسانه اي و محيط زيست تبديل مي شوند؛ کودکان امروز از کار با فناوري فقط کار با تلفن همراه را بلدند. وي اضافه کرد: کودکان ما به جاي اميدواري اخباري از اختلاف و خشونت را مي شنوند و با گلايه هاي خانواده بزرگ مي شوند؛ بچه‌هايي که نق مي شنوند با نق بزرگ مي شوند و يأس به آنان منتقل مي شود.وزير رفاه با اشاره به بررسي هاي خود در زمينه مواجهه کودک و رسانه گفت: دو کار تحقيقاتي درباره شبکه‌هاي ماهواره اي کودک مانند پرشين تون انجام و مشخص شد که اين شبکه، کودک پورنو تربيت مي کند.وي ادامه داد: حتي نتوانستيم الگوي مناسب رسانه اي براي کودکان داشته باشيم، اما همين که کودکان جلوي تلويزيون مي نشينند يکي از مزيت هاست زيرا در سنين بزرگ تر با تبلت و موبايل مشغول مي شوند.

وزير رفاه گفت: اکنون با پديده «کودک و تنهايي» در جامعه روبه رو هستيم درحالي که بخشي از شکل گيري شخصيت کودک در همين رفت‌وآمدها و دورهم‌نشيني‌ها اتفاق مي افتد.ربيعي افزود: امروز کودک بدون پدر و مادر و بدون درک گفت و گو، بزرگ مي‌شود، مادر، حاضر است پول بيشتري به پرستار بپردازد اما خودش بيرون خانه باشد.

وي با اشاره به اهميت بازي و سرگرمي براي کودک گفت: متاسفانه به کودکان، بازي هاي جمعي گذشته را ياد نمي‌دهند، سبک زندگي آپارتمان نشيني و مدرسه‌هاي تست زن ، اجازه بازي جمعي را به کودک نمي‌دهند.ربيعي با اشاره به کار تحقيقاتي خود در زمينه بازي هاي رايانه اي کودکان افزود: طبق اين تحقيقات ، کودکان در اين بازي ها با زنان مردنما و زناني که شمشير مي زنند، مواجه مي شوند.

وزير رفاه گفت: ما به عنوان دولت در برابر کودکان مسئول هستيم و حداقل مي توانيم مدعي شويم که در اين باره، فهم پيدا کرديم و حداقل صورت مسئله را پاک نکنيم .شوراي کودک بايد به شوراي حمايت اجتماعي از کودکان تبديل شود و اين مسئله را به رئيس جمهور پيشنهاد خواهم کرد.وي با اشاره به اهميت ايجاد فضاي مناسب براي ورزش و بازي کودکان در شهر ها گفت: دولت و شهرداري ها بايد جايگزيني براي فضاي بازي و تحرک بچه ها ايجاد کنند؛ زيرا آپارتمان هاي ما اکنون چنين اجازه اي به کودکان نمي دهد و از طرف ديگر بسياري از اماکن ورزشي گران قيمت هستند.

ربيعي افزود: بنابراين ما 280 ورزشگاه در سراسر کشور که براي استفاده کارگران بود را ساماندهي کرديم و خانواده هايي را شناسايي کرديم که بتوانند رايگان يا با هزينه کم از اين ورزشگاه ها استفاده کنند.

مهم ترين نکات

بچه ها از درس خواندن لذت نمي برند و مدرسه براي آنان ، استرس زاست

 

تست زدن ، دغدغه روز و شب کودک امروزي است

 

شبکه پرشين تون ، کودک پورنو تربيت مي کند

 

280 ورزشگاه براي استفاده کودکان محروم ساماندهي شده است

 

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.