پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۵
کد مطلب: 33488
۲
محرم، بهترین فرصت براي تربيت کودکان

فواید و اثرات تربیتی ماه محرم برای کودکان و نوجوانان

فواید و اثرات تربیتی ماه محرم برای کودکان و نوجوانان
يكي از نعمت‌ها و موهبت‌هاي جامعه ما اين است كه در ايام خاص دچار تغيير و تحول مي‌شود و فرصت‌هاي بي‌نظير تربيتي پيدا مي‌شود. مثل اعياد غدير، قربان و بعثت و اعياد ولادت ائمه اطهار و همينطور ايام سوگواري كه مهمترين آن ايام محرم است. هر اندازه بتوانيم فضايي سازنده و با تدبير به وجود بياوريم بهره تربيتي بيشتري خواهيم برد.

دكتر محسن اصغري نكاح، روانشناس كودك و نوجوان و استاد دانشگاه فردوسي مشهد در مصاحبه با ايران زندگي از نحوه حضور كودكان در مراسم محرم اين‌گونه سخن مي‌گويد: بايد بدانيم امام حسين (ع) متعلق به تمام بشريت است.

وي گفت: كودكان و نوجوانان در اين ماه سهم ويژه‌اي دارند. مهمترين شركت‌كنندگان در عزاداري‌هاي محرم، كودكان و نوجوانان هستند و آن‌ها مي‌توانند بيشترين بهره را بگيرند و آينده جامعه را با سبك زندگي حسيني و با معرفت امام حسين (ع) بسازند.

خانواده‌ها بايد توجه داشته باشند اگر مي‌خواهيم برخي از آسيب‌هاي اجتماعي و فردي در خانواده و همچنين كودكان اصلاح شود بايد از اين ماه استفاده كنيم. در قيام عاشورا و فرهنگ تربيتي آن ايثار و ازخودگذشتگي و عرفان و دعا و مناجات و ظلم‌ستيزي، ياري كردن مظلوم و آنچه به عنوان زندگي متعالي مي‌خواهيم در اين حماسه وجود دارد و مي‌تواند به كودكان و نوجوانان ديدگاه متعالي بدهد كه آينده خود را به جاي مشغول شدن به اهداف پوچ با يك انگيزه بالا بسازند و اين فرهنگ مي‌تواند در شغل و درس و در مسائل اجتماعي و فرهنگي و تشكيل خانواده در آينده به آن‌ها كمك بكند. لذا خانواده‌ها و متوليان برگزاري مجالس عزا ازجمله مديحه‌سرايان و ذاكرين اهل بيت بايد نسبت به نكات تربيتي مربوط به كودكان در اين ايام حساس باشند.

محرم فرصتي براي تربيت
بايد بدانيم كه محرم و مراسم عزاداري اين ايام يك فرصت تربيتي براي خانواده‌ها، كودكان و جامعه است. بايد قبل از محرم آماده شد و كودكان را آماده كرد. در مراسم عزاداري بايد تلاش كنيم و بعد از آن هم مراقب باشيم آثار تربيتي به دست آمده حفظ شود. ما نبايد اين نگرش را داشته باشيم كه عاشورا تنها يك مراسم مذهبي و فرصتي براي رسيدن به ثواب است. عاشورا و محرم يك گنجينه بزرگ فرهنگي و تربيتي است كه همه مي‌توانند در آن مشاركت داشته باشند.

يكي از مسائلي كه ما برای آرامش روان و ساختار شخصيتي لازم داريم هويت ديني و اسلامي است. اين روانشناس با بيان اين‌كه اگر بتوانيم در كودكان يك هويت اسلامي و حسيني ايجاد كنيم آن‌ها خود را شايسته مي‌دانند و در خيلي از مواقع زماني كه در معرض ناهنجاري قرار مي‌گيرند مي‌توانند خويشتنداري كنند، افزود: كودكان بايد در مراسم عزاداري همپاي بزرگترها مشاركت داشته باشند تا توانايي فهم و نحوه شركت در عزاداري‌ها را پيدا كنند. آن‌ها مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف عزاداري مانند پذيرايي كردن يا نصب پرچم و... مشاركت داشته باشند و اين امر به ما كمك مي‌كند بتوانيم به بچه‌هايمان تجربه دين بدهيم. تجربه ديني مقدمه هويت ديني است. كودكان معمولاً آن چيزي را كه تجربه مي‌كنند بيشتر در زندگي مورد استفاده قرار مي‌دهند. شركت در عزاداري يكي از بهترين فرصت‌ها براي كسب اين تجربه ديني است.

دكتر اصغري نكاح در ادامه با بيان اين‌كه فضاي تربيتي و محيط خانه و مدرسه در تربيت كودكان اثر مي‌گذارد، گفت: بايد محيط‌ خانه را براي اين ايام آماده كنيم. اگر از كودكانمان نظر بخواهيم كه كتيبه يا پرچم را كجا نصب كنيم و با اين كار احترام گذاشتن به اين ايام را به كودكان آموزش می‌دهيم.

خانواده‌ها مي‌توانند با شناسايي تكيه‌ها يا مساجدي كه مراسم عزاداري در آنجا با فرزندانشان همخواني بيشتري دارد شركت کرده و در اين زمينه مي‌توانند از آن‌ها نظرخواهي كنند كه دوست دارند در كدام مراسم شركت كنند؟ اگر هم خودمان دوست داريم در مكان ديگري عزاداري كنيم بهتر است در مجالسي كه كودكان پيشنهاد مي‌كنند هم شركت كنيم اين مسأله باعث مي‌شود بچه‌ها احساس پيوند بيشتري با اين فضا بكنند و بايد حق انتخاب را به بچه‌ها بدهيم.

وي ادامه داد: در زندگي‌هاي آپارتماني امروزي مي‌توانيم اين فرصت را به كودكان بدهيم كه يك روز دوستان يا همكلاسي و يا بچه‌هايي كه در مجتمع مسكوني زندگي مي‌كنند را به خانه دعوت و يك مراسم كوچك عزاداري برپا كنند و خود كارهاي آن را انجام بدهند.

مقدمه معرفت
براي كسب معرفت بايد شور و هيجان داشت و با شناخت نسبت به وقايعي كه در طي زندگي با آن مواجه مي‌شويم نگاه كنيم. واقعه عاشورا يكي از راه‌هايي است كه با مطالعه دقيق آن و شور و هيجاني كه در ايام محرم هر عاشق دلباخته امام حسين‌(ع) به آن مي‌رسد مي‌توان به معرفتي رسيد كه هدف اصلي قيام عاشورا است. استاد دانشگاه فردوسي مشهد با بيان اين‌كه شركت در مراسم عزاداري ماه محرم و شور و هيجان آن مقدمه‌اي براي كسب معرفت است، ادامه داد: اگر از اين مقدمه استفاده نكنيم معرفت حاصل نمي‌شود.

حضور كودكان در اين‌گونه مراسم باعث مي‌شود آن‌ها حساس شوند و به دنبال اين باشند كه چرا امام‌حسين‌(ع) به همراه اعضاي خانواده‌اش در كربلا به جنگ با دشمن رفتند. حضور در مراسم عزاداري يك نوع فعاليت اجتماعي محسوب مي‌شود و كودكان وقتي شور و هيجان اجتماعي را در اين مراسم مي‌بينند اين شور و هيجان به آن‌ها سرايت مي‌كند. البته خانواده‌ها بايد اقتضاي سن كودكشان را نيز در نظر بگيرند.

بايد توجه داشته باشيم كودك در مراسم عزاداري نيز كودك است و اگر مي‌خواهند راحت بنشينند يا اسباب‌بازي همراه داشته باشند نبايد مانع كار آن‌ها شد و خانواده‌ها اگر كودك زير 4 سال را به اين مراسم مي‌برند حتماً همراه خودشان مقداري غذا يا كاغذ و مداد رنگي داشته باشند تا اگر حوصله كودك سر رفت سرگرم شود و توجه داشته باشيم نبايد كودكان را مجبور كنيم مثل بزرگترها در اين‌گونه مجالس بنشينند و عزاداري كنند. حتي اگر چند كودك در اين مراسم در كنار هم قرار گرفتند نبايد مانع از بازي آن‌ها شويم. همچنين برگزاركنندگان اين گونه مراسم، سخنرانان و مداحان به كودكان تذكر ندهند.

يكي از مباحث مهم در عزاداري‌هاي كودكان در ايام محرم شيوه برخورد والدين قبل از عزاداري، حين عزاداري و بعد از عزاداري است. صبوري والدين در آماده كردن بچه‌ها مؤثر است. كودكاني كه با عجله آماده مي‌شوند يا با تحكم والدين مواجه مي‌شوند نسبت به حضور در اين مراسم بي علاقه خواهند شد. همچنين در زمان مراسم عزاداري بايد با كودكي فرزندان‌مان كنار بياييم و بعد از مراسم نيز بايد پاسخگوي سؤالات احتمالي او باشيم. بايد از برخورد خشن و تحقير كردن كودكان در اين مجالس خودداري شود.

شور و هيجاني كه در مجالس عزاداري محرم در بچه‌ها ايجاد مي‌شود مقدمه‌اي است تا بچه‌ها حساس بشوند و پيگير علت قيام عاشورا شده و همچنين با نحوه زندگي امام حسين(ع) آشنا بشوند. برخي از خانواده‌ها تصور مي‌كنند نيازي نيست كه كودكان در سن كم در اين مراسم شركت كنند و وقتي بزرگتر شدند آن‌ها را به مراسم عزاداري بايد برد. اين تصور غلطي است زيرا اگر كودكان در اين مراسم حضور پيدا نكنند و با صداها و آواها آشنا نشوند بعدها حضور پيدا كردن آن‌ها در اين مراسم دشوار است. در اصل حضور كودكان در هيـأت‌ها آماده‌كردن آن‌ها براي دوران نوجواني است. حزن عزاداري ايام محرم حزن خاص و هدفمندي است و افسردگي نمي‌آورد بلكه مقدمه نشاط و مسئوليت‌پذيري است.

وي ادامه داد: حادثه عاشورا يك حماسه خانوادگي است، خود امام حسين(ع) همراه خانواده به كربلا رفتند. در اين ميان اعضاي خانواده آن امام(ع) از طفل صغير تا پيرمرد وجود دارد. حوادثي كه در حادثه كربلا اتفاق افتاد مي‌تواند درس‌هاي بزرگي براي دختران، كودكان و نوجوانان باشد و اين‌ها را كودكان ما مي‌فهمند و با اين شخصيت‌ها ارتباط برقرار مي‌كنند.

در اين ايام خيمه‌هاي زيادي برپا مي‌شود و افراد زيادي نذري مي‌دهند. مي‌توانيم به بچه‌ها آموزش بدهيم. كسي كه مي‌خواهد غذاي نذري بگيرد خودرواش را كجا بايد پارك كند و مي‌تواند به كودكش بگويد كه با پارك خودرو در مكاني مناسب مانع از رفت وآمد خودروهاي ديگر نمي‌شويم. والدين اگر به سهم خودشان در مراسم عزاداري مشاركت مي‌كنند كودكان ياد مي‌گيرند پول توجيبي‌شان را مديريت كنند و در بعضي فرصت‌ها كه براي باورها و ارزش‌ها پول خرج مي‌كنيم، مشاركت كنند.
والدين براي آموزش نذري دادن به كودكان مي‌توانند يك بار خوراكي كوچكي آماده كنند و به فرزندشان بدهند تا آن را به مدرسه ببرد و به همكلاسي‌هاي خود بدهد.

نقش مدارس در عزاداري كودكان
بعضي از مدارس در ايام محرم مي‌توانند با برپايي عزاداري براي دانش‌آموزان آن‌ها را در انجام اين مراسم مشاركت بدهند و به نوعي كارها را به آن‌ها بسپارند. مدارس در فرهنگ سازي نقش مؤثري دارند. مديران و معلم‌ها بهتر است در اين ايام بار تكاليف بچه‌ها را كمتر كنند.

دكتر اصغري نكاح با بيان اين كه بعضي از خانواده‌ها از اين كه ممكن است كودكانشان در اين گونه عزاداري‌ها و ذكر مصایب با خشونت آشنا شوند، گفت: اين‌گونه نيست چون بچه‌ها قدرت تشخيص دارند و مي‌توانند تشخيص بدهند گريه پدر و مادرشان براي چيست. در اين مراسم كودكان مي‌فهمند گريه والدين خاص است. توصيه مي‌شود كه مداحان و ذاكران به گونه‌اي مرثيه‌سرايي كنند تا مسائل حاشيه‌اي كه ممكن است براي كودكان آسيب‌زا باشد كمتر باشد ولي والدين نبايد نگران باشند و ذكر اين مصيبت‌ها آسيب هيجاني وارد نمي‌كند بلكه مقدمه‌اي براي فكر كردن كودكان به وقايع روز عاشورا است.

پاسخ‌هاي منطقي به سؤالات كودكان
گاهي كودكان با شنيدن داستان زندگي يا شهادت ائمه اطهار(ع) و بخصوص زندگي و شهادت امام حسين(ع) سؤالاتي در ذهنشان به وجود مي‌آيد كه بايد پاسخ منطقي به آن‌ها داد. بايد به زبان كودكان به آن‌ها پاسخ بدهيم. اگر والدين نمي‌توانند پاسخ و استدلال درستي داشته باشند مي‌توانند در اطرافشان كساني را كه مي‌توانند پاسخ مناسبي به سؤالات كودكان بدهند شناسايي كنند و از روحانيون نيز كمك بگيرند. مثلاً گاهي در ذهن بچه‌ها سؤال ایجاد مي‌شود چرا در كربلا آب نبوده يا چرا حضرت عباس (ع) از خوردن آب امتناع كردند. والدين بايد در ابتدا از خود كودك بخواهند جوابي براي سؤال خود پيدا كنند و اگر لازم است توضيح بيشتري بدهند و با استدلال آن را براي كودك توضيح دهند.


میگنا/ مطالب مرتبط دیگر:
 
آشنا کردن کودکان با ماه محرم
اینکه بدانیم چگونه عمل کنیم تا در فرزندانمان بذر محبتی که به صورت فطری وجود دارد،درست آبیاری شود ،خیلی مهم است. اولین نکته این است که آنها را با این بزرگان آشنا کنیم ،فرزندی می تواند عاشورایی باشد که از همان ابتدا با زبان کودکانه و در حد فهم خودش با فلسفه و درس های عاشورا آشنا شود. محبت اگر بر پایه ی شناخت نباشد ،عمق چندانی نمی گیرد و نمی تواند تاثیر خود را تا کل زندگی فرد گسترش دهد.
البته زبان انتقال مفاهیم مان باید بسیار کودکانه و در غالب داستان باشد. در کودکی بیشتر پایه ی ارتباط فرد با اهل بیت علیهم السلام بر مبنای محبت است نه مفاهیم انتزاعی اما هر چه به سمت نوجوانی گام بر می داریم باید این مفاهیم ارزشمند را عمیق تر برای کودکانمان بازگو کنیم.بدیهی است که نمی توانیم چیزی را بگوییم و آموزش دهیم که خودمان آنرا نشناسیم پس بهتر است با مطالعه و بالا بردن اطلاعات مان، یک مرجع خوب برای سوالات فرزندانمان باشیم.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنیم همراهی همه ی اعضای خانواده برای شرکت در مراسم عزاداری یا مدیحه سرایی است. هرچند مراسم مولودی به خودی خود شاد است اما حتی مراسم عزاداری و شرکت در آن نیز می تواند خاطرات زیبایی برای کودکان ایجاد کند. به کودکی خودتان رجوع کنید.خاطرات زیبایی که از شرکت در این مراسم دارید، تایید خوبی بر این حرف خواهد بود. تربیت دینی کودک،ماه محرم،تربیت مذهبی کودک،شهادت امام حسین، انتخاب مجالسی که با هم در آن شرکت می کنید هم بسیار مهم است. ساعات طولانی عزاداری می تواند باعث خستگی کودکان شود، دقت کنید از همین ابتدا فرزند شما صحبت های چه کسی را می شنود .هر چند ممکن است در گوشه ای سر گرم بازی باشد اما فضای مجلس تاثیر خود را خواهد گذاشت و البته او نیز ما بین بازی هایش حرف هایی را می شنود که به اندازه ی سنش تاثیر می پذیرد. بعضی از کودکان مخصوصا پسر بچه ها دوست دارند که مجلس کوچکی را با همکلاسی ها و یا کودکان همسایه برپا کنند. با این تصمیمشان مخالفت نکنید و حتی در کنار و همراه آن ها باشید تا بتوانند یک عزاداری کوچک راه بیاندازند.

برای بچه ها همیشه جمع خانوادگی زیبا و دوست داشتنی است. پس سعی کنید با هم برای شرکت در مراسم عزاداری بروید. یادتان باشد بچه ها یک دوربین همیشه روشن در خانه ی شما هستند،آنها حافظه ی خوبی دارند و شما به عنوان والدین انها و بهترین الگوی رفتاری شان سبک زندگی تان درمابقی سال ( روزهایی غیر از ایام محرم ) برای نتیجه گیری او از تاثیر عشق به امام حسین در زندگی بسیار مهم است. وقتی پسر یا دخترمان می بیند که پدر یا مادرش برای اهل بیت(ع) سیاه می پوشد و به مجلس عزاداری می رود اما در زندگی روزمره اش سخنان و نحوه ی زندگی این بزرگواران هیچ تاثیری ندارد ، او هم در خوشبینانه ترین حالت چون والدین خود رفتار می کند اما اگر بر عکس آنرا ببیند و در طول زندگی متوجه شود که والدینش زندگی آن عزیزان را سر مشق قرار می دهند و کلام آنان را می خوانند و سعی می کنند به آن عمل کنند ، آنوقت خودش هم سعی می کند چنین باشد. محرم امسال هم آمد ، حال و هوای خانه مان باید این روزها تغییر کند. فرزندانمان از ظاهرمان نیز باید متوجه شوند که این روزها با بقیه ی ایام سال فرق می کند.شاید بعضی کارهای به ظاهر ساده ی ما بسیار تاثیر گذار باشد.

در سوگواری ها و اعیاد مذهبی با شرکت دادن فرزندانمان در مراسم و به خصوص پخش شیرینی ، شیر، خرما و …. و بیان صفات و خصوصیات رهبران مذهبی مثل: ادب و علاقمندی آنان به والدین، بازی های گروهی، پاکیزه بودنشان، روح همکاری و کمک به افراد پیر، تواضع در برابر ضعیف ، حق گرایی، مبارزه با ظلم و دروغگویی، اهل علم و ورزش بودن، شکر گذاری و عبادت و عشق به پروردگار در نزد ایشان و …. و بسیاری دیگر از صفات کودک فهم و کودک پسند می توان الگوهای مطلوب برایشان فراهم ساخت تا راه رسیدن به کمال را با تقلید و همانند سازی از این قهرمانان واقعی راحت تر طی می کنند . این امر مستلزم اندکی شناخت و مطالعه در زندگی بزرگان دینی هر مکتب و مذهبی است .

شاید ایام محرم زمان مناسبی باشد تا ما با برخوردی درست و مناسب و فراخور حال و طبع فرزندانمان به بیان داستانهای کمی ملموس تر و شادمانه تر از زندگی رهبران مربوط به این ایام و شرکت دادن آنان در مراسم ، نگرشی قابل قبولتر و خوشایندتری در نسل آینده به وجود آوریم که نه از روی ترس و نه با بی تفاوتی و بی میلی که با ایجاد عشق عمیق و عالمانه به بسیاری از مناسک مذهبی روی آوردند و باور کنند که در هنگام بروز مشکلات نیستند و می توانند از ایشان طلب کمک و یاری کنند.

در همین راستا کمک کردن به فقرا و نیازمندان از طریق فرزندان و یا پخش خرما و شیرینی برای آمرزش اموات ، روح آشنایی ، احترام و یاد آوری پدر و مادران از دنیا رفته را در آنان تقویت و به عشق و تواضع آنان را به گذشتگان افزوده ، ریشه اصالت و حرمت به اطرافیان و تکریم و یادآوری نیاکان را پررنگتر خواهد ساخت.migna.ir اگر چه زندگی شهرنشینی و سرعت زیاد گذشت زمان وقتی را برای اینگونه ارزشها و لزوم پرداختن به آنها برایمان باقی نگذاشته ولی باور کنیم با اندکی برنامه ریزی و رسیدن به ضرورت آن شاید بتوانیم همانقدر که برای آموزش های رایج وقت، انرژی و امکانات مالی صرف می کنیم، تنها اندکی زمان و انرژی برای یادآوری ها و آموزشها اختصاص دهیم و از نظر عاطفی نیز رابطه ما با آنان گرمتر و صمیمانه تر خواهیم شد.



فواید و اثرات تربیتی ماه محرم و مجالس عزاداری
1- در این ماه برخی آسیب های فردی و اجتماعی فرزندان را می شود اصلاح کرد و بسیاری از انحرافات آینده فرزندان با شرکت دراین محافل کاهش پیدا خواهد کرد.
2- ازقیام عاشورا و فرهنگ تربیتی آن ایثار و از خودگذشتگی، ظلم ستیزی، یاری کردن مظلوم، دعا و مناجات رامی توان به فرزندان آموخت.
3- از ماه محرم می توان در تشکیل هویت دینی در فرزندان کمک گرفت که این هویت می تواند یک جنبه پیشگیرانه داشته باشد و فرزندان را از ورود به برخی زمینه های آسیب زا آفرین حفظ کند. بخصوص برای نوجوانان که در دوران بحرانی وحساسی قرار دارند.
4- مشارکت کودکان و نوجوانان در عزاداری و سپردن برخی مسئولیت ها، پذیرایی، نصب پرچم و...خاطرات به یادماندنی برای نوجوانان داشته و سالیان سال با او همراه خواهد بود.
5- فضای خانه هم جزء فضای تربیتی ماست و می توان با مشارکت خود فرزندان و بانصب یک پرچم یا کتیبه به آنها نشان دهیم درفضا و ایام خاصی هستیم و با شرکت دادن فرزندان برای انتخاب محل نصب پرچم یا کتیبه هم به شخصیت فرزند احترام گذاشت و هم به این ماه بزرگ.

 
*نکاتی که والدین باید در مجالس عزاداری رعایت کنند
1- کودک را نباید به مدت طولانی در عزاداری نگه داشت به ویژه در تاریکی.
2- عزاداری نباید مانع بازی او شود حتی بهتر است در یک فضای مناسب بازی کند و صدای روضه غیر مستقیم به او برسد.
3- کودکانی که در سنین پایین هستند و فرق گریه بر امام حسین (ع) با انواع دیگر گریه را نمی دانند از گریه کردن مادران خود ناراحت می شوند و دچار اضطراب و ناامنی می گردند و چه بسا خاطره بد از این مجالس در یادشان باقی بماند. حتی المقدور در مجالسی که روضه ی باز خوانده می شود و یا برخی افراد با فریاد غیر متعارف به خودشان لطمه می زنند حضور نیابید و در مقابل کودک خردسال خود گریه و شیون نکنید و در این ساعات در فضای دیگر با فرزند خود بازی کنید و یا حواس او را پرت کرده و بیشتر در زمان سخنرانی و یا سینه زنی درمجلس حضور یابید.
4- وسایلی مانند پرچم،طبل کوچک،شال و کتابهای عکس دار امامان را در حد توان برای او تهیه کنید.
5- مجالسی را انتخاب کنیم که همخوانی بیشتری با کودکمان دارد و نظر او را دراین مورد ترجیح دهیم و خاطرات خوب، محفل اجتماعی و دوستی های ارزشمندی را برای او فراهم کنیم.
6- کودک باید در مراسم عزاداری هم کودکی کند؛ نباید طوری شود که از این مجالس دلزده شود. نباید انتظار داشت کودکان دراین مجالس مانند بزرگسالان بنشینند و عزاداری کنند.
7- برای کودکان زیر 4 سال حتما مقداری غذا،کاغذ و مداد یا وسایل اسباب بازی کوچک همراه داشته باشید تا حوصله کودک سر نرود.
8- نباید مجالس عزاداری مانع بازی کودکان شود و اگر چند کودک در کنار هم قرار گرفتند اجازه دهیم باهم بازی کنند.
9- باید طوری کودکان را مدیریت کرد که باعث مزاحمت دیگران نشوند . باصبوری و آرامش آنها را همراهی کنیم و از برخورد خشن و تحقیرآمیز خودداری کنیم.
10- از مسئولین هیات ها،بانیان برگزار کنندگان اینگونه مراسم ها (سخنرانان، مداحان و...) درخواست می شود در جلوی جمع به کودکان دایم تذکر ندهند و آنها را درک کنند.
11- قبل از مراسم باعجله و تحکّم فرزندان را آماده نکنیم تا او از حضور در این محافل دلزده و دلسرد شود.صبوری والدین بسیار موثر خواهد بود.
12- نیکی کردن به دیگران را می توان با نذری دادن و اطعام همسایه ها به کودکان یاد داد و انس و الفت با همسایگان را نیز بالا برد که در روایات بسیاری به حق همسایه اشاره شده است.
13- معلمین مدارس بهتر است بار تکلیفی دانش آموزان را در این ایام کمتر کنند تا دانش آموزان بیشتر به محافل عزاداری شرکت کنند.
14- معلمان می توانند رنگ و بوی تکالیف را عاشورایی کنند چه در نقاشی،املاء، انشا و...
15- اگر کودکان سوالاتی از مسایل عاشورا مثل کشته شدن، سر بریدن و از این قبیل موضوعات داشتند لازم نیست اصل واقعه را برای آنها بیان کرد بلکه با زبان کودکانه از مهربانی های امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) و مهر و محبت بین آنها و داستان هایی از دوران کودکی آنها مثل بازی کردن هایشان بهمراه امام حسن(ع) بارسول خدا (ص) و ازاین قبیل داستان ها تعریف کرد و مهر ومحبت آنهارا در دل کودکان بالا برد و ذهن کودک را از موضوع های ناراحت کننده واقعه عاشورا به موضوع دیگری معطوف نمود. در این زمینه کتاب های داستان زیادی در مورد زندگی اهل بیت علیهم السلام در بازار موجود است.

میگــــــــنا
مرجع : میگنا.تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...