جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۱
کد مطلب: 33501
۲

50 پيشنهاد برای برخورد مناسب همسران با همديگر

50 پيشنهاد برای برخورد مناسب همسران با همديگر

1- نسبت به همسر خود نگرشي مطلوب و متعالي داشته باشيد و او را امانت الهي بدانيد و در حفظ و نگهداري اين وديعه الهي تلاش كنيد .

2- به همسر خود احترام بگذاريد و با وي محترمانه صحبت كنيد و در ارتباط با او از عواطف سرشار و محبت بسيار دريغ نورزيد .

3- حقوق متقابل خود و همسر خود را بشناسيد و در ايفاي حقوق وي تلاش نماييد .

4- پدر و مادر كانون منظومه خانوادگي هستند كه تشعشعات عاطفي خود را در محيط خانواده مي پراكنند و حيات عاطفي را رونق مي بخشند .

5- پدران و مادران پايه گذاران شخصيت فرزندان و معماران خوشبختي آنان هستند . پس در تقويت روابط خود هر چه بيشتر تلاش كنيد .

6- همسر خود را فردي با ارزش و برخوردار از كرامت انساني بدانيد .

7- همسر خود را فردي مستعد كمال ، پيشرفت و تحول بپنداريد .

8- به پيشرفت و ترقي و رشد شخصيت همسر خود علاقه مند باشيد و زمينه را براي تحقق اين امر فراهم نماييد و از اين طريق كانون خانواده را از زوال و فرسايش تدريجي مصون سازيد و عرصه زندگي را براي نوآوريها بگشاييد .

9- زمينه را براي پرورش احساسات مثبت و عواطف سازنده نسبت به همسر خود فراهم سازيد و از داد و ستد عاطفي به سه شيوه قلبي ، كلامي و عملي استفاده كنيد . به شريك زندگي خود ابراز محبت كنيد ، او را قلباً دوست بداريد و با زبان عمل هم اين امر را ثابت نماييد .

10- محبت خود را به همسرتان به صورت عملي نيز نشان دهيد .سعي كنيد در روز تولد او ، يا سالگرد ازدواج و يا مناسبت هاي ديگر به او هديه دهيد و از اين طريق محبت خود را ابراز نماييد .

11- سعي كنيد فهرستي از قابليت ها و صفات مثبت همسر خود را در نظر بگيريد و به موارد مثبت وجود و شخصيت او كاملاً توجه كنيد و در مناسبات با او به اين قابليت ها اشاره نماييد . از صفات برجسته و مثبت او تعريف كنيد و از اين طريق فضاي خانواده و گفتگو را به فضايي گرم و صميمي و آكنده از روحيه مثبت تبديل نماييد .

12- به جنبه هاي مشترك فكري و روحي خود و همسرتان توجه كنيد و به گونه اي عمل كنيد تا خصايص مثبت و سازنده به تدريج بيشتر شود و از طريق خودآگاهي و خودسنجي به خودسازي برسيد و صفات برجسته انساني را در وجود خود و همسرتان تقويت نماييد .

13- سعي كنيد با همسرتان تفاهم و رابطه حسنه داشته باشيد . اين تفاهم مي تواند در حضور ديگران و يا در فضاي خلوت زندگي صورت پذيرد . اين امر مستلزم بهره گيري از " هنر خوب شنيدن و خوب گوش دادن " است . پس سعي كنيد در هنگام گفتگو با همسرتان ، به دقت به گفتار او توجه كنيد و اجازه دهيد كه مطالب خود را به طور كامل بيان كند .

14- باور كنيد كه همسرتان انساني است منحصر به فرد و واجد ويژگي هاي شخصيتي مثبت و منفي. لذا از مقايسه او با ديگران به شدت بپرهيزيد . سعي كنيد او را با گذشته اش مقايسه كنيد و تغييرات رفتاري و پيشرفت فكري و اخلاقي وي را تحسين نماييد .

15- سعي كنيد حالات و روحيات همسر خود را بشناسيد و فهرستي از آرزوها و علائق وي تهيه كنيد و از انتظارات او آگاه شويد . سپس خود را به تأمين خواسته ها و علائق منطقي و اصولي وي ملزم نماييد .

16- سعي كنيد حريم يكديگر را مراعات و از جر و بحث با هم خودداري كنيد . مطالب بيجا را با سكوت خود و يا ارائه ي پيشنهاد مناسب ، به گفتگوهاي سازنده و ثمربخش تبديل كنيد .



17- باور كنيد كه هر كلمه و گفتار شما ، در بر دارنده بار عاطفي و رواني است كه بر وجود شنونده تأثير مثبت و منفي دارد لذا سعي كنيد از زبان گرم ، نرم ، ملايم ، و توأم با احترام و محبت استفاده كنيد . هرگز از كلمات موهن ،‌ ملالت آور و تحريك آميز استفاده نكنيد .

18- سعي كنيد براي نيل به تفاهم و مناسباتِ بيشتر با همسرتان ، از صداقت و راستي استفاده كنيد. باور كنيد كه رمز خوشبختي و توفيق بسياري از خانواده ها ، صادق بودن آنها و بهره گيري از اين صفت برجسته انساني بوده است .

19- به مديريت كانون خانواده اهميت دهيد و سعي كنيد در تصميم گيري و هدايت زندگي از هماهنگي لازم برخوردار شويد . حدود وظايف هر يك از اعضاي خانواده را مشخص كنيد و در برخورد با مسايل زندگي ، سياستي هماهنگ اتخاذ نماييد .

20- به موجب قانون مدني كشور ما مديريت و مسئوليت نهايي در خانه با مرد است؛ اين امر را در اداره امور خانه بپذيريد . در امور داخلي خانه زن و شوهر بايد در كنار يكديگر قرار بگيرند؛ پس در برنامه ريزي هاي زندگي حقي براي همسرتان قائل شويد .

21- براي بقاء ، تداوم و تعالي خانواده و دستيابي به كاخ سعادت زندگي ، مصلحت زندگي را بر منفعت شخصي ترجيح دهيد و سعي كنيد خواسته هاي فردي خود را در راه تحقق اهداف زندگي و زناشوئي ناديده بگيريد و هر جا كه مصلحت بزرگتري مطرح است انعطاف پذيري بيشتري نشان دهيد .

22- از لجاجت و رقابت ناسالم با همسرتان جداً پرهيز كنيد و جاي آن را به يكدلي ، يكرنگي ، صميميت و رفاقت بدهيد . باور كنيد يكي از مهمترين عوامل تزلزل در بناي خانواده و آغاز نابساماني و مشكلات خانوادگي ، لجبازي دو همسر با هم و عدم پذيرش يكديگر است . سعي كنيد همسرتان را آنگونه كه هست بپذيريد و روابط خود را بر پايه دوستي و محبت تنظيم كنيد .

23- سعي كنيد در صدد تملك كامل همسرتان نباشيد و از مرز تعادل خارج نشويد .

24- به اصل تفاوت هاي فردي معتقد باشيد و باور كنيد كه زن و شوهر دو موجودند كه از نظر هوش و استعداد و علايق و خصايص جسماني و اخلاقي تفاوتهايي دارند . سعي كنيد حداكثر توافق بين خصايص شما و همسرتان به تدريج برقرار گردد . وجود يكديگر را مكمل و متمم هم بدانيد و به تكامل هم كمك كنيد .

25- سعي كنيد خود را برتر و بالاتر از همسرتان ننبينيد . و او را شريك زندگي بدانيد و به اين نكته توجه كنيد كه درجات تحصيلي ، موقعيت اجتماعي ، وضعيت سني و امكانات مالي شما ، بايد بر ميزان فروتني و خضوعتان بيفزايد . بخصوص زماني كه در پيشرفت هاي تحصيلي و موفقيت هاي مادي شما ، همسرتان نقش اساسي داشته است .

26- به اصل مشاركت در زندگي خانوادگي معتقد باشيد و سعي كنيد تمام كارها را تنها خودتان انجام ندهيد ، بلكه از همسر و فرزندان خود كمك بگيريد . باور كنيد كه در ازدواج و تشكيل خانواده ، مرد و زن عالي ترين سرمايه هاي وجود خود يعني روح و قلب و عواطف و آرزوها و احساسات و امكانات خود را به مشاركت گذاشته و با قبول همفكري ، همياري ، مددكاري و تعهدات گوناگون ، بهترين جلوه مشاركت را ارائه كرده اند . به اين نكته اهميت دهيد كه امروزه مدير موفق مديري است كه به قابليت ها و قدرت هاي اعضاي خانواده خود بهاي لازم را مي دهد و شرايط را براي بروز و ظهور اين توانمندي هاي خدادادي مساعد مي نمايد . لذا با مشاركت با هم فضاي خانه را به فضايي بالنده و ثمر بخش مبدل سازيد .

28- سعي كنيد شرايط كاري و شغلي ، موقعيت اجتماعي ، اقتصادي ، وضع جسماني و رواني و سني همسرتان را به خوبي بشناسيد و به تناسب اين خصايص از ياري به او در داخل و خارج از خانه دريغ نورزيد و در شرايط ويژه نظير بيماري همسر ، بارداري يا تولد فرزند ، مسافرت و يا مأموريت شوهر ، تعداد زياد اولاد ، تحصيل زن يا مرد و ... به كمك هم بشتابيد و به سهولتِ امور زندگي ، شادي ، شادكامي و رفاه هم كمك كنيد .

29- هميشه به همسرتان متذكر شويد كه كار او به ويژه در خانه براي شما با ارزش است . سعي كنيد كار زن در خانه را كم ارزش و كار بيرون از خانه را با ارزش تلقي نكنيد . اين امر در تقويت روحيه و مباني خانواده تأثير زيادي دارد .

30- اگر به دليل كار زياد و تعهدات بيرون از منزل قادر نيستيد عملاً به همسرتان كمك كنيد ، علاقه خود را به كمك و همكاري با او ابراز نماييد و وي را از حمايت خود ، مطمئن سازيد .

31- در مديريت خود از مرد سالاري و زن سالاري خودداري كنيد و براي داشتن يك خانواده متعادل از " حق سالاري " پيروي كنيد و به گفتار امام باقر ( ع ) كه مي فرمايد " حق را بگوييد ، گرچه برعليه خودتان باشد "‌ تأسي بجويد . در مديريت خانه ، مرد يا زن هيچكدام نبايد نظرات و سليقه هاي خود را بر ديگري تحميل نمايند و كلام حق و منطق صحيح را از جانب هركدام از طرفين كه باشد ، بپذيرند .

32- سعي كنيد در زندگي دهن بين نباشيد و به هنگام اظهار نظر و داوري درباره هر كس و هر پيام به كسب اطلاعات مستند بپردازيد . اين امر موجب مي شود كه قضاوتي صحيح ،مستقل و منطقي داشته باشيد و در داوري ، اشتباه شما به حداقل برسد .

33- براي تعادل در زندگي و كاميابي هر چه بيشتر ، از خوش خلقي و گشاده رويي و چهره اي پرنشاط بهره بگيريد و كوشش كنيد كه با شيوه هاي گوناگون گرد و غبار افسردگي را از چهره همسرتان بزداييد . هرگز اجازه ندهيد افكار مأيوس كننده و منفي بر وجود اعضاي خانواده شما سايه افكند و ريشه هاي شادكامي و شادابي شما را از بين ببرد .

34- نارسائي ها و رنجهاي گذشته خود و يا همسرتان را مرتباً به ياد نياوريد و مطرح نكنيد . سعي كنيد نسبت به آينده خوش بين باشيد و از لحظه هاي موجود حداكثر استفاده را داشته باشيد .

35- سعي كنيد از تجارب و خاطرات تلخ زندگي ديگران عبرت بگيريد و از تجارب مطبوع اطرافيان ، دوستان و خانواده هاي موفق حداكثر استفاده را داشته باشيد . مطمئن باشيد اين امر بر نشاط و شادابي و شادكامي زندگي شما خواهد افزود .

36- به منظور جلوگيري از تزلزل خانواده و آسيب هاي احتمالي ، توقعات و انتظارات شما از همسرتان بايد مناسب با امكانات و توانمندهاي وي باشد . مطمئن باشيد كه همخواني خواسته ها و انتظارات منطقي شما روح تفاهم و همدلي و شادابي زندگي را افزون مي كند . لذا سعي كنيد از چشم و هم چشمي با ديگران بپرهيزيد و دامنه خواسته ها را گسترده نسازيد .

37- براي دستيابي به يك زندگي سالم و متعادل ، از بزرگواري و گذشت نسبت به يكديگر به خرج دهيد . ناديده گرفتن مسائل جزئي ، عفو و تغافل نسبت به بعضي از گفته ها و رفتارها و ناديده گرفتن بعضي از اشتباهات و بهره گيري از سعه صدر و بزرگ منشي در زندگي خانوادگي از رموز اساسي تحكيم بنياد خانواده و از عوامل مؤثر در زندگي مشترك همسران است .

38- از موشكافي عيوب و عيب جويي همسرتان و به رخ كشيدن آنها بپرهيزيد و عيب پوشي را سرلوحه مناسبات با همسر خود قرار دهيد . اين امر دستيابي به امنيت روحي و آرامش رواني را در كانون خانواده ممكن مي سازد .

39- در صورتي كه مايليد از انتقاد سازنده در مورد رفتار همسرتان استفاده كنيد ، سعي كنيد با ذكر يكي از جنبه هاي مثبت او زمينه را براي ايراد و نقد سازنده خود و پذيرش آن مساعد سازيد .

40- براي نگهداري حريم خانوادگي و روابط صحيح انساني و تقويت امنيت و تفاهم در زندگي سعي كنيد اسرار و رازهاي دروني خانواده را نزد ديگران بازگو نكنيد و از اين طريق اعتماد همسرتان را به خود جلب كنيد .

41- سعي كنيد در ارتباط و گفتگو با همسرتان با لحن آمرانه و تحكم آميز سخن نگوييد و نظريات خود را درباره بهبود زندگي و برخورد مناسب با فرزندان يا ديگران ، به صورت پيشنهاد به همسرتان مطرح نماييد . اين امر پذيرش نظر شما را ميسر مي سازد .

42- سعي كنيد از طريق مطالعه كتاب هاي مختلف ، شركت در مجالس مذهبي ، اخلاقي و علمي و تفكر در زندگيِ خانواده هاي موفق و رمز توفيق آنان ، اطلاعات خود ، همسر و فرزندانتان را افزايش دهيد و از طريق تقويت اعتماد به نفس و بهره گيري از تجارب ارزنده ديگران ، خود و افراد خانواده تان را براي برخورد منطقي با مشكلات زندگي آماده سازيد .

43- در اثناي گفتگو با همسرتان ، آرامش خود را كاملاً حفظ كنيد . سعي كنيد عصباني نشويد و در صورت پديد آمدن اين حالت از ادامه بحث خودداري كنيد .

44- هنگامي كه عصباني هستيد ، اين گفتار حضرت علي (ع) را مد نظر قرار داده و اجرا كنيد : " به هنگام خشم ، نه تنبيه ، نه دستور و نه تصميم. "

45- سعي كنيد نگراني ها و افكار منفي مربوط به محيط كار خود را به محيط منزل منتقل نكنيد و از اين طريق آرامش و فضاي گرم خانه را به هم نزنيد .

46- براي ايجاد و يا تقويت روحيه همسرتان و رفع پاره اي از مشكلات و نگراني هاي زندگي به تغيير برخي از شرايط حاكم بر خانواده و ارائه برنامه هاي متنوع اقدام نماييد . باور كنيد مردان و زناني از هنر و علم و تجربه مديريت برخوردار هستند كه از فرصت هاي به دست آمده در زندگي حداكثر استفاده ي معقولانه را مي كنند و شرايط را براي زندگي بهتر مساعد مي سازند . پس سعي كنيد آينده و حوادثي كه شايد هرگز روي ندهد شادكامي زندگي كنوني شما را بر هم نزند و شما را دچار نگراني و پيري زودرس نسازد .

47- در برنامه هاي زندگي خود زماني را براي گفتگو و ابراز محبت و تبادل نظر با همسرتان اختصاص دهيد و اين امر را در اولويت امور خود قرار دهيد . سعي كنيد اشتغال زياد و يا وجود فرزندان و بستگان و دوستان ، شما را از توجه به اين امر مهم باز ندارد .

48- فلسفه زندگي خود را بر خوش بيني قرار دهيد و با اين نگرش ، سلامت عواطف و نشاط زندگي خود را تضمين نماييد .

49- در زندگي خانوادگي به برنامه ريزي معتقد شويد و باور كنيد كه با داشتن برنامه و التزام به اجراي آنها مي توانيد مشكلات زندگي خود را كاهش دهيد و از قواي حياتي خود و ساير اعضاي خانواده به خوبي استفاده نمائيد .

50- در تمام مراحل زندگي و در ارتباط با زندگي خانوادگي خداوند را در نظر بگيريد و در گفتار و برخورد و رفتار خود با همسرتان و ساير اعضاي خانواده ، نيت خود را خالص گردانيد .


 - كتاب خانواده متعادل
مرجع : تبيان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.