شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۳
کد مطلب: 33528
۰

ورزش و سلامت روان دانشجو

ورزش و سلامت روان دانشجو

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت؛ روز 10 اكتبر هر سال میلادی از طرف فدراسیون جهانی بهداشت روان (WFMH) به عنوان "روز جهانی بهداشت روان " نامگذاری شده است.
در ایران هفته پایانی مهر‌ماه (24 تا 30 مهر) به نام "هفته بهداشت روان" نام گذاری شده است.
اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت نیز به مناسبت هفته سلامت روان، شعار روز سوم را " ورزش و سلامت روان دانشجو " و پیام آن را " ورزش روزانه، افزایش نشاط و شادکامی " اعلام کرد.
ورزش و سلامت روان 
فعالیتهای ورزشی می توانند به داشتن یک احساس خوب در شما کمک نمایند. انجام مقدار مناسب ورزش می تواند سطح انرژی شما را بالا برده و کمک شایانی به روحیه شما بنماید.
ورزش برای تمامی اعضای بدن (حتی ذهن) مفید و سودمند است. ورزش باعث تولید اندورفین در بدن می شود . این ماده شیمایی به شخص در داشتن رفتارصلح آمیز و شادتر و نیز خوابیدن بهتر کمک می کند. ورزش برای رفع افسردگی های خفیف و عزت نفس پایین نیز سودمند است. علاوه بر آن ورزش می تواند به افراد حس واقعی یک دستاورد و غرور دستیابی به یک هدف خاص  مثل شکستن رکورد در یک مسابقه را اعطا نماید.
ورزش به شما کمک می‌کند که بهتر به نظر برسید افرادی که ورزش می کنند کالری بیشتری می سوزانند و اندام بهتری از سایر افراد بدون فعالیت های جسمانی به دست می‌آورند ورزش باعث تولید اندورفین در بدن میشود. در واقع ورزش یکی از مهمترین کارهای است که می تواند بدن شما را در یک وزن مناسب نگه دارد.
ورزش به افراد امکان کاهش و تثبیت یک وزن مناسب را داده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماریهای مزمن نظیر دیابت نوع 2 و فشار خون را کاهش می دهد. اگر چه بیشتراین بیماریها مختص به افراد بالغ بوده اما با تغییر شیوه زندگی، امروزه در نوجوانان نیز رایج شده است.
ورزش می تواند در نحوه عملکرد فرد در بزرگسالی وی نیز مؤثر باشد. شاید این امر درحال حاضر برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد اما اهمیت این امر در آینده برای شما نمایان خواهد شد.
زنان به ویژه در هنگام سالمندی، مستعداابتلای نوعی بیماری بنام پوکی استخوان(ضعیف شدن استخوان ها) هستند.
مطالعات نشان داده است که ورزش های تحمل وزن نظیر پرش، دویدن، پیاده روی سریع می تواند به دختر ها (و حتی پسر ها) کمک کند تا استخوان های قوی تری پیدا کنند.
سه دسته اسامی برای فعالیتهای ورزشی متعادل شامل ورزش های هوازی، تمرینات قدرتی و آموزش انعطاف پذیری می باشد.
ورزش های هوازی (آئروبیک)
همانند سایر عضلات، قلب نیز نیاز به ورزش دارد و شما می توانید آنرا در چارچوب ورزش های هوازی هنگامی که اینگونه حرکات را به طور منظم انجام دهید قلب شما قوی تر شده و به صورت کارآمدتری به تمام اعضای بدن اکسیژن رسانی ( در قالب حمل اکسژن توسط سلول های خونی) خواهد کرد.
اگر شما ورزش های تیمی انجام می دهید، احتمالا توصیه داشتن فعالیت های ورزشی به مدت حداقل 60 دقیقه بصورت روزانه را رعایت می کنید. بعضی از این ورزش های تیمی، دارای عملکرد هوازی خوبی نیز هستند. از جمله این ورزش ها می توان به بسکتبال، فوتبال، چوگان، هاکی و قایقرانی اشاره کرد.
اما اگر به ورزش های تیمی نمی پردازید نگران نباشید، راه های بسیاری وجود دارد که تمرینات هوازی را به تنهایی یا با دوستان خود انجام دهید که مواردی نظیر دوچرخه سواری، دویدن، شنا، اسکیت، تنیس، اسکی،  پیاده روی سریع، از این دسته هستند. در حقیقت استمرار و دنبال کردن انواع ورزش هایی که قادر به انجام آنها هستید، به تناسب اندام شما کمک خواهد نمود.
تمرینات قدرتی    
علاوه بر عضله قلب بسیاری از عضلات دیگر نیز از مزایای بی شمار ورزش بهره مند می شوند. هنگامی که شما از عضلاتتان استفاده می کنید و آنها را قوی تر می سازید، خود را برای فعال ماندن دراز مدت و جلوگیری از فرسودگی، آماده کرده اید. عضلات قدرتمند داراری فواید دیگری نیز می باشند که از جمله آن می توان به محافظت از مفاصل و جلوگیری از بروز آسیب در هنگام انجام فعالیت های ورزشی اشاره نمود. علاوه بر آن عضلات با سوزاندن انرژی بیشتر در زمان استراحت شخص، به تناسب اندام و حفظ و تثبیت یک وزن ایده آل و سالم کمک می نمایند.
آموزش انعطاف پذیری
تقویت قلب و سایر عضلات، تنها هدف مهم ورزش نیست. ورزش به بدن کمک می کند تا انعطاف پذیر باقی بماند، بدین معنا که عضلات و مفاصل شما به راحتی کشیده و خم می شوند. افرادی که بدن های انعطاف پذیری دارندکمتر دچار گرفتگی عضلات می شوند. انعطاف پذیری به بهبود عملکرد ورزشی فرد نیز کمک می کند. در بعضی ورزش ها همانند هنرهای رزمی، انعطاف پذیری نقش عمده ای دارد. یافتن و پیدا کردن ورزش هایی که انعطاف پذیری را بهبود و تقویت می کنند، بسیار ساده است. هنرهای رزمی و ژیمناستیک از این دسته به شمار می رود.
ورزش مناسب
یکی از بزرگترین دلایلی که مردم ورزشی را رها می کنند، فقدان علاقه است. اگر ورزشی را انجام می دهید، دوست ندارید، ادامه آن برایتان مشکل خواهد بود. اگر دوست دارید به تنهایی عمل کنید و لذت ببرید، ورزش های انفرادی مثل دوچرخه سواری و اسکیت، انتخاب های خوبی هستند. نکته مهم این است که، با کسی که درک مثبتی از ورزش دارد، مانند یک مربی یا کارشناس تناسب اندام در یک باشگاه بدنسازی نیز صحبت کنید. این فرد می تواند با ارائه یک برنامه، سطح لازم برای آمادگی شما در شروع ورزش مورد علاقه تان را فراهم نماید.
از نظر پزشکان ورزش منظم و مرتب حتی در افراد معلول یا آنهایی که آسم دارند، بسیار مفید است. در صورتی که شما مشکل جسمانی دارید یا با مورد پزشکی خاصی رو به رو هستید، بهتر است قبل از پرداختن به ورزش منتخب، به پزشک مراجعه و مشورت نمایید و بدین ترتیب از یک برنامه ورزشی مناسب با فیزیک بدنی تان ، بهره مند خواهید شد.
افراط در یک چیز خوب
همانند سایر کارهای خوب دیگر، افراط در ورزش برای کاهش وزن، کار عاقلانه و پسندیده ای نیست. بدن به کالری کافی نیاز دارد تا بتواند به کار معمول خود ادارمه دهد. این مورد بویژه در سن بلوغ و برای نوجوانان بسیار حائز اهمیت است.
اگر حس می کنید که ناخواسته  در ورزش کردن افراط می کنید با والدین یا پزشک و یا با فرد با تجربه مورد اعتمادتان، مشورت کنید. شرکت کردن در بیش از یک نوع فعالیت حرکتی یا ورزشی، می تواند به ورزشکاران مهارت های مختلف را آموخته و از آسیب دیدن انان نیز جلوگیری نماید. علاوه بر آن هرگز تا حدی که احساس درد داشته باشید ورزش نکنید. در صورت برداشتن جراحت یا آسیب دیدن نیز، زمان کافی برای التیام آن به خود بدهید.
منافع بدست آمده برای قلب، عضلات، مفاصل و ذهنتان را در نظر بگیرید اینجاست که متوجه عاقلانه بودن ورزش می شوید. نکته مهم در مورد ورزش کردن این است که هیچ وقت برای شروع آن دیر نیست. حتی انجام حرکات کوچک نیز منافع بزرگی به بار خواهد آورد.
اگر در حال حاضر به طور مرتب و منظم  به انجام حرکات ورزشی می پردازید، سعی کنید این عادات را پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه نیز حفظ نمایید. داشتن تناسب فیزیکی، یکی از بزرگترین چالش هایی است که افراد در دانشگاه و مشاغل آتی خود با آن مواجه خواهند شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا