جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ / ۱۷:۱۰
کد مطلب: 33557
۱

مهم ترین علت شیوع خشونت و نزاع در جامعه

مهم ترین علت شیوع خشونت و نزاع در جامعه
رییس مرکز تحقیقات روانپزشکی بیمارستان روزبه، رفتارهای هیجانی را ریشه بسیاری از نزاع، درگیری ها و خشونت های خیابانی و خانوادگی در جامعه ایران دانست و گفت: اغلب رفتارها و تصمیمات در جامعه ما بر اساس هیجانات شکل می گیرد و مردم در انتخاب های خود به عمق بسیاری از اقدامات تعقل نمی کنند در واقع هر چه جامعه در گذر تمدن حرکت کند قاعدتا با فکر و افکار جدیدی مواجه می شود در نتیجه تعقل بیشتری بکار می گیرد واحساسات خود را بیشتر کنترل می کند. بنابراین هیجانی بودن رفتارهای ایرانیان بیانگر این است که هنوز با رسیدن به توسعه فاصله زیادی مانده است.


دکتر محمد رضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار شقنا زندگی، تعریفی از رفتارهای هیجانی ارائه داد و اظهارکرد: رفتارهایی که از احساس، عواطف و هیجانات انسان ناشی می شود را رفتارهای هیجانی می گویند این رفتارها کمتر مبنای عقلانی دارند در آن قبل از اینکه فرد فکر کند یا تصمیم بگیرد رفتاری را از خود بروز می هد که از هیجان و عاطفی نشات گرفته است. بطور کلی در رفتارهای هیجانی غرایز و احساس مبنا قرار می گیرد و تفکرات و تعقل بسیار ضعیف ظاهر می شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه رفتار جامعه ایران بیشتر مبنای احساسی و هیجانی دارد، تصریح کرد: فرهنگ جامعه ما بیشتر فرهنگی شفاهی، احساسی، عاطفی و هیجانی است بر این اساس اغلب رفتارها در جوامع شرقی همچنین جامعه ما بر اساس هیجانات شکل می گیرد، در این رفتارها تفکر و منطق وجود دارد اما هیجانات و احساسات غالب است به همین دلیل انواع درگیری ها، مشکلات و جبرهای مختلف باعث می شود جامعه به سمت و سوی بالا و پایینی داشته باشد.

این فوق تخصص روانپزشک در ادامه یادآور شد: البته این طور نیست که در رفتارهای هیجانی تفکر و منطق بطور کامل نایده گرفته شود همچنان که ما در جامعه خود مشاهده می کنیم در انتخاب های مردم جامعه ما ثبات وجود ندارد و مدام تصمیمات مردم تغییر می کند و بسیار کمتر در زمان ها و مکان های مختلف انتخاب های مشابه دارند. در واقع جامعه ایران همواره در انتخاب های خود بر اساس هیجانات تصمیم می گیرد و به عمق بسیاری از اقدامات تعقل نمی کنند، ولی بعد از مدتی که نتیجه منفی آن تصمیم یا انتخاب را می بینند بلافاصله در صدد تصحیح انتخاب های بعدی خود هستند که البته این نشان می دهد تفکر و تعقل در جامعه وجود دارد اما در مرحله اول بیشتر تصمیم گیری ها بر اساس احساسات و هیجانات است. بنابراین اوج هیجانات و احساسات در ایران موجب شده است که میزان دگرگونی های جامعه ما نسبت به جوامع دیگر بیشتر باشد.

به گفته دکتر محمدی مسوولان، کارشناسان روانشناس، جامعه شناس، رفتار شناس، علما و روحانیون و کسانی که با احساسات، عواطف و هیجانات مردم سروکار دارند باید به گونه ای رفتار کنند که تعقل و منطق در رفتارشان غالب شود و تصمیم گیری های خود را بیشتر بر اساس تفکر و تعقل بگیرند و کمتر تابع احساسات و هیجانات درونی باشند در واقع اگر جنبه تفکر و تامل برنامه ای قوی تر باشد تصمیم گیری های جمعی و فردی مناسب تر صورت می گیرد و کمتر در جامعه دچار اشکال و مشکل خواهیم شد.

رییس مرکز تحقیقات روانپزشکی بیمارستان روزبه، مشاهده رفتار صحنه های تصادف در ایران را نمونه ای بارز از هیجانی بودن رفتار در جامعه دانست و تاکید کرد: متاسفانه در ایران وقتی یک تصادف خیابانی اتفاق می افتد مشاهده می کنیم که اغلب به جای اینکه افراد از فکرشان استفاده کنند و صبر حوصله کنند تا کارشناس حاضر شود با اظهارنظرهای هیجانی طرف های تصادف، عابرین و اطرافیان صحنه تصادف مخدوش ترمی شود. به طوری که افراد به یکدیگر پرخاشگری می کنند نزاع و رفتارهای خشونت آمیز از خود بروز می دهند. یعنی اول با یکدیگر درگیر می شوند و گاهی کتک کاری می کنند بعد منتظر می شوند تا پلیس در موقعیت حاضر شود تمامی این رفتارها بر اساس هیجانات انجام می شود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از خصوصیات هیجانات که به وضوح در زندگی روزمره جامعه ما هم دیده می شود عجله و عجول بودن است که بر این اساس مردم ما صبر و حوصله ندارند و بسیار کم طاقت هستند در نتیجه بر اساس هیجانات و احساسات خود تصمیم می گیرند و عمل می کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران شایع سازی و دنبال شایعه رفتن را نمونه های دیگری از رفتارهای هیجانی جامعه ایران دانست و گفت: یکی از نمونه های دیگر هیجانی بودن رفتار مردم ما این است که در رابطه با اقدامات و برنامه هایی که دیگران انجام می دهند در مرحله اول به جای کسب اطلاعات از مسیر درست، دنبال این هستند که به شایعات دامن بزنند و شایع سازی کنند. این نشان می دهد که احساسات و هیجانات بر تعقل آنها غلبه دارد.

دکتر محمدی رفتارهای هیجانی را مهم ترین علت نزاع و خشونت های خیابانی دانست و گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده نزاع و خشونت های خیابانی یکی از 10 جرم شایع در جامعه ما است و قطعا در جرم و خشونت نیز نقش هیجانات و احساسات بسیار پر رنگ است بسیاری از کسانی که سرقت می کنند هیچ برنامه ای برای آدم کشتن ندارند اما وقتی وارد محل سرقت می روند به هر صورت آن هیجانات و احساسی که افراد را در جهت کسب درآمد و پولدار شدن در یک شب هدایت می کند بر عقل غلبه می کند و به دنبال آن اتفاقات وحشتنتاک روی دهد، بنابراین در درگیری های خیابانی نیز افراد درگیر از روی احساسات خام دست به اقدامات خشونت بار می زند. البته ترس نیز در این خصوص نقش مهمی را بازی می کند در واقع ترس ناشی از دیگری موجب می شود فرد رفتارهای هیجانی منفی از خود بروز دهد.

این فوق تخصص روانپزشک در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر خشونت های خیابانی، بسیاری از خشونت هایی که امروزه دامن گیر خانواده ها، فرزندان و اطرافیان ما در جامعه است پیامد ناشی از هیجانات یا نتیجه ثانوی از جرم و خشونت است که اتفاق می افتد این وضعیت ادامه دارد توقف نمی شود مگر اینکه رفتارهای هیجانی در جامعه درمان شود.

وی همچنین به بررسی روانشناختی شخصیت افرادی که رفتارهای هیجانی از خود بروز می دهند پرداخت و افزود: از نظر روانشناسی این گونه افراد شخصیت مرزی و شخصیت خودشیفته ای دارند شخصیت مرزی یعنی اینکه این نوع افراد در مرز بین هنجار و نابهنار، نرمال و روانی طبیعی و غیرطبیعی قرار گرفته اند و حد اعتدال ندارند در شخیصت های خودشیفته نیز افراد همه امکانات را برای خود می خواهد و خود را محور همه چیز می دانند در نتیجه دیگران را نادیده می گیرد و نقشی برای آنها قایل نیست همه امکانات را برای خود می خواهند.

دکتر محمدی با بیان اینکه نباید رفتارهای هیجانی و احساسی را تنها به زنان نسبت دهیم تصریح کرد: مردان و زنان هر دو طیف رفتارهای هیجانی از خود بروز می دهند تفاوت محسوس زیادی بین آنها وجود ندارد اینکه مردان تفکر منقطی تر دارند از این مسئله نشات می گیرد که زنان احساسات و عواطف قوی تری دارند نه اینکه زنان تفکر و تعقل نداشته باشند، اما چون زنان مادر می شوند و نقش تربیت نسل را بر عهده دارند وتربیت نسل و انسان نیز باید با احساسات و عواطف آغشته شود در نتیجه زنان در مقایسه با مردان احساسات و عواطف بیشتری دارند اما به این مفهوم نیست که زنان هیجانی تر از مردان رفتار می کنند.

بنابراظهارات این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، تحصیلات موجب رشد تفکر و تعقل بیشتری می شود با این وجود نمی توان گفت مجموعه افراد تحصیل کرده رفتارهای هیجانی کمتری از خود بروز می دهند و احساسات خود را در مقایسه با عامه کنترل می کنند باید در این زمینه بررسی دقیق از سوی جامعه شناسان صورت می گیرد.

دکتر محمدی در پاسخ به این سوال که چرا در جامعه ایران رفتارهای هیجانی بیشتر بروز می کند گفت: هر چه جامعه در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرد یا در گذر تمدن حرکت کند قاعدتا با فکر و افکار جدیدی مواجه می شود در نتیجه تعقل بیشتری بکار می گیرد واحساسات خود را بیشتر کنترل می کند یعنی همه انسان ها دارای تفکر، تعقل، عواطف و احساس هستند اما هر چه بیشتر در تعاملات باشند و بین افراد جامعه بیشتر بده و بستان وجود داشته باشد بدیهی است که افکار و تعقل شان بر احساسات آنها بیشتر تعقل می کنند بنابراین هیجانی بودن رفتارهای ایرانیان بیانگر این است که هنوز با رسیدن به توسعه فاصله زیادی مانده است.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو