شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۳
کد مطلب: 33561
۱

پاسخ سئوالات معمول در مورد واکسن آنفلوآنزا

پاسخ سئوالات معمول در مورد واکسن آنفلوآنزا

واکسيناسيون سالانه آنفلوآنزا بهترين راه دفاعي عليه آن است. براي فصل آنفلوآنزاي 2016-2015، مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي ايالات متحده و کميته مشورتي شيوه‌هاي ايمن سازي (ACIP)، همچنان به توصيه‌هاي خود براي واکسيناسيون سالانه آنفلوآنزا در همه افراد 6 ماه و بالاتر که کنتراانديکاسيوني ندارند، ادامه مي‌دهند.

به گزارش روزنامه سپید، در اين مقاله، سعي برآن است تا تغييراتي را که CDC در توصيه‌هاي واکسيناسيون آنفلوآنزاي خود از فصل 2015-2014 اعمال کرده، همچنين فهرستي را از بعضي اطلاعات اضافي در مورد گروه‌هايي که توصيه شده واکسيناسيون را انجام دهند، زمان انجام واکسيناسيون، واکسيناسيون براي افرادي که سابقه حساسيت به تخم‌مرغ دارند، ترکيبات واکسن، و محصولات جديد يا به‌روز شده مورد تائيد، ارائه دهيم. متن کامل توصيه‌ها در وب‌سايت CDC در دسترس قرار دارد.

توصيه‌هايي که براي فصل جديد روزآمد شده‌اند، شامل دوز واکسن براي کودکان 6 ماه تا 8 سال، و استفاده از واکسن آنفلوآنزاي زنده ضعيف شده (LAIV) و واکسن آنفلوآنزاي غيرفعال يا IIV (زماني که هردو موجود هستند)، مي‌شود. در فهرست جديد، توصيه ترجيحي فصل 2015-2014 در مورد واکسن زنده ضعيف شده براي کودکان سالم 2 تا 8 سال برداشته شده است.

توصيه‌هاي به‌روز شده براي واکسيناسيون کودکان

دوز واکسن براي کودکان 6 ماه تا 8 سال: کودکان 6 ماه تا 8 سال که براي اولين بار تحت واکسيناسيون قرار مي‌گيرند، بايد دو دوز از واکسن را دريافت کنند تا به پاسخ مطلوب برسند. فاصله بين دريافت دوزها بايد حداقل 4 هفته باشد.

کودکان 6 ماه تا 8 سال که در مجموع، دو دوز يا بيشتر از واکسن‌هاي آنفلوآنزاي سه يا چهار ظرفيتي را تا قبل از اول جولاي 2015 دريافت کرده‌اند، بايد فقط يک دوز براي فصل 2016-2015 دريافت کنند. دو دوز قبلي نبايد لزوما در طول همان فصل يا فصل‌هاي متوالي دريافت شده باشند.

کودکان 6 ماه تا 8 سالي که قبلا در مجموع، دو دوز يا بيشتر از واکسن‌هاي آنفلوآنزاي سه يا چهار ظرفيتي را تا قبل از اول جولاي 2015 دريافت نکرده‌اند، بايد در فصل جاري، دو دوز واکسن دريافت کنند. اين دو دوز هم بايد حداقل با فاصله 4 هفته‌اي از هم تجويز شود.

استفاده از واکسن زنده ضعيف شده يا واکسن غيرفعال در کودکان، زماني که هردو موجود و مناسب هستند: در ژوئن 2014، ACIP پيشنهاد کرد وقتي واکسن زنده ضعيف شده فورا در دسترس قرار گرفت، اين نوع واکسن بايد براي کودکان سالم 2 تا 8 سال که کنتراانديکاسيون يا احتياطي لازم ندارند، استفاده شود. اين توصيه، نتيجه بررسي شواهدي بود که اثربخشي نسبي هر دو نوع واکسن غيرفعال و زنده ضعيف شده را ارزيابي کرده‌اند. داده‌هايي که از مطالعات مشاهده‌اي بعدي در مورد اثربخشي اين دو نوع واکسن به دست آمده‌اند، نشان مي‌دهند واکسن زنده ضعيف شده آنطور که انتظار مي‌رود، عمل نمي‌کند. در نبود داده‌هايي که اثربخشي نسبي بيشتري را از فرمولاسيون واکسن‌هاي کنوني چهارظرفيتي زنده ضعيف شده نشان دهند، ترجيح واکسن زنده ضعيف شده بر واکسن غيرفعال ديگر توصيه نمي‌شود. ACIP به بررسي اثربخشي واکسن‌هاي آنفلوآنزا در فصل‌هاي آتي ادامه مي‌دهد و در صورت نياز، توصيه‌ها را روزآمد خواهد کرد.


گروه‌هاي توصيه‌شده براي انجام واکسيناسيون

براي فصل آنفلوآنزاي 2016-2015، مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي ايالات متحده و کميته مشورتي شيوه‌هاي ايمن‌سازي همچنان توصيه مي‌کند واکسيناسيون آنفلوآنزاي سالانه به‌طور روتين و براي همه افراد 6 ماه و بالاتر که منع تجويز واکسن ندارند، انجام شود.

واکسيناسيون براي پيشگيري از ابتلا به آنفلوآنزا خصوصا براي افرادي که در معرض خطر بيشتر عوارض شديد آنفلوآنزا هستند، اهميت زيادي دارد. زماني که واکسن به مقدار کافي موجود نباشد، تلاش‌ها بايد بر واکسيناسيون افراد زير تمرکز داشته باشد. البته در فهرست زير، هيچ سلسله مراتبي رعايت نشده و اهميتي هم ندارد.

1) همه کودکان 6 تا 59 ماه، 2) همه افراد 50 سال و بيشتر، 3) کودکان و بزرگسالاني که مبتلا به بيماري‌هاي مزمن ريوي (مانند آسم)، قلبي‌عروقي (به جز هيپرتانسيون ايزوله)، کليوي، کبدي، نورولوژيک، هماتولوژيک يا اختلالات متابوليک (از جمله ديابت) هستند، 4) افرادي که مبتلا به بيماري‌هاي تضعيف کننده سيستم ايمني هستند (مانند مواردي که در اثر داروها يا عفونت HIV ايجاد مي‌شود)، 5) زناني که در فصل آنفلوآنزا باردار بوده يا قصد باردار شدن دارند، 6) کودکان و نوجوانان (6 ماه تا 18 سال) که آسپيرين دريافت مي‌کنند و ممکن است در معرض خطر ابتلا به سندرم Reye پس از ابتلا به عفونت آنفلوآنزا شوند، 7) افراد مقيم در خانه سالمندان و ديگر مراکز مراقبت بلندمدت، 8) افرادي که چاق بوده و شاخص توده بدني آنها 40 يا بيشتر است.

دوباره تاکيد مي‌شود، کساني که از افرادي مراقبت مي‌کنند که در معرض خطر بيشتر عوارض مرتبط با اآنفلوآنزا هستند يا با اين دسته از افراد زندگي مي‌کنند، بايد حتما واکسيناسيون را انجام دهند تا در صورت ابتلا، بيماري را به افراد تحت مراقبت خود انتقال ندهند. اگر موجودي واکسن محدود است، واکسيناسيون بايد در ابتدا براي گروه‌هايي که در بالا ذکر شدند، همچنين گروه‌هاي زير انجام شود: 1) پرسنل مراقبت‌هاي سلامت، 2) کساني که تماس‌هاي خانگي با کودکان دارند و مراقبين کودکان 59 ماه و بالاتر (کوچکتر از 5 سال) و بزرگسالان 50 ساله و بيشتر، با تاکيد خاص بر واکسيناسيون افرادي که با کودکان کمتر از 6 ماه در تماس هستند و 3) کساني که تماس‌هاي خانگي با کودکان دارند و مراقبين افرادي که وضعيت‌هاي خاص پزشکي دارند و آنها را در معرض خطر بيشتر عوارض آنفلوآنزا قرار مي‌دهد.

زنان باردار: توصيه‌ها براي واکسيناسيون زنان باردار مانند فصل قبل است. زناني که در فصل جاري آنفلوآنزا باردار بوده يا قصد باردار شدن دارند، بايد واکسن آنفلوآنزاي غيرفعال دريافت کنند. واکسن زنده ضعيف شده براي استفاده در دوره بارداري توصيه نمي‌شود. براي زناني که دوران پس از زايمان را سپري مي‌کنند، مي‌توان هر دو نوع واکسن را تجويز کرد. لازم نيست زنان باردار يا زايمان کرده از تماس با افرادي که اخيرا واکسن زنده ضعيف شده دريافت کرده‌اند، پرهيز کنند.

افراد مسن 65 سال و بيشتر: براي اين افراد، دوز استاندارد متناسب با سن از واکسن آنفلوآنزاي غيرفعال (IIV3 يا IIV4)، دوزهاي بالاي IIV3 يا واکسن آنفلوآنزاي نوترکيب سه‌ظرفيتي RIV3، گزينه‌هاي قابل قبولي هستند. دوزهاي بالاي IIV3 (که تحت عنوان دوز بالاي Fluzone موجود است)، براي افراد 65 سال و بالاتر تائيد شده است. هيچ توصيه ترجيحي براي دوزهاي بالاي واکسن غيرفعال بر دوزهاي استاندارد اين نوع واکسن در افراد 65 سال و بيشتر وجود ندارد.

واکسن RIV3 يا Flublok، اکنون براي افراد 18 سال و بالاتر انديکاسيون دارد. تائيد آن براي افراد 50 سال يا بيشتر براساس مطالعات ايمونوژنيسيتي و ايمني آن در 3 کارآزمايي باليني تصادفي شده گرفته شده است. داده‌هايي که نشان دهند بيماري آنفلوآنزا در افراد 50 سال و بيشتر پس از واکسيناسيون با Flublok کاهش داشته، فعلا موجود نيستند.

 
 
مرجع : Medscape
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند