سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ / ۱۷:۰۹
کد مطلب: 33573
۰
مسئول مرکز اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی اصفهان:

عمده مسمومیت‌های دارویی ناشی از مصرف قرص‌های اعصاب و روان است

به گزارش مهر، جواد کبریایی‌زاده ظهر سه شنبه به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مجموع تعداد مسمومیت‌های ناشی از قرص برنج در استان اصفهان با اطلاع‌رسانی و اقدام‌های پیشگیرانه‌ای که انجام شده نسبت به دو سال گذشته کاهش یافته است.

وی بیشتر مسمومیت‌های دارویی را ناشی از مصرف قرص‌های اعصاب و روان دانست و ادامه داد: بیشترین مسمومیت‌های منجر به مرگ ناشی از قرص برنج است. مسئول مرکز اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اظهار اینکه بیشترین مسمومیت‌ها را در گروه سنی ۱۵ تا ۴۰ مشاهده می‌کنیم، ادامه داد: اصفهان، فلاورجان، گلپایگان و سمیرم بالاترین تعداد گزارش مسمومیت‌ها را دارد.

وی میزان شیوع مسمومیت در زنان را کمی بیشتر از مردان دانست و تصریح کرد: مسمومیت در کودکان نیز بیشتر برای اطفال زیر پنج سال و به دلیل کنجکاوی و استفاده اتفاقی آنها بوده است.

مسئول مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو گفت: شانس زنده ماندن در برخی از مسمومیت‌ها مانند قرص برنج، سیانور و برخی سموم آفت کش بسیار کم است و مرگ و میر در این موارد بسیار سریع اتفاق می‌افتد. وی همچنین موضوع مسمومیت با گاز منو اکسید کربن را بسیار مهم خواند و افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل سرما لازم است که اطلاع رسانی‌های بیشتری در این باره صورت گیرد.

کبریایی‌زاده اطلاع رسانی در پیشگیری از مسمومیت‌ها و چگونگی مواجهه با آنها را با اهمیت دانست و اظهار کرد: در برخی موارد مردم در مواجهه با مسمومیت به دلیل ناآگاهی، اقدام‌هایی انجام می‌دهند که منجر به آسیب‌رسانی بیشتر به فرد مسموم می شود. وی اعلام کرد: شایع ترین مسمومیت های گزارش شده در این استان مربوط به مسمومیت ناشی از دارو و سوء مصرف مواد مخدر است.

مسئول مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو بیان داشت: سال گذشته حدود دو هزار مورد مسمومیت در استان اصفهان به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اعلام شد که از میان آنها بیش از ۲۵ درصد مربوط به مسمومیت ناشی از دارو بود. وی درباره مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم اصفهان ( ۱۴۹۰) نیز گفت: ما دومین آمار تماس‌های تلفنی را در کشور پس از تهران داریم به طوریکه روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تماس تلفنی درباره حوزه مصرفی دارو و مشاوره‌های تخصصی را پاسخگو هستیم.

کبریایی‌زاده اظهار داشت: کارشناسان این مرکز اطلاع رسانی تماس‌های تلفنی از استان های دیگر مانند چهار محال و بختیاری، خوزستان و یزد را نیز پاسخگو هستند. وی تاکید کرد: اصفهان نخستین استان در کشور بود که در سال ۷۷ مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم را در معاونت غذا و دارو راه اندازی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم