جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۰
کد مطلب: 33627
۱

استیلای ناآگاهی و ترس بر سلامت روان

استیلای ناآگاهی و ترس بر سلامت روان

هر چند ترس یکی از علتهای مراجعه نکردن به روانپزشک است، اما بسیاری از بیماران به دلیل ناآگاهی از نوع بیماری نزد متخصص نمی روند و یا بسیار دیر مراجعه می کنند.
-
زندگی ماشینی امروزی باعث شده انسان ها از صبحگاه تا شامگاه به صورت های گوناگون با هیجان ها، تنش ها، استرس ها و نگرانی هایی مواجه باشند که این فشارهای روانی با وضعیت بدنی، عصبی و روانی فرد متناسب نیست.
تمامی انسان ها، برخی اوقات احساس افسردگی می کنند، همان طور که بسیاری از آنها دچار سردرد یا دل درد می شوند و طور حتمی نمی توان از ناراحتی های روحی جلوگیری کرد اما می توان تا حدی از آنها پیشگیری یا حداقل به موقع آنها را درمان کرد.
قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی و عادلانه و نیز پیشگیری از ابتلا به اختلال روانی، درمان مناسب و بازتوانی تعریفی است که سازمان جهانی بهداشت( who) از بهداشت روان ارائه کرده است.
روانشناسان می گویند: بهداشت روان با جنبه های رفتاری و عاطفی روزمره و همچنین روابط بین فردی تاثیرگذار بر روی کیفیت زندگی افراد در ارتباط است و برای گسترش خانواده های مستحکم وبرخوردار از پیوندهای نزدیک تر که می توانند فرزندانی شاد تربیت کنند، ضروری است.
به گفته آنان، بهداشت روان همواره یکی از نیازهای بشر بوده و مظلوم ترین بخش آن بیماران روانی هستند که بسیاری از آنها به تنهایی رنج می برند و به دلایل مختلف از ابراز دردهای خود اجتناب می کنند.
طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت، دنیا در طول دو دهه آینده شاهد تغییرات عمده درزمینه اپیدمیولوژی( همه گیرشناسی) بیماری ها و نیازهای سلامتی افرادجامعه خواهد بود به گونه ای که بیماری های روانی در صدرعوامل ایجادکننده ناتوانی و مرگ زودرس قرارمی گیرند.
طبق برآورد این سازمان، با اینکه میزان شیوع اختلالات روانی در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است، اما در برنامه ریزی توسعه اجتماعی و اقتصادی، پایین ترین اولویت به آنها داده می شود.
رشد فزاینده جمعیت، تغییرات سریع اجتماعی و اقتصادی و فروپاشی خانواده های گسترده به عنوان دلیل افزایش این بیماری ها ذکر شده است.
پژوهش های انجام شده در کشورهای مختلف حاکی از رشد چشمگیر میزان شیوع اختلالات روانی در طول سال های اخیر در زنان و دختران جوان بوده به گونه ای که سلامت روان خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده و مشخص شده افسردگی، دومین بیماری شایع جهان است و خیلی از بیماری های جسمی مثل آسم و سرطان ارتباط تنگاتنگی با فشارهای روانی دارند.
براساس آمار اعلامی سازمان جهانی بهداشت، حدود 500 میلیون نفر در دنیا به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند که از این عده 50 میلیون نفر دارای اختلالات شدید روانی ، 250 میلیون نفر مبتلا به اختلالات خفیف روانی ، 120 میلیون نفرعقب ماندگی ذهنی و 50 میلیون نفر از صرع رنج می برند.
روانشناسان می گویند: بیماران مبتلا به اختلال های روانی همواره از انزوای اجتماعی و درمان نامناسب رنج برده اند و درد و رنج این بیماران هم به دلیل خود بیماری و هم به سبب محرومیت از حق طبیعی درمان و مراقبت، دو چندان بوده است.
به گفته آنان، کوتاهی از سوی خانواده ها و بستگان که می کوشند ابتلا به اختلال های روانی بیمار را پنهان نگه دارند، دست یابی به امر درمان و مراقبت مناسب برای آنها را دشوار کرده است، از همین رو راه های موثر ارتقای بهداشت روان ، پیشگیری از بیماری های روحی، درمان بیماران روانی، بازپروری و کمک به بازگشت آنها به جامعه اهمیت بیشتری دارد.
به اعتقاد روانشناسان، نهضت بهداشت روانی در نیم قرن اخیر، افکارغلط و خرافات در مورد این بیماری ها را کنارگذاشته و نشان داده که بیماری های روانی، قابل پیشگیری هستند و درصورتی که مانند سایر بیماری ها به موقع تشخیص داده و تحت درمان قرار گیرند به همان نسبت از مزمن شدن و عوارض آنها کاسته خواهد شد.
آنان بهداشت روانی را جزئی از بهداشت عمومی محسوب کرده و معتقدند: افزایش سطح بهداشت روانی از طریق ارتقاء آگاهی های جامعه درمورد بیماری های روانی، شناسایی و تشخیص زودرس اختلالات روانی ودرمان آنها، پیشگیری از عوارض و عود بیماری و توانبخشی بیماران، پیشگیری و درمان بیماری های جسمی مرتبط با این مقوله؛ محورهای مهم بهداشت روان را شامل می شوند.
در ایران؛ با اینکه از زمان محمد بن زکریای رازی و سپس ابوعلی سینا به بیماران روانی (دیوانگان) توجه شده و برای آنها از دستورات مختلف دارویی و روش های گوناگونی همچون تلقین استفاده می کردند، ولی به طور رسمی در سال 1336 برنامه های روانشناسی و بهداشت روان از رادیو ایران آغاز شد و در سال 1338 اداره بهداشت روانی در اداره کل بهداشت وزارت بهداری وقت تشکیل گردید.
اگرچه ازسال 1319 تدریس بیماری های روانپزشکی دانشگاه تهران آغازشده بود، ولی با قبول استراتژی P.H.C (مراقبت های بهداشتی اولیه primary Health Care) توسط جمهوری اسلامی ایران و ایجاد شبکه های بهداشتی درمانی در کشور، موضوع بهداشت روان به منزله جزء نهم خدمات اولیه بهداشتی پذیرفته شد و اکنون به عنوان یکی از موضوعات بسیار ضروری در کشور مورد توجه قرار دارد.
با پیچیده شدن شرایط زندگی در عصر جدید موضوعات مربوط به بهداشت روان و سلامتی ذهنی افراد جامعه اهمیت پیدا کرده و بروز بحران های اجتماعی در بسیاری از جوامع توسعه یافته صنعتی و رواج گسترده افسردگی و اضطراب باعث شده دانشمندان و پزشکان نگاه ویژه ای به مقوله افزایش سطح بهداشت روانی جامعه داشته باشند.
پیشرفت صنعت و فناوری، قدرت و ثروت را افزایش داده ولی امکان زندگی با آرامش و صلح و اطمینان را از انسان سلب کرده و در حقیقت کیفیت، فدای کمیت شده و اعتدال و تناسب کنار رفته و بیماری های عصبی ـ روانی و روان - تنی جانشین آن شده است، به طوری که آمارها نیز حکایت از افزایش شیوع بیماری های روانی داردو به نظر می رسد که یکی از تهدیدات جدی که وضعیت سلامت روحی افراد را به مخاطره می اندازد استرس و اضطراب است.

*** نشانه های هشداردهنده برای ضعف روانی
احساس نگرانی دائمی، ناشادی همیشگی به علل ناموجه، از دست دادن آسان تعادل روانی در بیشتر اوقات، بی خوابی مکرر، افسردگی و سرخوشی متناوب به صورت ناتوان کننده ، احساس بی علاقگی و تنفر دائمی نسبت به مردم، آشفتگی زندگی، عدم تحمل فرزندان ، همواره خشمگین و بعد دچار پشیمانی شدن، ترس بی جهت دائمی، همیشه حق را به جانب خود دادن و دیگران را ناحق شمردن و احساس درد و شکایت های بی شمار بدنی که علتی برای آن پیدا نمی شود، برخی از نشانه های بیماری روانی است.
یک پنجم یکصد کشوری که آمارهای خود را به سازمان جهانی بهداشت ارائه کرده اند، تنها کمتر از یک درصد بودجه بخش بهداشت و درمان خود را برای سلامت روانی هزینه می کنند، در حالی که طبق آمارهای این سازمان 13 درصد هزینه های درمان بیماری ها به دسته گسترده ای از اختلالات عصبی روانی مربوط می شود.
این آمارگویای آن است که سلامت روانی هنوز دراولویت بسیاری از کشورها قرار نگرفته و منابع جهانی برای مبتلایان به اختلالات روانی و عصبی به منظور رفع نیازهای روزافزون بهداشت روانی ناکافی و توزیع آنها در جهان نابرابر است.
ازهمین رهگذر؛ 10 اکتبرهمزمان با 19 مهرماه از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان روزجهانی سلامت روان نامگذاری شده و در ایران نیز هفته پایانی مهرماه (24 تا 30 مهر) به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده است.

*** اختلالات اضطرابی و خلقی شایع ترین معضل روانی جامعه
به اعتقاد دانشجوی PHD روانشناسی ومسئول واحد سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، اختلالات اضطرابی و خلقی شایع ترین معضل روانی در جامعه هستند که باید سطوح پیشگیری، از سوی تصمیم سازان مورد توجه جدی قرار گیرد.
زهرا زری مقدم می گوید: براساس نتایج آخرین پیمایش ملی سلامت روان کشور؛ سهم مردان از اختلالات روانی 20 و هشت دهم درصد و زنان 26 و نیم درصد است.
وی با بیان اینکه 23 و شش دهم درصد از جمعیت 15 تا 65 سال کشور از یک یا چند اختلال روانی رنج می برند، افزود: نتایج این پیمایش به جمعیت استان مرکزی نیز قابل تعمیم است و طبق شاخص های آن علاوه بر تهدید بیشتر اختلال روانی زنان نسبت به مردان، گروه بیکار نسبت به شاغل، افراد مطلقه و بیوه نسبت به مجردها، شهرنشینان نسبت به جمعیت روستایی و افراد دارای وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین نسبت به مرفهین و افراد با وضعیت اقتصادی اجتماعی بالاتر، بیشتر در معرض مشکلات روانی قرار دارند.
زری مقدم بیان کرد: کمبود خدمات سرپایی درمان روانی و مشاوره ها، شرایط اقتصادی خانوار و ترس از ناتوانی جبران هزینه های درمانی، بی اهمیت پنداشتن مشکلات روانی و یااحساس ترس و ناامنی از زدن انگ های اجتماعی، باعث شده این طیف از بیماران توجه کمتری برای درمان به موقع مشکلات خود داشته باشند و اغلب با حادشدن وضعیت روحی و روانی و درشرایط بسیاربدی برای درمان مراجعه می کنند.
وی گفت: برنامه غربالگری، شناسایی و درمان افراد مبتلا به اختلالات روان در مراکز روستایی دانشگاه علوم پرشکی اراک در حال انجام است و در قالب برنامه های نظام تحول سلامت از امسال نیز با آغاز به کار مراکز سلامت جامعه شهری قرار است مراقبت های بهداشت روان در مناطق حاشیه شهری استان مرکزی از آبان ماه امسال کلید بخورد.
وی افزود: اختلالات روانی جزء شایع ترین و ناتوان کننده ترین بیماری ها هستند و سهم بسزایی در از دست رفتن سال های مفید عمر و تنزل کیفیت زندگی را به خود اختصاص داده اند.
وی بیان کرد: طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، از هر چهارنفر در طول زندگی یک نفر مبتلا به سطحی از اختلالات اعصاب و روان می شود که دامنه این اختلالات طیف وسیعی از بیماری ها از ترس مرضی، اضطراب، وسواس، افسردگی، خودکشی، اختلالات مصرف مواد و اسکیزوفرنیا را شامل می شود.
وی اظهارکرد: اختلالات روانی با ایجاد هزینه های مستقیم نظیر بارمالی اقدامات تشخیصی، درمانی، بازتوانی و پیشگیری و هزینه های غیرمستقیم مانند کاهش توان فردی، کاهش نیروی مولد جامعه و بارعاطفی و مالی خانوادگی، آثار زیان بار خود را آشکار می کنند.

*** لزوم پرداختن دائمی به موضوع بهداشت روان
به اعتقاد دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک، موضوع بهداشت روانی در حد یک روز و یک هفته نیست بلکه همیشگی و دائمی است و همواره با ما است چون در کنار اختلالات جسمی، اختلالات روحی و روانی نیز هست و جسم و جان در کنار یکدیگر قرار دارند.
دکتر بهمن صالحی می گوید: در حالی که به بیماری های جسمی خیلی خوب می پردازیم و در مورد بیماری های قلب، فشار خون و قند حساسست زیادی نشان می دهیم و هرطورشده و حتی با فروش وسایل خانه و ماشین، بیمارخود را در بیمارستان بستری می کنیم، باید دانست که بیمار روحی - روانی هم می تواند اختلال ایجاد کند زیرا بسیاری از بیماری های جسمی، ریشه در بیماری های روح و روان آدمی دارد.
به گفته این روانپزشک، عامل بسیاری از بیماری های قلبی، اختلال در گوارش یا یبوست و اسهال های پی در پی، استرس و فشار عصبی است و تا شرایط عصبی و استرس پا برجاست این اختلالات ادامه دارد و داروها نیز تاثیری نمی کند و وقتی بیماری ریشه یابی می شود با یک مشاوره روانشناسی می توان 50 تا 60 درصد از بیماری روحی و روانی را درمان کرد.
دکتر صالحی، تمام کارهایی که انسان انجام می دهد را ناشی از روح و روان آدمی دانست و گفت: فردی که آشغال پرت می کند، به بزرگترها احترام نمی گذارد، حق کوچکترها را در نظر نمی گیرد و مطابق قانون حرکت نمی کند، ریشه همه این کارها در روح و روان اوست.
وی افزود: خیلی از هنجارشکنی ها، حرکتش در اعصاب و روان است، فرد یک جاهایی مشکلاتی داشته که حل نشده و حالا خود را در درگیری ها و سایر مشکلات نشان می دهد.
این استاد دانشگاه می گوید: مسائل روحی و روانی فقط در طیف خاصی نیست بلکه 80 درصد افراد جامعه دچار اضطراب هستند ، حدود 20 تا 25 درصد افسردگی دارند، اینها بیمار روانی به آن فرم نیستند ولی دارای علائم افسردگی هستند. خواب کافی ندارند، نا و توان ندارند، کارهای خود را نمی توانند به خوبی انجام دهند، تکرر ادرار و اضطراب دارند.
دکتر صالحی با بیان اینکه ریشه بسیاری از این بیماری ها در ابعاد خانوادگی نهفته است ، گفت: اکثر این افراد دارای بیماری روحی هستند که گاهی وقت ها با یکسری از پیشگیری ها از ابتلا به بیماری جلوگیری می شود.
وی افزود: بیماران روانی، مجنونند، عقب ماندگی های ذهنی شدید دارند، مواد مخدر استفاده کرده اند و در اثر عوارض مخدرات دچار روان پریشی شده اند، اسکیزوفرنی هستند و هذیان می گویند، دارای اختلالات رفتاری و کاری بوده، همه را دشمن خود می دانند، خواب و خوراک درست ندارند و آشفتگی در چهره آنها مشاهده می شود.
به اعتقاد این روانپزشک، جامعه ما تحت تاثیر یکسری از الگوهای فرهنگی ریشه دار ، تاریخ دار و زمان دار است که از چندین قرن پیش نشات گرفته، منتها هرچه فرهنگ مردم نوگرایی پیدا می کند درآنها زمینه پذیرش یک سری چیزهای نوپدید، منطقی و به نفع مردم ایجاد می شود.
دکتر صالحی گفت: در کشورمان؛ زمانی که پست و تلگراف فعالیت خود را آغاز کرد مردم تصور می کردند نامه ها توسط اجنه ها حمل می شود. یا وقتی حمام های دوشی آمد مردم می گفتند آب خزینه کر است و نمی پذیرفتند که آب دوش پاکیزه و عاری از آلودگی است. اما با تلاش فراوان و فرهنگ سازی توسط آگاهان و نخبگان جامعه ، سرانجام مردم این حقایق را پذیرفتند.
وی با تاکید بر درمان به موقع بیماران روحی افزود: اگر بیماری های روحی مانند بیماری های جسمی به موقع درمان شود می توان بیمار را بهبود بخشید.
این روانپزشک گفت: اینکه عده ای با انگ زدن، دست انداختن و گفتن اینکه فلانی بالاخانه اش را اجاره داده، کمبود دارد، مجنون یا دیوانه است و به روانپزشک می گویند دکتر خل و چل ها، اگرچه این طرز تلقی نسبت به سال های گذشته به مراتب بهتر شده ، اما اگر می خواهیم بیماری های روحی و روانی در جامعه کمتر شود باید فرهنگ سازی کرد تا این انگ ها بشکند.
دکتر صالی بیان کرد: رسانه ها، دستگاه های مسئول و مساجد که با مردم ارتباط مستقیم دارند می توانند از کارشناسان متخصص اعصاب و روان مصاحبه بگیرند، مقاله درج کنند و بیماری های اعصاب و روان را با زبانی ساده توضیح دهند و سئوالات را جواب بدهند.
وی توصیه کرد: در طول سال درقالب فیلم، داستان، سخنرانی و مصاحبه با افراد متخصص همانطور که درخصوص تزریق یک واکسن خاص تبلیغ و اطلاع رسانی می شود برای ارتقای آگاهی مردم در خصوص بیماری های اعصاب و روان و مراجعه به روانشناس و روانپزشک نیز فرهنگ سازی شود.
این استاد دانشگاه گفت: با بالارفتن سطح آگاهی و بینش مردم، فرهنگ جامعه نیز ارتقا پیدا می کند و لازمه این کار تلاش مجدانه رسانه ها، دانشگاه ها ودستگاههای اطلاع رسان و فرهنگ ساز است.
دکتر صالحی افزود: قدیم ترها وقتی یکی از اعضای خانواده ای مبتلا به بیماری اعصاب و روان می شد از ترس حرف و حدیث مردم، زمانی به روانپزشک مراجعه می کردند که کسی نباشد تا آنها را نبیند وبه هنگام مراجعت از نزد پزشک نیزمی گفتند اعصاب پدر و یا مادر سالخورده آنها به هم ریخته یا ضعیف شده است. اما اکنون تا حد زیادی این تفکرات در جامعه کاهش پیدا کرده ولی کافی نیست و باید به طور جدی فرهنگ سازی شود.
وی بیان کرد: از عواملی که باعث شدت بیماری های روحی و روانی می شود این است که بیمار به موقع به روانپزشک مراجعه نکند. اگر بیمار قلبی نیز در همان مراحل اولیه بیماری درمان نشود، عوارض آن شدت پیدا می کند و چه بسا که درمان های ساده به عمل جراحی باز منتهی شود.
وی اظهارکرد: دربیماران اعصاب وروان ؛ وقتی استرس شدید می شود به وسواس و اضطراب تبدیل شده و چه بسا که مبتلایان اقدام به خودکشی بکنند در حالی که با درمان به موقع می توان آنان را به افرادی موثر در جامعه تبدیل کرد.
این روانپزشک با دسته بندی بیماری های اعصاب و روان گفت: یک دسته از بیماران دارای اختلالات نوروز یا نوروتیک هستند که ریشه آن در اضطراب و ترس مرضی (فوبی) است.
دکتر صالحی افزود: بیماران مبتلا به وسواس، موج گرفته، PTST( اختلال استرس پس از حادثه ) در اثر تروما ( ضربه جراحت، شوک)، جبهه و جنگ، زلزله، سیل، آسیب اجتماعی و تصادف بزرگ نیز با کوچکترین یادآوری از آن حادثه یا واقعه، دچار پریشانی و یا حتی برخورد فیزیکی می شوند.
وی بیان کرد: در اضطراب های پانیک (هراس)، بیمار بدون اینکه بداند دچار تپش قلب شده و ترس شدیدی دارد و تصور می کند که می خواهد بمیرد که این موارد از گروه های نوروتیک و بیماران خلقی هستند.
وی اظهار کرد: علت 20 تا 30 درصد از ابتلا به بیماری های نوروتیک ممکن است ارثی باشد که می تواند از افراد دور و نزدیک فامیل برسد، اما با تغییر و مناسب سازی محیط و نبود محرک ها ، شاید آن ژن سال ها در بدن بماند و بیماری فرد ظهور پیدا نکند.
به گفته این روانپزشک، برخی از دارندگان ژن ارثی مربوط به بیماری های نوروتیک بخاطر داشتن زندگی پراسترس در سنین 20 سالگی و برخی نیز به دلیل قرارگرفتن در محیط و فضای مناسب تا 50 سالگی دچار بیماری های خلقی و نوروتیک نمی شوند.
دکتر صالحی گفت: همانطور که یک فرد بخاطر سرماخوردگی به پزشک مراجعه می کند هرگاه خلقش تنگ شد، احساس ناخوشی ، ناراحتی و کسالت کرد، خوابش دچار اختلال شد ، جواب های سربالا داد و با اطرافیان درگیر شد باید به روانشناس مراجعه کند و دستورات مشاوره ای بگیرد و با ادامه دار شدن این مشکلات می بایست نزد روانپزشک برود و با دریافت دارو، کارهای درمانی انجام شود.
وی افزود: به زمینه های ایجاد فشار عصبی، استرس می گویند و معمولا همه افراد تحت تاثیر محیط های پیرامونی دچار اضطراب می شوند، اضطراب نرمال مشکلی ایجاد نمی کند ولی اگر اضطراب های آسیب رسان (پاتولوژیک) ناشی از فوت اقوام، از دست دادن کار، قرار نداشتن فرد سر جای خودش و یا کارفرمایی که قدر کارهای او را نمی داند ، ادامه پیدا کند افسردگی بوجود می آید که باید توسط روانپزشک درمان شود.
وی بیان کرد: نبود یکسری امکانات رفاهی از قبیل فضای سبز و پارکینگ مناسب، سربالا جواب دادن یک مسئول به هنگام انجام کار و بیان عبارت امروز برو فردا بیا ، ازدحام ، آلودگی و گرمای هوا از دیگر عوامل اضطراب زا هستند که برای رفع آنها باید به خانواده ها اطلاع و آگاهی داده شود، سیستم های رفاهی و تفریحی افزایش یابد و برای جوان ها کار ایجاد شود، ازدواج هم می تواند ایجاد آرامش کند.
وی گروه دیگر از بیماران روحی را روان پریش (سایکوز) معرفی کرد و گفت: شدت بیماری روان پریش یا روان گسیخته، بسیار شدیدتر از بیماران نوروتیک است. آنان روز را شب می دانند، یا تصور می کنند همه قصد آسیب زدن به آنها را دارند و بعضا می گویند تلویزیون دارد صدای من را می خواند و غیره. به این طیف از بیماران ، دیوانه و مجنون هم گفته می شود.
این روانپزشک افزود: مصرف کنندگان مواد مخدر شیشه، حشیش وماری جوانا بیشتر از دیگر بیماران روانی نیازمند انجام کارهای درمانی هستند.
به گفته دکتر صالحی ، از هر 10 بیمار روحی مراجعه کننده به بخش اعصاب و روان بیمارستان امیرکبیر اراک شاید یک نفر مبتلا به اسکیزوفرنی باشد، پنج درصد از مراجعان به این بیمارستان معتادان به مواد مخدرند که حالت روان گسیختگی دارند، 85 درصد مراجعان نوروتیک، اضطرابی و افسردگی می باشند، 15 تا 20 درصد بقیه بیماران عقب مانده ذهنی و سایر اختلالات روانی هستند.
وی گفت: بخش اعصاب و روان بیمارستان امیرکبیر اراک دارای 30 تخت بستری برای بیماران روانی حاد شامل 15 تخت زنان و 15 تخت مردان است و همیشه 20 تا 30 بیمار روانی بدحال در انتظار نوبت بستری هستند.
وی افزود: مدت زمان بستری بیماران روانی در بخش اعصاب و روان این مرکز درمانی بین دو هفته تا دو ماه است. ولی افرادی هم هستند که بیش از 15 بار در بخش مذکور بستری شده اند.
این روانپزشک تاکید کرد: با اطلاع رسانی و آگاهی لازم می توان قبل از اینکه بیماری بیماران اعصاب و روان به مرحله حساس برسد، آنان را به صورت سرپایی درمان کرد.
دکتر صالحی گفت: بیمار اعصاب و روان نیازمند احترام و محبت است، آنها شیاد و شرور نیستند، با این طیف از بیماران باید با محبت برخورد کرد، به آنان احترام گذاشت و برای آنها آرامش فراهم کرد تا حالشان خوب شود.
-
گزارش: احمد الهی

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.