اگر تبلیغات را فرایند نفوذ در مردم از طریق ارسال پیام با هدف تغییر رفتار آنها بدانیم، میتوانیم روانشناسی اجتماعی را دروازه نفوذ بر مردم بنامیم.
روانشناسی اجتماعی چیست و چه جایگاهی در تبلیغات دارد؟
businesstrend.ir , 6 آبان 1394 ساعت 16:02
اگر تبلیغات را فرایند نفوذ در مردم از طریق ارسال پیام با هدف تغییر رفتار آنها بدانیم، میتوانیم روانشناسی اجتماعی را دروازه نفوذ بر مردم بنامیم.
اگر تبلیغات را فرایند نفوذ در مردم از طریق ارسال پیام با هدف تغییر رفتار آنها بدانیم، میتوانیم روانشناسی اجتماعی را دروازه نفوذ بر مردم بنامیم. ولی بیایید قبل از تعریف کامل و جامع از روانشناسی اجتماعی سه مطالعه موردی را که امکان دارد شما هم درگیر آنها شده باشید، با هم مرور کنیم.
روانشناسی اجتماعی علم بررسی تأثیر رفتار توده بر فرد است. تصمیم به خرید از متغیرهای مختلفی تأثیر میپذیرد، مثلاً ممکن است ما قیمت، کیفیت، سابقه و خیلی موارد دیگر را برای تصمیمگیری در مورد خرید یک محصول مورد بررسی قرار دهیم اما پیروی از خرد جمعی در بیشتر مواقع تأثیرگذارترین متغیر مستقل بر متغیر وابسته خرید بوده است.
شاید با مشاهده صف رستوران مسلم با خود فکر میکنیم که این رستوران از باقی رستورانهای رقیبش در منطقه غذای باکیفیتتری میپزد، پس چهبهتر از اینجا خدمات خود را دریافت کنیم؛ اما بررسی دقیق و علمی، کیفیت چند محصول تنها از طریق مقایسه دو به دوی آزمایشگاهی آنها در همه مشخصهها به وجود میآید نه تنها با مشاهده صف مشتریان؛ اما از آنجا که ما در این دنیای شلوغ، وقت کافی برای انجام این مقایسه نداریم با خود میگوییم «با توجه به انتخاب دیگر مردم، من هم از انتخاب آنها پیروی میکنم»؛ و این پیروی همان دروازه ورودی است که تبلیغاتچیهای خبره بهخوبی از آن استفاده میکنند.
بیایید خرید تلویزیونهای السیدی را بررسی کنیم. سبک زندگی اطرافیان ما در حال تغییر هست و مردم اقدام به خرید کالاهایی با فنّاوری بهبودیافته همچون تلویزیونهای السیدی و یا کابینتهای امدیاف میکنند. در جذابیت استفاده از کالاهای تازه هیچ شکی نیست اما در اینکه محصولی را که بهخوبی کار میکند کنار بگذاریم و با صرف هزینه محصول دیگری که همان کار را انجام میدهد بخریم، شک به وجود عقل سالم وجود دارد. بازاریابها بهخوبی میدانند که برای فروش محصولات تبلیغات تنها راهگشا نیستند، در اصل تبلیغات تنها کار انتقال پیام را انجام میدهند. مشکلترین مرحله کار بازاریابان فروش محصولات جدیدشان به مشتریان اولیه است. کافی است محصولات به مشتریان اولیه فروخته شود، ادامه فروش همانند گلوله برفی میماند که از بالای تپهای به پایین قل میخورد و بزرگ و بزرگتر میشود. مردم با مشاهده رفتار دیگران رفتار را الگوی خود قرار میدهند. کافی است رفتار خاص توسط عده بزرگتری و یا افراد موجهتری انجام شود تا سرعت فراگیریان بیشتر شود. این همان رازی است که علم روانشناسی اجتماعی به دنبال کشف آن است. migna.ir روشی که از طرق آن شرکتهایی مثل سامسونگ و ال جی توانستند بهصورت میلیونی دستگاههای صوتی و تصویری مردمی را که هیچ نیازی به تغییر نداشتند تغییر دهند.
تحت تأثیر جامعه قرار گرفتن تنها با الگوبرداری از رفتار آنها صورت نمیپذیرد، روشهای مختلفی دارد که علم روانشناسی اجتماعی در پی تحلیل آنها است؛ مثلاً شاید شما هیچ نیازی به خرید یک پیراهن نداشته باشید اما با مشاهده تخفیف پنجاهدرصد بر روی آن، بی درنگ آن پیراهن را برای خود بخرید و یا شاید زمانی که فردی را سوار بر یک خودروی گران میبینید، ناخودآگاه آن فرد را خوشتیپتر از دیگر افراد پیرامون خود ارزیابی کنید.
شاید بهترین تعریف از جایگاه روانشناسی اجتماعی در بازاریابی این باشد که بگوییم علمی است که به ما تأثیرگذاری بر انسانها از طریق خودشان را شرح میدهد.
کد مطلب: 33704