جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ / ۲۳:۰۸
کد مطلب: 33717
۰
نام نمک‌های ناسالم

نمک‌های پرخطری که"شفابخش" تبلیغ می‌شوند

زهرا عبدالهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دیگر استان‌های ایران وضعیت بهتری دارند.

 



وی از انجام یک مطالعه علمی در خصوص نمک‌های بازار در سال جاری خبر داد و بیان کرد: متاسفانه یک سوم نمک‌های موجود در بازار ید کافی را ندارند. در این مطالعه مشخص شد که ید موجود در بیش از 30 درصد نمک‌های بازار کمتر از 20 گاما است و وضعیت استان تهران در این مطالعه بدتر از دیگر نقاط ایران بود.

 

وی از وجود فلزهای سنگین و آلودگی‌های شیمیایی در 20 تا 30 درصد نمک‌های موجود در بازار خبر داد و تصریح کرد: نمک‌هایی نظیر نمک دریا، نمک شفا و طعام طبیعی که در سطح گسترده‌ای نیز تبلیغ می‌شوند، ناسالم و زیان‌آورند.

 

این پزشک متخصص افزود: متاسفانه برخی افراد سودجو برای منافع خود اینگونه تبلیغ می‌کنند که عامل افزایش سرطان‌ها در ایران و یا عقیم‌شدن افراد ناشی از مصرف نمک یددار است که کاملا غیرعلمی و غیرکارشناسی است.

 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه مقابله با این افراد سودجو باید از طریق علمی صورت گیرد گفت: نمک‌های غیرتصفیه شده به دلیل برخورداری از فلزات سنگین و دیگر آلودگی‌ها، تهدیدی جدی برای سلامت عمومی محسوب می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه براساس قوانین کشور تولید، عرضه و توزیع نمک‌های غیرتصفیه‌شده ممنوع و جرم محسوب می‌شود، تصریح کرد: جای شگفتی است که این حجم از نمک ناسالم چگونه به سهولت در بازار عرضه می شود.

 

 

جولان کالای ممنوعه سنگ‌نمک در بازار

 

 

عبدالهی با بیان اینکه تولید و عرضه سنگ نمک در ایران ممنوع است تصریح کرد: متاسفانه چند سالی است که بازار پر شده از سنگ نمک و حتی برخی نانوایی‌ها اطلاعیه می‌زنند که سنگ نمک موجود است و یا در برخی بیمارستان‌ها در غذای بیماران از سنگ نمک استفاده می شود.

 

خاک ایران از نظر ید فقیر است

 

 

وی استفاده از نمک‌یددار را برای تامین ید مورد نیاز بدن ضروری خواند و بیان کرد: متاسفانه خاک ایران از نظر ید فقیر است و لذا تنها راه تامین ید مورد نیاز بدن استفاده از نمک یددار تصفیه شده است.

 

وی خواستار حمایت دولت از ایجاد کارخانه‌های تولیدی نمک یددار تصفیه شده در کشور شد و افزود: براساس برنامه 5 ساله ششم توسعه راه‌اندازی این کارخانه‌ها باید ادامه بیابد. همچنین باید پایش مستمر در سطوح مختلف تولید، عرضه و توزیع نمک صورت گیرد.

 

 

سودجویی با ملاقه‌های آهنی

 

 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی‌ها مدعی‌اند و تبلیغ می‌کنند که آهن مورد نیاز بدن را با ملاقه‌های آهنی خود و یا انداختن میخ در غذا تامین می‌کنند، گفت: این ادعاها هیچ پایه علمی ندارد و عمدتا به منظور سودجویی صورت می‌گیرد.

 

عبدالهی با بیان اینکه این افراد ملاقه‌های آهنی خود را به قیمت 8هزار تومان می‌فروشند، تصریح کرد: این افراد نمک دریا را به عنوان نمک سالم تبلیغ و آن را به قیمت دلخواه به فروش می رسانند؛ همکاران ما نحوه تهیه این نمک‌ها را بررسی کردند و من خود در ساحل دریاچه ارومیه دیده‌ایم که نمک‌های آنجا را با بیل جمع‌آوری و در بسته‌های آلوده می‌ریزند و روی آن می‌نویسند "نمک شفا" و به قیمت زیاد به مردم می‌دهند.

 

 

مراقبت کنیم به گذشته برنگردیم

 

 

این پزشک متخصص با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر ایران در کنترل بیماری‌های ناشی از کمبود ید و مطرح شدن جمهوری اسلامی به عنوان یک الگو در سطح بین‌المللی، هشدار داد: تداوم این رویه‌های ناصواب ممکن است کشور ما را به دوران گذشته که با تولد نوزادانی با ناهنجاری‌های مادرزادی و.. روبرو بودیم برگرداند.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين