کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه چه گذشت؟

10 آبان 1394 ساعت 8:38

دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه‌های برتر ایران و دانشگاه‌های برتر روسیه خبر داد.


دکتر سید احمدرضا خضری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه که در روسیه برگزار شد، گفت: پیشنهاد اولیه برگزاری نخستین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر و بزرگ ایران با مشارکت اتحادیه دانشگاه‌های برتر روسیه توسط دکتر شادونیچی، رییس دانشگاه دولتی مسکو در زمانی که به ایران سفر کرده بود، مطرح شده و مورد استقبال قرار گرفت، این اجلاس روز چهارشنبه 6 آبان‌ماه به میزبانی دانشگاه دولتی مسکو در روسیه برگزار شد.

 

وی با اشاره به برگزاری اجلاس 13 دانشگاه برتر کشور که هرچند ماه یکبار برگزار می‌شود، گفت: دبیرخانه اجلاس دانشگاه‌های برتر کشور در دانشگاه تهران تشکیل شده و همان زمان که پیشنهاد اجلاس دانشگاه‌های برتر تهران و روسیه مطرح شد، دبیرخانه اجلاس دانشگاه های برتر کشور موضوع را پیگیری کرد و خوشبختانه و با همکاری نهادهای مرتبط این مهم به ثمر نشست.

مشاور رییس دانشگاه تهران در مورد دانشگاه‌های شرکت کننده در این اجلاس، توضیح داد: در این اجلاس که در کتابخانه مرکزی دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد، روسای 10 دانشگاه ایران شامل دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، علم و صنعت، صنعتی خواجه‌نصیر، مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان حضور داشته و با روسای 19 دانشگاه بزرگ روسیه دیدار کردند. همچنین در این اجلاس دکتر تسلیمی،قائم مقام وزیر علوم، معاون وزیر علوم و تحقیقات روسیه، رئیس کمیسیون آموزش عالی دومای روسیه و سفیر ایران در روسیه شرکت و سخنرانی کردند.

 

دکتر خضری در مورد مباحثی که در این اجلاس مطرح شد، اظهار کرد: در این اجلاس پرفسور سادو نیچی که میزبان این اجلاس بود، اجلاس مذکور را مهم و تاریخی ارزیابی کرد و گفت برای نخستین بار است که بین دو کشور ایران و روسیه نشست علمی در این سطح برگزار می‌شود و امیدواریم ادامه داشته باشد. همچنین دکتر نیلی رییس دانشگاه تهران به نمایندگی از روسای دانشگاه‌های برتر ایران ضمن سپاسگزاری از دانشگاه مسکو و مسئولان آموزش عالی روسیه، ابراز امیدواری کرد که این اجلاس منجر به تبادل اطلاعات علمی،برقراری روابط گسترده علمی،استفاده طرفین از نتایج تحقیقات، تبادل استاد و دانشجو، گسترش ادبیات و زبان‌های فارسی و روسی دو کشور در کشور مقابل و... باشد.

 

وی ادامه داد: دکتر تسلیمی نیز حمایت وزارت علوم از این اجلاس را اعلام کرد و از آمادگی وزارت علوم برای تسهیل ارتباطات و برگزاری نشست‌های مشترک خبر داد. همچنین معاون وزیر علوم کشور روسیه در این اجلاس اظهار کرد که به رغم تحریم‌های گوناگون علیه کشور ایران و روسیه، دو کشور عزم خود را جزم کرده‌اند که با یکدیگر تبادلات علمی داشته باشند.

 

دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی میان دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه خبر داد و گفت: طبق این تفاهم‌نامه همکاری علمی که به امضای دکتر نیلی به نمایندگی از دانشگاه‌های برتر ایران و دکتر سادونیچی رییس اتحادیه دانشگاههای روسیه رسیده است، دبیرخانه دائمی برای پیگیری مصوبات اجرای این اجلاس در دانشگاه تهران ایجاد می‌شود و این اجلاس به صورت سالانه یک سال در ایران و یک سال در روسیه برگزار خواهد شد.همچنین تعداد دیگری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تفاهم نامه هایی با دانشگاه‌های هم تراز خود برای تداوم ارتباطات امضا کردند.

 

دکتر خضری در پایان با اشاره به اهمیت این اجلاس خاطرنشان کرد: برگزاری این اجلاس در نوع خود اقدامی ابتکاری بود که نقطه عطفی در روابط علمی دو کشور به شمار می آید و در صورت تداوم و عملیاتی شدن توافقات می تواند نقشی اساسی در تحولات علمی دو کشور ایفاء نماید.

 


کد مطلب: 33742

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/33742/اجلاس-روسای-دانشگاه-های-برتر-ایران-روسیه-گذشت

میگنا
  https://www.migna.ir